Kopplingslameller (arkiv)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Gjutskägget" uppstår i fabriken när man stansar ut lamellerna från en stor plåt.

Jag filar alltid bort "skägget" på sprillans nya stållameller innan de monteras.

Om de nya lamellerna är torra ska de badas i olja innan de monteras. Hur längre? Så länge du orkar vänta. Typ medans du filar till stållamellerna.

Att stållamellerna är blå är inget att oroa sig för. De har gått varmt men biter precis lika bra som icke-blåa. Det är alltså bara en påminnelse att det kan vara idé att kolla så att de inte är skeva.

Blästrar du stållamellerna biter de som satan efteråt, däremot så sliter de våldsamt på fiberlamellerna innan de blir blankpolerade (som de ska vara) igen. Vissa lameller är "dimplade" som golfbollar för att inte hoppa jerka när man ska iväg. Andra har löst det genom att göra fiberlamellerna slitsade eller på annat sätt "bryta" kontinuiteten på fiberlamellytan.

En "slut" koppling kan fräschas upp genom att installera en extra stållamell bredvid en annan stållamell för att ta upp slacket som förslitningen av fiberlamellerna åstadkommit. Är slacket väldigt stort går det ibland att montera en extra fiberlamell. På så sätt kan du "använda upp" hela kopplingen innan det är dags att byta hela paketet.

Den innre kopplingshubben av aluminium kan förslitas så pass mycket att jack bildas så att lamellerna styrs in i bestämda lägen - då räcker inte kopplingsfjädrarna till längre. Är man brutal filar/slipar man bort jacken eller så köper man en nya hubb.

Genom att extra-lamella (dvs montera en extra stållamell innerst på hubben) kan man komma runt inverkan som "jacken" har på lamellerna genom att lamellernas ingrepp hamnar på ett annat ställe i hubben.
 

Limpan

Hög fart spar tid
Gick med
6 Mar 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
FZR 1000
andersbrink skrev:
"Gjutskägget" uppstår i fabriken när man stansar ut lamellerna från en stor plåt.

Jag filar alltid bort "skägget" på sprillans nya stållameller innan de monteras.

Om de nya lamellerna är torra ska de badas i olja innan de monteras. Hur längre? Så länge du orkar vänta. Typ medans du filar till stållamellerna.

:confused: Vad händer om man inte oljar ner lamellerna före montering vilket jag inte gjort.Måste jag plocka ur dom och olja in dom eller?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är alltid bra att olja in dom innan men om du inte skall köra hojen just idag så dra in kopplingen, starta motorn, torrkör den lite och vips så har du fått olja på lamellerna :)
 

Limpan

Hög fart spar tid
Gick med
6 Mar 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
FZR 1000
Freppa skrev:
Det är alltid bra att olja in dom innan men om du inte skall köra hojen just idag så dra in kopplingen, starta motorn, torrkör den lite och vips så har du fått olja på lamellerna :)
:tummenupp Skönt att man slapp tappa ur oljan o börja skruva av kåpor o allt skit igen precis när man satt ihop den :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top