Kopplingen kopplar varken i eller ur ordentligt

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Jag har plötsligt fått ett skumt problem på min Kawasaki ZXR 750 -89. Kopplingen slirar så fort man kommer över 5000 varv och har typ halvgas eller mer. Dessutom så kopplar den inte längre ur ordentligt, dvs. maskinen vill framåt när man står still med kopplingen inne. Man kan hålla emot med fötterna i backen men det är knappt att det går. Pga. detta är det svårt att få i neutral med motorn igång eftersom det ligger lite moment på lådan hela tiden.

Jag har haft isär kopplingen idag och faktiskt inte hittat något konstigt. Fjädrar, lameller och stålskivor ser bra ut vad jag kan se. Oljan är av samma typ som jag har haft i över 1500 mil nu utan några problem. Det som är kvar att kolla är väl att det hydrauliska kopplingsoket funkar som det ska. Är det nån som har några ideér om vad det kan vara för fel? Nåt jag inte har tänkt på?
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
jag har haft ett sådant problem också och det var att det bildats kopplingsglegg efter man slirat på kopplingen och så går inte lammelerna isär,
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tack för era svar!
Andersbrink, båda dessa saker är kollade och jag har inte hittat några konstigheter.

En grej har jag upptäckt som jag inte riktigt vet vad det innebär: När man snurrar på den inre delen av kopplingen med tryckplatta och lamellerna borta så går den runt lätt och fint, men då hör man att något är löst där bakom. Finns det någon spacer eller nåt där bakom som kan tänkas ligga lite lös på axeln när ovanstående grejer är lossade?

Jag har ingen hylsa att lossa den stora muttern, och det hade varit bra att veta om jag behöver skaffa nån. :)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hydraulisk koppling? Luftat den? :)

Har samma effekt på min Mille när den har tjuvat luft i kopplingen...
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Du borde ju "känna" i kopplingshandtaget om det är luft i hydrauliken. Men då börjar den ju inte slira, bara att den inte kopplar ur riktigt. Så jag håller med Brink, stålskivor som är skeva...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
wheelie82 skrev:
2451130 Du borde ju "känna" i kopplingshandtaget om det är luft i hydrauliken. Men då börjar den ju inte slira, bara att den inte kopplar ur riktigt. Så jag håller med Brink, stålskivor som är skeva...

OK. Jag har kollat detta genom att lägga alla skivor och lameller var för sig på en glasskiva och försökt få in 0.3 mm bladmåttet nånstans under lamellen/skivan enligt Haynes-boken. Ingenstans var det ens i närheten av att gå så skeva är dom helt enkelt inte.

Vad tror du om det "lösa" ljudet jag beskriver i inlägg #4?
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
PacMan skrev:
2451142 OK. Jag har kollat detta genom att lägga alla skivor och lameller var för sig på en glasskiva och försökt få in 0.3 mm bladmåttet nånstans under lamellen/skivan enligt Haynes-boken. Ingenstans var det ens i närheten av att gå så skeva är dom helt enkelt inte.

Vad tror du om det "lösa" ljudet jag beskriver i inlägg #4?

Det enda jag kan tänka mig som rasslar är om det sitter en sån ryckutjämnare med fjädrar där bakom.. Har inte sett en sån kawa isärtagen, men på en gammal suzuki 750 bytte jag den för den var sliten. Rasslade på tomgång.. Men skumt fel annars. Är kopplingskorgen sliten så lammellerna har ätit sig in i den? Då kan det bli skumt eftersom lammellerna resp. stålskivorna inte kan röra sig framochtillbaka riktigt som de ska.

wheelie82 skrev:
2451162 Det enda jag kan tänka mig som rasslar är om det sitter en sån ryckutjämnare med fjädrar där bakom.. Har inte sett en sån kawa isärtagen, men på en gammal suzuki 750 bytte jag den för den var sliten. Rasslade på tomgång.. Men skumt fel annars. Är kopplingskorgen sliten så lammellerna har ätit sig in i den? Då kan det bli skumt eftersom lammellerna resp. stålskivorna inte kan röra sig framochtillbaka riktigt som de ska.

