Kopplingskorg/fjädrar till Fireblade slut?

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Öfvre Östermalm
Hoj
ZX-10R -05
Hej!
Beskrivning av problemet:
Kopplingen på min Honda Fireblade -97 "klonkar" väldigt hårt vid växling ner till ettan speciellt, samt det känns att den ligger på med intryckt koppling. Jag bad MC-Verkstan kolla på detta när jag gjorde 3000-milaservice under sensommaren -04, och de konstaterade efter att ha bytt dragutjämnare (gummiklossarna till drevet bak) att fjädrarna till kopplingskorgen var slut.
Ok, då blir det inte dyrt tänkte jag, men där hade jag fel...
Hela kopplingskorgen måste bytas ut för att få fräscha fjädrar enligt uppgift från dem (inbyggda på nåt vis) :fatta!

En ny kopplingskorg kostar typ 4.500:-, o en beg typ 1.500:-.

Nu till frågan:
Hur kan man se/känna på en begagnad korg/fjäder att den är fräsch, så man inte får en som kanske är sämre än den jag har?
Eller är det enda alternativet en ny korg? :gnissla

Tacksam för svar :Bugar
 

andersson_81

När olyckan är framme är jag redan förbi
Gick med
12 Jun 2004
Ort
växjö
Hoj
Blade
hade samma problem förra året, stod jag stilla med frikopplingen dragen och petade i ettan så rullade hojjen iväg. det enda jag gjorde va att jag köpte nya lameller, har aldrig hört talas om att man ska behöva byta hela korgen för att fjädrarna skulle vara slut. och sen trodde jag att om fjädrarna blir mjuka så slirade kopplingen :va
om det nu är samma problem som du har så tycker jag att du ska prova med nya lameller. funkade perfa för mig :tummenupp
 

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Öfvre Östermalm
Hoj
ZX-10R -05
Somebody skrev:
Hej du kan köpa nya fjädrar och byta dom själv, det är lätt att byta dom och nya kostar ca 150kr,
har precis gjort det själv..
Glöm inte att köpa packningen oxå.

Fick PM om ovan...
Nedrans MC-Verksta´n försöker luras :fatta!

andersson_81 skrev:
hade samma problem förra året, stod jag stilla med frikopplingen dragen och petade i ettan så rullade hojjen iväg. det enda jag gjorde va att jag köpte nya lameller, har aldrig hört talas om att man ska behöva byta hela korgen för att fjädrarna skulle vara slut. och sen trodde jag att om fjädrarna blir mjuka så slirade kopplingen :va
om det nu är samma problem som du har så tycker jag att du ska prova med nya lameller. funkade perfa för mig :tummenupp

Nja, det rycker lite i cykeln när jag petar i ettan.
Lamellerna skulle visst inte vara slut. Detta enligt samma pålitliga verkstad som ovan :rolleyes:
 

Botte

S.M.R
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
690 SMCR
Om du petar i 1:an o varvar upp, vill hojen dra framåt då???
Med kopplingen indraget alltså.....
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mr Gunnar skrev:
Fick PM om ovan...
Nedrans MC-Verksta´n försöker luras :fatta!



Nja, det rycker lite i cykeln när jag petar i ettan.
Lamellerna skulle visst inte vara slut. Detta enligt samma pålitliga verkstad som ovan :rolleyes:


Om lamellerna är slut så får du fenomenet att cyklen "inte vill" dra framåt. Det slirar kanske t.o.m. då du släppt kopplingshandtaget helt..

Du har ju motsatsen, så att säga. Så lamellerna e nog helt ok.
 

Palo

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Luleå
Hoj
ZX9R -00
Rycker det när man står still brukar stålplattorna vara slut......... det sa min mc verkstad åt mig, Lammellerna är slut när den börjar slira på högre varv.
 

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Öfvre Östermalm
Hoj
ZX-10R -05
Botte skrev:
Om du petar i 1:an o varvar upp, vill hojen dra framåt då???
Med kopplingen indraget alltså.....

Nej, det "bara" klonkar, samt rycker till i kedjan. Inte tillräckligt för att den ska åka framåt!
 

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Öfvre Östermalm
Hoj
ZX-10R -05
Zee skrev:
Om lamellerna är slut så får du fenomenet att cyklen "inte vill" dra framåt. Det slirar kanske t.o.m. då du släppt kopplingshandtaget helt..

