kopplings haveri 14e

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Var ute och brummade lite idag, tills bakhjulet låste sig.
Blev lite fundersam över vad som gått snett.
Öppnade iaf kopplingskåpan och hittade delar överallt.
ena kopplings armen hade gått av helt, och kilat fast sig..
såg ut som om den endast slirat på en back och sedan har materialet gett vika. Självklart så råkade jag bryta sönder kanten på blocket när jag tog bort kopplingen :huvet

Är det någon annan som haft samma problem. ? kan det varit för att jag hade kraftigare fjädrar som pajade armen ? . Och varför tog den bara på en av 3 backar.
Finns det något direkt dumt med att åka utan en bit av blocket,(bara kanten mot kopplings kåpan)?
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
SPooKY skrev:
2052017 Var ute och brummade lite idag, tills bakhjulet låste sig.
Blev lite fundersam över vad som gått snett.
Öppnade iaf kopplingskåpan och hittade delar överallt.
ena kopplings armen hade gått av helt, och kilat fast sig..
såg ut som om den endast slirat på en back och sedan har materialet gett vika. Självklart så råkade jag bryta sönder kanten på blocket när jag tog bort kopplingen :huvet

Är det någon annan som haft samma problem. ? kan det varit för att jag hade kraftigare fjädrar som pajade armen ? . Och varför tog den bara på en av 3 backar.
Finns det något direkt dumt med att åka utan en bit av blocket,(bara kanten mot kopplings kåpan)?

Har inte hänt mig, men antar att det bara är den trasiga armen som jobbat hela tiden.

Fjädrarna kan vara olika hårda, men bör kolla att alla tre kopplingsbackar greppar. Annars så få man slipa ner backarna så alla tar.

Men om du gasat fullt så bör alla 3 backar ha slitits ngt. Så kolla att armarna kan röra på sig, eller så får du byta ner dig i hårdhet.

Ang kopplings kåpan. Så länge den är tät vid kanten så att inte grus kan komma in så är det ingen fara. Annars så får du kanske föröska täta med ngn flytande packning.
 

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Andreas_ace skrev:
2052335 Har inte hänt mig, men antar att det bara är den trasiga armen som jobbat hela tiden.

Fjädrarna kan vara olika hårda, men bör kolla att alla tre kopplingsbackar greppar. Annars så få man slipa ner backarna så alla tar.

Men om du gasat fullt så bör alla 3 backar ha slitits ngt. Så kolla att armarna kan röra på sig, eller så får du byta ner dig i hårdhet.

Ang kopplings kåpan. Så länge den är tät vid kanten så att inte grus kan komma in så är det ingen fara. Annars så får du kanske föröska täta med ngn flytande packning.




men hur vet man att alla backar tar?. har inte undersökt kopplingen så mycket efter "raset", den var så jä**a het. kanske ska skita i sportkopplingen då. blocket sprack baktill så grus kommer inte inn så lätt. kanske går att fixa med "plastic metall".
 
Last edited:

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
SPooKY skrev:
2052431 men hur vet man att alla backar tar?. har inte undersökt kopplingen så mycket efter "raset", den var så jä**a het. kanske ska skita i sportkopplingen då. blocket sprack baktill så grus kommer inte inn så lätt. kanske går att fixa med "plastic metall".

Varför det e varm är för att kopplingen slirat mycket.

vet du var du har för fjädrar till kopplingen? 1.5, 1,7?

Men annars så får du köpa en ny koppling, och sedan prova dig fram med olika fjädrar och se vilken som passar bäst.

Men när du köper en ny koppling så kolla hur belägget ser ut.
När du startat motorn så slira på kopplingen ngr sekunder, kanske typ 20.
Sedan ta bort kåpan. Då ser du vart det har slitits på backarna.
 

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Andreas_ace skrev:
2053465
vet du var du har för fjädrar till kopplingen? 1.5, 1,7?


inte en susning,, köpte "trimfjädrar" hos superbilligt.se . 10 coils tror ja
 

mn_mamma

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Fritsla
Hoj
Mini Moto
SPooKY skrev:
2052017 Var ute och brummade lite idag, tills bakhjulet låste sig.
Blev lite fundersam över vad som gått snett.
Öppnade iaf kopplingskåpan och hittade delar överallt.
ena kopplings armen hade gått av helt, och kilat fast sig..
såg ut som om den endast slirat på en back och sedan har materialet gett vika. Självklart så råkade jag bryta sönder kanten på blocket när jag tog bort kopplingen :huvet

Är det någon annan som haft samma problem. ? kan det varit för att jag hade kraftigare fjädrar som pajade armen ? . Och varför tog den bara på en av 3 backar.
Finns det något direkt dumt med att åka utan en bit av blocket,(bara kanten mot kopplings kåpan)?

min gjorde exakt lika dant. köpte ny på gk-import för 250 ställbar också gjorde mycke skillndad på ax så jag är glad över att de ´gick åt helvete :banana
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top