Kopplingsfjädrar, XT600e

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Fjädrarna på min XT från -98 har blivit jäkligt trötta. Svårt att byta?
Antar att jag måste tömma oljan, av med kåpan, ut med fjädrana, i med nya och dra åt med momentnyckel. Och se till att jag har ny packning när kåpan ska på igen.

Har jag missat/glömt något? Kan man klanta till detta på något sätt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Brukar gå att lägga hojen på sidan om man inte vill göra ett oljebyte samtidigt. Vanligaste klantigheten är att sabba packningen eller gängorna till fjäderskruven.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Brukar gå att lägga hojen på sidan om man inte vill göra ett oljebyte samtidigt. Vanligaste klantigheten är att sabba packningen eller gängorna till fjäderskruven.

Tack för det, lätt på handen, mao. Såg typ att 12 Nm som nämndes i någon youtube-film. Visserligen inte på exakt min hojmodell, men på random dirt-hoj. Men det får jag kolla upp. Nog läge att byta olja också, så det löser sig. Håller på att hotta upp hojen lite. Ny bakdämpare ska på också. Och så har jag en fråga om gaffelfjädrar. Tar den i egen tråd, för sökbarhetens skull.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top