Kopplingsbyte lamellbyte lc4

tenor

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM supermoto
Ska byta lameller på min lc4 supermoto -01.
Svårt att få friläget, slirar ibland vid fullt pådrag.

Nån som gjort det på sin lc4 och har tips/råd om hur jag ska gå tillväga för att slippa onödiga misstag m.m? Ska la inte vara några konstigheter tror jag men ett gött råd eller tips är alltid välkommet!

Nån som vet var man kan få tag på billiga lameller? Behöver ju inte vara original, så sett, borde ju fungera med "pirat" då det förmodligen är samma krafs i dem ändå.
 

tenor

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM supermoto
MAssor av svar på hur man fixar växellåda men inte jävel som bytt koppling på en lc4??

Kom igen nu grabbar och tjejjer! Tips och råd!
 

tenor

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM supermoto
Tack för svar!

Tror inte det är oljan, bytte den precis. Den var sådan innan också.
Är nästan säker på att det är lamellerna som är slut då den aldrig frikopplar riktigt oberoende på hur mycket spel jag har i kopplingen.

Inget direkt dragläge i kopplingen utan den drar från bottenläget (max intryckt koppling). Det är väl antagligen någon tidigare ägare som tyckte det var bra att använda kopplingen för att få upp den på bakhjulet...

Dock känns det inte som något större ingrepp att byta lameller, borde ju bara va att lägga ned hojen och lyfta ur sen sätta i nytt?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tack för svar!

Tror inte det är oljan, bytte den precis. Den var sådan innan också.
Är nästan säker på att det är lamellerna som är slut då den aldrig frikopplar riktigt oberoende på hur mycket spel jag har i kopplingen.

Inget direkt dragläge i kopplingen utan den drar från bottenläget (max intryckt koppling). Det är väl antagligen någon tidigare ägare som tyckte det var bra att använda kopplingen för att få upp den på bakhjulet...

Dock känns det inte som något större ingrepp att byta lameller, borde ju bara va att lägga ned hojen och lyfta ur sen sätta i nytt?

Om hojen inte frikopplar så känns det mer som kopplingskorgen än lamellerna. Har du dåliga lameller slirar den hela tiden.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kolla också till stålskivorna så att dom inte slagit sig.


Dåliga lameller visar sig oftast genom att den slirar på högre växlar.

Jack i kopplingskorgen brukar visa sig genom att koppling hugger.
 

tenor

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM supermoto
Kolla också till stålskivorna så att dom inte slagit sig.


Dåliga lameller visar sig oftast genom att den slirar på högre växlar.

Jack i kopplingskorgen brukar visa sig genom att koppling hugger.


Jo den kan änna slira på kopplingen när man dönar på 3-4-5:an. Men inte alltid det är lite konstigt! Dock har den gått ca 1500mil så det känns ändå dags att byta koppling. Eller hur långt kan man i snitt köra på en koppling på en lc4?
Har ju haft ett par gamla bilar med kass koppling och det är samma symptom att den slirar när man drar på de höga växlarna så jag antar att det är dags att byta lameller.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jo den kan änna slira på kopplingen när man dönar på 3-4-5:an. Men inte alltid det är lite konstigt! Dock har den gått ca 1500mil så det känns ändå dags att byta koppling. Eller hur långt kan man i snitt köra på en koppling på en lc4?
Har ju haft ett par gamla bilar med kass koppling och det är samma symptom att den slirar när man drar på de höga växlarna så jag antar att det är dags att byta lameller.

Mer än 1500 mil iaf.

Köp hem en lamellsats (orginal är hyfsat billiga) och riv ner och kolla vad som bråkar,är det något fel så är det bara att byta.

Trä upp hela högen med lameller och stålskivor på en ståltråd när du tar ut dom så kan du lätt hålla koll på vad allt skall sitta.

Undre gränser på lameller är 2,5 mm.

Stålskivorna skall raka och utan grader eller blånader.
 

tenor

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM supermoto
Mer än 1500 mil iaf.

Köp hem en lamellsats (orginal är hyfsat billiga) och riv ner och kolla vad som bråkar,är det något fel så är det bara att byta.

Trä upp hela högen med lameller och stålskivor på en ståltråd när du tar ut dom så kan du lätt hålla koll på vad allt skall sitta.

Undre gränser på lameller är 2,5 mm.

Stålskivorna skall raka och utan grader eller blånader.

Tack för bra tips!
 

Haaga

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SCSM
Har varit med om samma problem då wiren börjat bli dålig
och fransat sig. Värt att kolla innan du byter lamellerna.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top