Kopplingsbyte R1 -98 mm.

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Håller på och ska beställa lite delar till skönheten inför 2011,
R1 1998 RN01, och har några funderingar, som följer..

1. Jag ska byta lameller och solfjäderbricka tänkte jag,
blir det som nedan eller är det nått mer som behövs/bör bytas?
1st 36Y-16334-00-00
1st 4XV-16331-00-00
7st 341-16321-13-00

2. Ska byta olja i gaffeln, när jag ändå håller på byter jag väl
packningarna i den, nått speciellt att tänka på där eller?

Jag vill beställa hem delarna innan jag plockar isär den,
därför frågar jag först istället för att skruva isär och kolla.
Har 8 mil till garaget så det är ju en bidragande orsak.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Varför ska du byta koppling? Vet du att lamellerna, och bara lamellerna, är slut, eller byter du för säkerhets skull, eller uppvisar den några konstiga symptom som du tror försvinner av lamellbyte?

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Varför ska du byta koppling? Vet du att lamellerna, och bara lamellerna, är slut, eller byter du för säkerhets skull, eller uppvisar den några konstiga symptom som du tror försvinner av lamellbyte?

Jag undrar samma sak, en 98:a? Och kopplingen är slut? :va

Hur kör du pöjk? :confused:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
kan väl vara ide att byta ut mellanläggsskivorna med när du ändå håller på.

R1 -98-01. har ju rätt klena kopplingsfjädrar vilket jag skulle byta då båda mina R1.or -00,or slirat på kopplingen efter lite "lek":gnissla

finns bättre kopplingsfjädrar på bla MCxpress...

har TS. bytt nån våtkoppling innan??

mvh.T

nmp

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2010
Hoj
yamaha skrammlabra
kan väl vara ide att byta ut mellanläggsskivorna med när du ändå håller på.

R1 -98-01. har ju rätt klena kopplingsfjädrar vilket jag skulle byta då båda mina R1.or -00,or slirat på kopplingen efter lite "lek":gnissla

finns bättre kopplingsfjädrar på bla MCxpress...

har TS. bytt nån våtkoppling innan??

mvh.T

Hmm, har du mycket erfarenhet av denna hoj eller gissar du?:va
Hur många kopplingsfjädrar har då en R1 -98?

Jag gissar på ingen! åtminstone om man pratar om spiralformade fjädrar. Jag gissar att det sitter en fjäderbricka (eller vad man nu ska kalla den) i stället.

Last edited:

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen

Jag gissar på ingen! åtminstone om man pratar om spiralformade fjädrar.

Det är inte riktigt klipp i draget på hojen, jag väger runt 80kg och den går knappt att gasa upp på slangen.. Den började göra så ont slutet på säsongen. Visst, jag skulle kunna skruva isär och kolla för att vara riktigt säker. Har prövat 2 olika oljor, samma känsla.

R1 98 har bara en fjäder, solfjäderbricka.

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Det är inte riktigt klipp i draget på hojen, jag väger runt 80kg och den går knappt att gasa upp på slangen.. Den började göra så ont slutet på säsongen. Visst, jag skulle kunna skruva isär och kolla för att vara riktigt säker. Har prövat 2 olika oljor, samma känsla.

Hur menar du nu, "klipp i gasen" = slir på kopplingen då eller?

nmp

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2010
Hoj
yamaha skrammlabra

Det var till Crash rider jag ställde frågan eftersom han påstod att det var dåliga fjädrar i kopplingen. Förstod av ditt inlägg att du redan visste.

(en fjäder flera fjädrar)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Då skulle jag börja med nya stift, kolla luftfiltret å sist förgasarna. Kopplingen är nog det sista som strular om motorn börjar bli trött, om inte något lager har skurit, men då hjälper det inte att byta lameller iaf.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

Jag gissar på ingen! åtminstone om man pratar om spiralformade fjädrar. Jag gissar att det sitter en fjäderbricka (eller vad man nu ska kalla den) i stället.

erfarenhet... nja... jag har haft 2 st R1.or -00. varav den ena kraschade jag -06. men även den började slira lite innan kraschen. , de andre började kopplingen slira på i slutet av säsongen -07. varpå jag bytte R1.an mot en gixxer 1000 me en vän.. , han i sin tur bytte kopplingen.

kopplingen börjar dock ofta slira på R1.a -98-01. vilket oftast beror på dels slitna lameller och blåerade stålmellanläggsskivor men ochså på att tryckfjädern tydligen ej har tillräckligt tryck, MCxpress har nån bättre fjäder av vad jag fått höra.

jag har ej mekat speciellt mycket koppling på mina R1.or,

dock så har jag stor erfarenhet av kopplingar på crossar då jag skruvat en del me sånt förr i tiden.

mvh.T

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Du har väl provat slacka vajern?

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Köp en fjäder från en HD 1440, den passar rakt i och är 1,5 mm tjock mot originalet på 1 mm.
Det blir lite mera trögt att koppla men helt ok.
Då i samband med lamell och stålskivebyte om så behövs.
Sen är R1an mycket känslig för "fel olja" och slirar då lätt.
Jag rekommenderar Q8as SBK som jag inte fått några sådana problem med.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Det var till Crash rider jag ställde frågan eftersom han påstod att det var dåliga fjädrar i kopplingen. Förstod av ditt inlägg att du redan visste.

