kopplingen funkade inte ett tag

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Tja

hade extremt lite olja i hojen..fan vad r1 dricker olja. I alal fall.. Fyllde på.. var uppe någon milimeter från överstrastrecket. Fyllde på lite till. Hojen startar inte.
Förstår inte varför lägger den i friläge då startar den. Håller inne kollingen lägger den i växel. Skiter bara hoppar till och dör. Alltså kopplingen funkar inte.

Starta den i frilägge körde runt den ett tag till motor blev lite varm. Helst plötsligt funkar kopplingen. Körde ett litet varm går perfekt.

Kan dett abero på att jag fyllde på för mycket olja helt enkelt?

/Martin
 

Torre

Radical Riders
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
Cbr 954RR
Eddi skrev:
2114001 Tja

hade extremt lite olja i hojen..fan vad r1 dricker olja. I alal fall.. Fyllde på.. var uppe någon milimeter från överstrastrecket. Fyllde på lite till. Hojen startar inte.
Förstår inte varför lägger den i friläge då startar den. Håller inne kollingen lägger den i växel. Skiter bara hoppar till och dör. Alltså kopplingen funkar inte.

Starta den i frilägge körde runt den ett tag till motor blev lite varm. Helst plötsligt funkar kopplingen. Körde ett litet varm går perfekt.

Kan dett abero på att jag fyllde på för mycket olja helt enkelt?

/Martin

Kolla att du inte hade stödet nere!
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Torre skrev:
2114027 Kolla att du inte hade stödet nere!


* inte stödet nere
* hade den röde motordödaren i rätt läge
* koplingen indragen
* tändningen på


altlså detta är motorproblem eller oljan. vad kan det vara? Jag gjorde inget fel gjorde precis som jag alltid gjort när jag startar den. Hört att motorn inte startat om man häller på för mycket olja.. alltså riktigt mycket.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Ett vanligt fenomen är ju att sensorn för stödet har en egen personlighet och vill bytas, jag hade kollat närmare på det :)
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Muggen skrev:
2114170 Ett vanligt fenomen är ju att sensorn för stödet har en egen personlighet och vill bytas, jag hade kollat närmare på det :)


inte för vara otrevlig men folk verkar inte förstår att detta har ingen överhuvudtaget med stödet att göra... Tar det igen.

Stödet uppe.. tändningen på... röda motordödar knappen på... kopplingen indragen .. 1:ans växel i... motorn går ej igång... sätter i friläge motor startar direkt.... lägger i ettans växel med koppling indragen. Motorn hoppa till alltså precis som jag inte håll inne kopplingen gjorde så typ 4 gånger i rad.. sen körde jag på friläga ett bra tag sen gick kopplingen...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Eddi skrev:
2114193 inte för vara otrevlig men folk verkar inte förstår att detta har ingen överhuvudtaget med stödet att göra... Tar det igen.

Stödet uppe.. tändningen på... röda motordödar knappen på... kopplingen indragen .. 1:ans växel i... motorn går ej igång... sätter i friläge motor startar direkt.... lägger i ettans växel med koppling indragen. Motorn hoppa till alltså precis som jag inte håll inne kopplingen gjorde så typ 4 gånger i rad.. sen körde jag på friläga ett bra tag sen gick kopplingen...

Du kanske beskriver lite flufigt... Vanligt fel är ju att givarna spökar annars kan de ju bara vara lameller som klibbat ihop och släpper då du fått upp temp på oljan!

I höstas när de var kallt så hade jag problem att få i 2an för min olja var så jävla kall ( de menade i alla fall mecken på )
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Eddi skrev:
2114193 inte för vara otrevlig men folk verkar inte förstår att detta har ingen överhuvudtaget med stödet att göra... Tar det igen.

