Kopplingskåpan har "klistrat" fast

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hur får man bort en motorkåpa som verkligen sitter klistrad i motorn med packningen?

Tog bort skruvarna i kopplingskåpan, vred och slet, slog lagom hårt med en gummiklubba, men fick inte bort den! Går inte att trycka in en mejsel mellan motorblocket o kåpan utan att det ger grava skador i metallen tror jag.

Det finns 2-3 flänsar på kåpan som jag försiktigt försökte utnyttja tillsammans med en mejsel för att bända bort kåpan. Men icke.. rädd att sabba den svindyra kåpan också som är gjort i en rätt mjukt/porös metall.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Om du kollat så du inte glömt nån skruv så kan du ju försöka få in en tunn kniv i springan eller kanske ett rakblad.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Nu vet jag inte vad för hoj du skruvar med, men på vissa hojar sitter generatorlindningarna skruvade i själva kåpan. Tänk på det om så skulle vara fallet. Annars är väl en vass kniv eller liknande att föredra framför skruvmejsel.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Nu vet jag inte vad för hoj du skruvar med, men på vissa hojar sitter generatorlindningarna skruvade i själva kåpan. Tänk på det om så skulle vara fallet. Annars är väl en vass kniv eller liknande att föredra framför skruvmejsel.



"Kopplingskåpan har "klistrat" fast"


alltså har det inget med generatorn att göra...

jag har svårt att tro att den klibbar fast så in i helvete... skulle gissa på att de är nån fästanordning du missat.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
"Kopplingskåpan har "klistrat" fast"


alltså har det inget med generatorn att göra...

jag har svårt att tro att den klibbar fast så in i helvete... skulle gissa på att de är nån fästanordning du missat.

HAHA, jag skulle gått och lagt mig istället. Läste en sak och tänkte tvärtom.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Hur sitter kopplingsarmen, allså den som håller vajern?
På R1 var man tvungen att lirka med den på något sätt har jag för mig.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hur sitter kopplingsarmen, allså den som håller vajern?
På R1 var man tvungen att lirka med den på något sätt har jag för mig.

Precis, på vissa hojar måste man vrida kopplingsarmen när man lossar kåpan, krångligt som fan att få den i rätt läge när den ska tillbaks är det också.



.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Precis, på vissa hojar måste man vrida kopplingsarmen när man lossar kåpan, krångligt som fan att få den i rätt läge när den ska tillbaks är det också..

Alla skruvar bortplockade, både dubbel och trippelkollat!

Enligt verkstandshandboken (CBR929) så ska kopplingsarmen vridas motsols i samband med att man lossar kåpan. Det har jag gjort 45 grader och sen är det tvärstopp så tror inte man kan/ska vrida den mer än så.

Får väl se om jag kan få in något bladmått någonstans runt om kåpan och sedan "skära runt" packningen, men då lär packningen behövas bytas ut sen.
 

JohanHj

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Gävle
Hoj
Kawa 500 -97
Har du lyckats få bort kåpan? Jag har samma problem på en GPZ500S.

Det står utförligt att man ska ta bort kopplingsvajern, lossa alla bultar, dra kopplingsspaken framåt och sedan ta bort kåpan. Det är helt omöjligt att dra den där spaken framåt med handkraft.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top