Edit: Aah den inre delen snurrar men med ett "löst" ljud... Då är det ju inte ryckutjämnaren iallafall.. Glöm det jag skrev. Lager som håller på att ge upp? Nä nu är det slut på idéer.. :tungan
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
wheelie82 skrev:
2451162 Det enda jag kan tänka mig som rasslar är om det sitter en sån ryckutjämnare med fjädrar där bakom.. Har inte sett en sån kawa isärtagen, men på en gammal suzuki 750 bytte jag den för den var sliten. Rasslade på tomgång.. Men skumt fel annars. Är kopplingskorgen sliten så lammellerna har ätit sig in i den? Då kan det bli skumt eftersom lammellerna resp. stålskivorna inte kan röra sig framochtillbaka riktigt som de ska.

Edit: Aah den inre delen snurrar men med ett "löst" ljud... Då är det ju inte ryckutjämnaren iallafall.. Glöm det jag skrev. Lager som håller på att ge upp? Nä nu är det slut på idéer.. :tungan

Nån ryckutjämnare ska det inte finnas enligt min sprängskiss här. Kopplingskorgen, och allt annat också för övrigt, ser helt och fint ut. Jag får la försöka få tag i en 36-hylsa och skruva av den där stora muttern.

Tack för dina tips i alla fall! :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Här kommer lite nya rön:

Delen på bilden har haft 3 stycken nitar som har hållit ihop den yttre aluminiumskivan och den inre med de 6 lite mässingsfärgade hylsorna. 2 av dessa nitar var helt av och skallarna låg och skramlade med i kopplingskorgen. De verkar som tur är inte ha orsakat några skador. Den sista niten sitter som synes kvar, men infästningen glappar en hel del.

Frågan är nu, kan man nita ihop detta igen, och vem kan det i så fall?

EDIT: Glappet som har blivit kan som jag ser det mycket väl ha orskat det konstiga beteendet hos min koppling, eftersom kopplingen lixom har kantrat lite och inte kopplat ur lika mycket hela varvet.
 

Bifogat

  • dum.JPG
    dum.JPG
    65.5 KB · Visningar: 130
Last edited:

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Bara en tanke, om du ska nita om så vill du nog borra ur den sista så du är säker på att få tre identiska nitar för balansens skull.
 

Captain Beyond

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Hälsingland
Hoj
Yamaha 750 SECA
1: tror också att det är den som orsakat problemet
2: tror inte att det är nån lyckad ide´att försöka laga/nita om, tror inte resultatet blir bra.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Den är inte alls lika dyr som korgen, så kolla vad den kostar ny

Annars hittar du på skrot för några hundralappar
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bike Bandit ska ha 75 dollar för en ny, så det är förhoppningsvis inte mycket dyrare än så att beställa hos närmaste Kawa-handlare. :)

Tackar så mycket för alla svar. :bow
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Tur du hittade felet! Och framförallt utan att några lösa delar slagit sönder halva motorn! När jag lagade ryckutjämnaren i den gamla gsx750:in så nitade en verkstad åt mig, höll bra sedan. Kostade cirkus en längd kaffebrö. Men det var ju budgetvarianten.. Kanske inte att rekommendera.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu har jag vart och frågat på ett par olika verkstäder och att nita ihop den trasiga delen verkade inte vara riktigt så lätt som jag hade tänkt. Har ringt till några olika skrotar också, och dom hade inte prylen jag sökte så det får bli en ny. 1400 spänn får jag slanta upp, men då får jag nog hem den inom några dagar. :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu är hojen fixad och ihop, och allt funkar som det ska igen. :)
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Nu är hojen fixad och ihop, och allt funkar som det ska igen. :)

Jag har exakt samma problem med min Gixxer 750 -96:a. Precis bytt till ny kopplingsvajer och nån liten cylinderformad mekaniskm som sitter dels i änden av kopplingsvajern och med en fjäder. Själv har jag varken kundskap eller utrymme att börja meka. Så min fråga e om det e nån fara att köra den till verkstad efterosmjag ändå ska gör 5000 mil service :gnissla

Nån som vet?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top