Kopplingslameller (arkiv)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Gjutskägget" uppstår i fabriken när man stansar ut lamellerna från en stor plåt.

Jag filar alltid bort "skägget" på sprillans nya stållameller innan de monteras.

Om de nya lamellerna är torra ska de badas i olja innan de monteras. Hur längre? Så länge du orkar vänta. Typ medans du filar till stållamellerna.

Att stållamellerna är blå är inget att oroa sig för. De har gått varmt men biter precis lika bra som icke-blåa. Det är alltså bara en påminnelse att det kan vara idé att kolla så att de inte är skeva.

Blästrar du stållamellerna biter de som satan efteråt, däremot så sliter de våldsamt på fiberlamellerna innan de blir blankpolerade (som de ska vara) igen. Vissa lameller är "dimplade" som golfbollar för att inte hoppa jerka när man ska iväg. Andra har löst det genom att göra fiberlamellerna slitsade eller på annat sätt "bryta" kontinuiteten på fiberlamellytan.

En "slut" koppling kan fräschas upp genom att installera en extra stållamell bredvid en annan stållamell för att ta upp slacket som förslitningen av fiberlamellerna åstadkommit. Är slacket väldigt stort går det ibland att montera en extra fiberlamell. På så sätt kan du "använda upp" hela kopplingen innan det är dags att byta hela paketet.

Den innre kopplingshubben av aluminium kan förslitas så pass mycket att jack bildas så att lamellerna styrs in i bestämda lägen - då räcker inte kopplingsfjädrarna till längre. Är man brutal filar/slipar man bort jacken eller så köper man en nya hubb.

Genom att extra-lamella (dvs montera en extra stållamell innerst på hubben) kan man komma runt inverkan som "jacken" har på lamellerna genom att lamellernas ingrepp hamnar på ett annat ställe i hubben.
 

Limpan

Hög fart spar tid
Gick med
6 Mar 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
FZR 1000
andersbrink skrev:
"Gjutskägget" uppstår i fabriken när man stansar ut lamellerna från en stor plåt.

Jag filar alltid bort "skägget" på sprillans nya stållameller innan de monteras.

Om de nya lamellerna är torra ska de badas i olja innan de monteras. Hur längre? Så länge du orkar vänta. Typ medans du filar till stållamellerna.

:confused: Vad händer om man inte oljar ner lamellerna före montering vilket jag inte gjort.Måste jag plocka ur dom och olja in dom eller?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är alltid bra att olja in dom innan men om du inte skall köra hojen just idag så dra in kopplingen, starta motorn, torrkör den lite och vips så har du fått olja på lamellerna :)
 

Limpan

Hög fart spar tid
Gick med
6 Mar 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
FZR 1000
Freppa skrev:
Det är alltid bra att olja in dom innan men om du inte skall köra hojen just idag så dra in kopplingen, starta motorn, torrkör den lite och vips så har du fått olja på lamellerna :)
:tummenupp Skönt att man slapp tappa ur oljan o börja skruva av kåpor o allt skit igen precis när man satt ihop den :)
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top