koppling

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja har en Yamaha TZR 125 som slirar på kopplinge...

är detta ett vanligt problem??

de e väl bara å byta lameller... suck...

ingen som har speglar som dom vill bli av me??

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Fluxir skrev:

ja om det inte är fel inställed eller att vajern e riktigt dålig !

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
.

den slirar tyvärr hela tiden.. mest på höga varv... ja får lixom inte ut draget... man typ slirar iväg på koppling... inte skoj alls..

vad kostar nya lameller??
bara material asså..

micke85

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Re: .

Fluxir skrev:
den slirar tyvärr hela tiden.. mest på höga varv... ja får lixom inte ut draget... man typ slirar iväg på koppling... inte skoj alls..

vad kostar nya lameller??
bara material asså..

nya lameller kostar tror jag mellan 100-400 kr !
beronde på modell !
finns säckert nån annan här som vet bättre !

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
om dom kostar mellan 100 å 400:- så ser ja itne nån anledningå köra på dom gammla längre.. e det bökit å byta dom??

om man ändå hålls å skruvar... borde man byta typ kolvringar oxå??? å vad kostar d??

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Det är bit av kaka att byta dom! Byt fjädrar till en hårdare variant också! Kostar en 100:ing. Kika på stålplattorna också, kanske behövs blästras lite lätt eller bytas ut. ringar kostar nån hundring eller två, hur långt har kolven gått?

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Dom brukar ligga runt den prislappen iofs beroende på vart du handlar. Med lellesmc tex tar mellan 100-200kr för ett sett lammeller till tzr.

Det du gör är att först tömma ut motoroljan. Lossa kick och andra föremål som sitter ivägen. Sen tar du loss höger motor kåpa och då ser du kopplingskorgen. Lossa kopplingsfjädrarna och centrumet eller vad det kallas i kopplingskorgen. Där bakom ligger lamellerna på rad med ganska tunna stålskivor emellan sig. Kolla hur lammellerna och stålskivorna satt och sätt dit den nya i samma ordning. Inte allt för svårt är det.

Edit: Andra föremål som oljepump m,m är bra att ta bort.

Last edited:

micke85

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Fluxir skrev:
om dom kostar mellan 100 å 400:- så ser ja itne nån anledningå köra på dom gammla längre.. e det bökit å byta dom??

om man ändå hålls å skruvar... borde man byta typ kolvringar oxå??? å vad kostar d??

har inte skruvat så mycket i en tzr men på en rd så måste du öppna höger motorkåpa ! om det inte e så att i en tzr så måste man kanske även ta bort vänster först för att få bort höger !
jaja det märker du om du tittar lite på motorn !
sen e det bara att öppna upp lamellkorgen och bytta ut dom gammla mot dom nya !

ja det e ju inte fel och kolla hur dom ser ut !
har en kompis som nyss har bytt kan höra med hon sen vad det kostade !

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja just det, sätt dit stålplattorna rätt också! Dom ska sitta förskjutna ett antal grader mot varandra för att eliminera obalans.
Tänk på att byta packningarna också. Det funkar också att spänna originalfjädrarna med brickor, men tänk då på att dom ska gå utanför dom gängade "tornen"

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
jag vet inte hur långt kolven gått... men den kan gått en del...
d kan ju inte skada å byta den... vad kostar en kolv??? måste man göra nåt åt cylindern oxå??

Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
Fluxir skrev:

min kompis hade osså detta problemet innan han bytade lamellerna på sin tzr :fakta

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
När du har tagit bort höger motorkåpa ser det ut så här, tror att du fattar var lamellerna sitter :cool:

Bifogat

• hsida.jpg
    hsida.jpg
    22.8 KB · Visningar: 289

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Fluxir skrev:

Att byta ringar kan vara bra.... Fast det är drygt som fan tycker jag... Jag hade problem att den gick surt som fan.. fast då vare avgasporten som va vänd åt fel håll...

Men att byta ringar inebär att du måste tömma vatten, Få låss alla slangar och temp mätarn och lite andra saker som kan vara bra att flytta på... Sen fick jag lov att tabort en del av ramen för att få ut cylinder....

Jag lyckades iallfall.. fast de va drygt...

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Nisse Järnet skrev:
DT kolven går på 399 :) Fast till TZR 799 tror jag.

aj saten.. dyrt blir d då... d får bli bara lameller nu.. får fixa kolven efter sommarn... när ja jobbat... finns d nåt lätt sätt att ta reda på om kolven e dålig?? vill ju inte gärna att grejerna ska rasa ihop.. kan ju va bra å byta innan d gått så långt... å d käns som d e onödigt arbete å skruva isär grejerna om d inte behövs...

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fluxir skrev:
aj saten.. dyrt blir d då... d får bli bara lameller nu.. får fixa kolven efter sommarn... när ja jobbat... finns d nåt lätt sätt att ta reda på om kolven e dålig?? vill ju inte gärna att grejerna ska rasa ihop.. kan ju va bra å byta innan d gått så långt... å d käns som d e onödigt arbete å skruva isär grejerna om d inte behövs...
Ta loss och kolla. Det går ju att se lite genom avgassporten också...

micke85

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Bästa e nog att ta upp och kolla !
kan var värt allt arbete ! :tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...