Mr Gunnar
- Växer det gräs på Autobahn?
Hej!
Beskrivning av problemet:
Kopplingen på min Honda Fireblade -97 "klonkar" väldigt hårt vid växling ner till ettan speciellt, samt det känns att den ligger på med intryckt koppling. Jag bad MC-Verkstan kolla på detta när jag gjorde 3000-milaservice under sensommaren -04, och de konstaterade efter att ha bytt dragutjämnare (gummiklossarna till drevet bak) att fjädrarna till kopplingskorgen var slut.
Ok, då blir det inte dyrt tänkte jag, men där hade jag fel...
Hela kopplingskorgen måste bytas ut för att få fräscha fjädrar enligt uppgift från dem (inbyggda på nåt vis)
En ny kopplingskorg kostar typ 4.500:-, o en beg typ 1.500:-.
Nu till frågan:
Hur kan man se/känna på en begagnad korg/fjäder att den är fräsch, så man inte får en som kanske är sämre än den jag har?
Eller är det enda alternativet en ny korg?
Tacksam för svar
Beskrivning av problemet:
Kopplingen på min Honda Fireblade -97 "klonkar" väldigt hårt vid växling ner till ettan speciellt, samt det känns att den ligger på med intryckt koppling. Jag bad MC-Verkstan kolla på detta när jag gjorde 3000-milaservice under sensommaren -04, och de konstaterade efter att ha bytt dragutjämnare (gummiklossarna till drevet bak) att fjädrarna till kopplingskorgen var slut.
Ok, då blir det inte dyrt tänkte jag, men där hade jag fel...
Hela kopplingskorgen måste bytas ut för att få fräscha fjädrar enligt uppgift från dem (inbyggda på nåt vis)
En ny kopplingskorg kostar typ 4.500:-, o en beg typ 1.500:-.
Nu till frågan:
Hur kan man se/känna på en begagnad korg/fjäder att den är fräsch, så man inte får en som kanske är sämre än den jag har?
Eller är det enda alternativet en ny korg?
Tacksam för svar