Stödet uppe.. tändningen på... röda motordödar knappen på... kopplingen indragen .. 1:ans växel i... motorn går ej igång... sätter i friläge motor startar direkt.... lägger i ettans växel med koppling indragen. Motorn hoppa till alltså precis som jag inte håll inne kopplingen gjorde så typ 4 gånger i rad.. sen körde jag på friläga ett bra tag sen gick kopplingen...
Du hade väl så pass lite olja i innan att den behövde hinna få fram ny olja till lamellpkt kanske. släppte det efter att den körts ett tag så kanske så är fallet.
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Hitecfrollo skrev:
2114229 Du hade väl så pass lite olja i innan att den behövde hinna få fram ny olja till lamellpkt kanske. släppte det efter att den körts ett tag så kanske så är fallet.



ja lite flummigt kankse jag beskrev sorry för de

hmm okej låter som det var något sådant. När jag bara fått upp lite temp i mortorn funka det kanon igen.Det var rätt lite olja i från början med. Mest jag ville höra att detta inte var något stoort motorfel eller så :)
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Eddi skrev:
2114257 ja lite flummigt kankse jag beskrev sorry för de

hmm okej låter som det var något sådant. När jag bara fått upp lite temp i mortorn funka det kanon igen.Det var rätt lite olja i från början med. Mest jag ville höra att detta inte var något stoort motorfel eller så :)
tror nog inte det är någon fara, om allt funkar som det ska nu vill säga.
:)
 

Mrk

Guest
Jag tror det sitter en givare till kopplingen som gör att du inte ska kunna starta med växel i utan att ha kopplingen intryckt, har varit med exakt samma sak, den givaren brukar kunna spela en ett spratt.
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Hade samma skit på min 02 när den stått ett tag, skitskumt, men sen varmkörde jag den och då funkade det vips...har funkat sen dess. (har inte fyllt på nån olja).

Nån sa att lammellerna kunde vara ihopklibbade av olja eller nåt sånt...

Oljan ska bara dra runt lite sen e det finfint.

Inget att vara orolig för.

Dock kan jag tipsa dej som har en 98/99 att köra på delsyntetisk olja, den dricker mer med helsyntet. Helsyntet blir tunnare när den blir varm eller nåt sånt.
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
bo$ken skrev:
2114335 Hade samma skit på min 02 när den stått ett tag, skitskumt, men sen varmkörde jag den och då funkade det vips...har funkat sen dess. (har inte fyllt på nån olja).

Nån sa att lammellerna kunde vara ihopklibbade av olja eller nåt sånt...

Oljan ska bara dra runt lite sen e det finfint.

Inget att vara orolig för.

Dock kan jag tipsa dej som har en 98/99 att köra på delsyntetisk olja, den dricker mer med helsyntet. Helsyntet blir tunnare när den blir varm eller nåt sånt.


aha okej tack för tipset!! den dricker något hemskt mycket olja!!
helt frövänad vart allt tar vägen. Ska nog ta och byta allt. Kostar ju en slant men om det hjälper gör jag gärna det. Ska höra med mc mekaniker mm om detta.
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Eddi skrev:
2114094altlså detta är motorproblem eller oljan. vad kan det vara? Jag gjorde inget fel gjorde precis som jag alltid gjort när jag startar den. Hört att motorn inte startat om man häller på för mycket olja.. alltså riktigt mycket.

hur mycket definierar du som "riktigt mycket"? satt och funderade på det när jag hällde i 1 liter i min hoj.. hur vet man? :va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Yamaha_Tobbe skrev:
2141628 hur mycket definierar du som "riktigt mycket"? satt och funderade på det när jag hällde i 1 liter i min hoj.. hur vet man? :va
Man brukar väl säga att när man måste fylla mer än 1 liter per 100 mil så är det dags att renovera motorn?
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Esquire skrev:
2141643 Man brukar väl säga att när man måste fylla mer än 1 liter per 100 mil så är det dags att renovera motorn?

ja men, jag har ingen mätsticka direkt, hur vet jag när den är max lr min ? hällde bara i en liter som ren chansning och nu kör jag på :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ett inte helt ovanligt fel på lite äldre R1 är att kolvringarna blivit slitna och därför släpper igenom en massa olja.

Be en polare ligga bakom när du växlar ner och står på eller belastar hojen ,blir det då ett fint rökmoln ur ljuddämparen så är det ett tecken på att det är kolvringarna som spökar.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Yamaha_Tobbe skrev:
2142055 ja men, jag har ingen mätsticka direkt, hur vet jag när den är max lr min ? hällde bara i en liter som ren chansning och nu kör jag på :)
Har du inget litet inspektionsfönster på höger sida motorn?
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Yamaha_Tobbe skrev:
2141628 hur mycket definierar du som "riktigt mycket"? satt och funderade på det när jag hällde i 1 liter i min hoj.. hur vet man? :va


när det rinner ut igen :banana nä jag vet inte.. när man fyller på över max strecket och några deciliter till.....

.. kankse... :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top