Du har ju motsatsen, så att säga. Så lamellerna e nog helt ok.

Ja, jag tror också det!
Den slirar som sagt ingenting...
 

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Öfvre Östermalm
Hoj
ZX-10R -05
Palo skrev:
Rycker det när man står still brukar stålplattorna vara slut......... det sa min mc verkstad åt mig, Lammellerna är slut när den börjar slira på högre varv.


Ok, alltså nya stålplattor och fjädrar ska köpas.
Håller ni med? :7peta
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Mr Gunnar skrev:
Ok, alltså nya stålplattor och fjädrar ska köpas.
Håller ni med? :7peta
Min Blade klonkade också fast den var helt ny. Hondas lådor kan vara lite "klonkiga". Vad har du för olja i cykeln?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Gunnar skrev:
Hur kan man se/känna på en begagnad korg/fjäder att den är fräsch, så man inte får en som kanske är sämre än den jag har?

Jag pysslade med just det där problemet förra året på "Ambulans" Fireblade. Jag delade på korgen och försökte laga och shimsa upp den men det blev obalands i korgen - så reparationen är inte att tänka på. Fjädrarna kantrar när korgen blir sliten så det försvinner aluminium från korgen som du inte kan ersätta utan att få obalans. Sen är det ett helsike att kunna nita ihop korgen efteråt.

Du kan se om korgen är sliten om du använder förstoringsglas och stark lampa och kikar på baksidan av korgen där fjädrarna är "gömda". Snurrar du på fjädrarna kan du se om fjädrarna har nött djupa spår i kopplingskorgens botten. Sitter fjädrarna stumt när du skakar lätt på den så är korgens fräsch. Rasslar det i fjädrarna är korgen slut.
 

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Öfvre Östermalm
Hoj
ZX-10R -05
andersbrink skrev:
Jag pysslade med just det där problemet förra året på "Ambulans" Fireblade. Jag delade på korgen och försökte laga och shimsa upp den men det blev obalands i korgen - så reparationen är inte att tänka på. Fjädrarna kantrar när korgen blir sliten så det försvinner aluminium från korgen som du inte kan ersätta utan att få obalans. Sen är det ett helsike att kunna nita ihop korgen efteråt.

Du kan se om korgen är sliten om du använder förstoringsglas och stark lampa och kikar på baksidan av korgen där fjädrarna är "gömda". Snurrar du på fjädrarna kan du se om fjädrarna har nött djupa spår i kopplingskorgens botten. Sitter fjädrarna stumt när du skakar lätt på den så är korgens fräsch. Rasslar det i fjädrarna är korgen slut.

Tack så mycket för svaret! :Bugar
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Ja som Bink sa så hade jag ju detta problem... han testade att laga den men det gick knappt att köra pga all obalans som blev... det hela slutade med att jag köpte en beggad korg .. tror jag betalade 1500 för den inklusive lameller och hela köret. Men med denna så försvann problemet.

Det hela berodde troligen på för mkt bakhjulsåka... där jag kopplade upp hojen. Hade bytt förgasare , hujeda va bra det gick... men på bekostnad av korgen.

riv av den och kolla.. den är knölig att få av.. man måste ha ett specialverktyg för att hålla fast den när man skruvar av muttern... samt att dreven sedan måste ligga rätt när du ska på med den igen..

svårt va de åxå att hitta en beggad... men ring runt ... :)
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Hm har inte vi samma motor :va Har en -96

Bytte Koppling (lameller) och fjädrar.
Dock var ej lamellerna slut, utan fjädrarna var slitna.
Slirade lite grann.

Köpte kevlar lameller + fjädrar+ packning+ olja+ filter. På Honda ställe för
ca 1600:-


Ursäkta på kvaliten (råkade ställa om kameran)
 

Bifogat

  • Jobbet (13) koppling.JPG
    Jobbet (13) koppling.JPG
    48.3 KB · Visningar: 121
  • Jobbet (9)koppling1.JPG
    Jobbet (9)koppling1.JPG
    49.5 KB · Visningar: 100
  • Jobbet (8)koppling2.JPG
    Jobbet (8)koppling2.JPG
    36.8 KB · Visningar: 134
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top