(en fjäder flera fjädrar)

oj då... jag visste inte att kopplingen på R1.an hade en (1) separat tryckfjäder.. FÖRLÅT "nmp" jag lovar att ALDRIG mera försöka hjälpa nån...:va

jag föreslog dock att man byter stålskivorna samtidigt som man byter lameller o även att man byter kopplingsfjädrarna då kopplingstrycket verkar vara dåligt/lågt då tom ett oljebyte kan göra att kopplingen börjar slira.. detta troligen pga att fjädertrycket EJ klarar av att pressa ut oljan ur/mellan lamellerna vilket är det som gör att kopplingen slirar....:tummenupp

de motorer jag skruvat med innan har haft flera kopplingsfjädrar vilka man ibland får byta då kopplingen slirar...

mvh.T

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
jag föreslog dock att man byter stålskivorna samtidigt som man byter lameller o även att man byter kopplingsfjädrarna då kopplingstrycket verkar vara dåligt/lågt då tom ett oljebyte kan göra att kopplingen börjar slira.. detta troligen pga att fjädertrycket EJ klarar av att pressa ut oljan ur/mellan lamellerna vilket är det som gör att kopplingen slirar....:tummenupp

de motorer jag skruvat med innan har haft flera kopplingsfjädrar vilka man ibland får byta då kopplingen slirar...

mvh.T

Nu tycker jag du är ute och cyklar. Fjädertrycket klarar aldrig av att pressa ur någon olja ur lamellmeterialet eftersom det är poröst. Om du vet hur man monterar en ny koppling vet du att man badar lamellerna i ny motorolja för att ge dom en extra chans att suga i sig olja innan uppstart.

Oljan är således ständigt närvarande i kontakten lamell/stålskiva. Det som vanligen händer är att ytan på lamellen utsätts för värme och den glasar, vilket händer när man kopplingsrycker för att åka på slangen.

Då börjar det slira. Sedan blir det ännu hetare, då får man de blåanlöpta stålskivorna, som ofta blivit krokiga av värmen. Krokigheten gör ofta att kopplingen inte kopplar ur ordentligt och den har heller inte fullt grepp, därför slirar det mer. De blåa stålskivorna är ofta "blankare" i ytan än ickeblåa och erbjuder sämre grepp utöver krokigheten.

Anledningen till att det börjar slira efter oljebyte är att man bytt till en annan olja vars additivpaket inte fungerar ihop med kopplingen. Många R1-ägare har upplevt problem med Castrols GPS. Aldrig bara för att det är ny fräsch olja, då är det något annat som är fel.

Men du har rätt, det är en bra ide att byta stålskivor samtidigt som man byter lameller. Fjädrar/fjäder, visst, men det är sällan där problemet ligger.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Nu tycker jag du är ute och cyklar. Fjädertrycket klarar aldrig av att pressa ur någon olja ur lamellmeterialet eftersom det är poröst. Om du vet hur man monterar en ny koppling vet du att man badar lamellerna i ny motorolja för att ge dom en extra chans att suga i sig olja innan uppstart.

jag formulerade mig dåligt. , menade att det krävs ett visst tryck för att lameller och stålskivor ska få "bett" i varann vilket gör att oljan MELLAN lameller/skivorna måste pressas ut...

att lameller i en våtkoppling lär "badas" innan montering för att lamellerna ska få chans att sugga upp olja vet jag vilket var anledningen till att jag skrev en fråga till TS. om hurvida TS. hade mekat våtkoppling...

Oljan är således ständigt närvarande i kontakten lamell/stålskiva. Det som vanligen händer är att ytan på lamellen utsätts för värme och den glasar, vilket händer när man kopplingsrycker för att åka på slangen.

"glasningen" kan man ju ta bort me slippapper men vore om stålskivan blivit sne.
Då börjar det slira. Sedan blir det ännu hetare, då får man de blåanlöpta stålskivorna, som ofta blivit krokiga av värmen. Krokigheten gör ofta att kopplingen inte kopplar ur ordentligt och den har heller inte fullt grepp, därför slirar det mer. De blåa stålskivorna är ofta "blankare" i ytan än ickeblåa och erbjuder sämre grepp utöver krokigheten.

japp!:tummenupp

Anledningen till att det börjar slira efter oljebyte är att man bytt till en annan olja vars additivpaket inte fungerar ihop med kopplingen. Många R1-ägare har upplevt problem med Castrols GPS. Aldrig bara för att det är ny fräsch olja, då är det något annat som är fel.

även Motuls 300v olja som ska vara den bästa på marknaden jävlas i R1.an... iallafall för mig.:D

Men du har rätt, det är en bra ide att byta stålskivor samtidigt som man byter lameller. Fjädrar/fjäder, visst, men det är sällan där problemet ligger.

nåt "spök" är det ju iallafall med fjädertrycket då R1.an är så pass känslig mot ny olja...

jag har även haft sliten kopplingkorg på en crossmotor vilket gjort att kontaktytan mellan lamell och kopplingskorg blvit lidande. , tog lite tid innan jag hitta felet o fick ordning på det.:tummenupp

mvh.T

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
förlåt, jag har nu lärt mig nått nytt, jag ska ställa enklare frågor framöver.. ;)
hojen har fått en justering i/med dynojet, och ger 136 häst på bakhjulet. stift och filter har gått max 400 mil och ska bytas i vinter. ja, jag har justerat vajern, ingen fara. oljan jag körde på i sommar är Q8 Sbk racing. att det kan räcka med att byta solfjäderbrickan är ju bra. och tack för wemoto tipset!

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

förlåt, jag har nu lärt mig nått nytt, jag ska ställa enklare frågor framöver.. ;)
hojen har fått en justering i/med dynojet, och ger 136 häst på bakhjulet. stift och filter har gått max 400 mil och ska bytas i vinter. ja, jag har justerat vajern, ingen fara. oljan jag körde på i sommar är Q8 Sbk racing. att det kan räcka med att byta solfjäderbrickan är ju bra. och tack för wemoto tipset!
Fortfarande låter det ju som motorproblem snarare än kopplingsproblem? Varvar motorn upp utan att hojen accar, eller är hojen bara slö?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati