Kopplingslameller (arkiv)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Gjutskägget" uppstår i fabriken när man stansar ut lamellerna från en stor plåt.

Jag filar alltid bort "skägget" på sprillans nya stållameller innan de monteras.

Om de nya lamellerna är torra ska de badas i olja innan de monteras. Hur längre? Så länge du orkar vänta. Typ medans du filar till stållamellerna.

Att stållamellerna är blå är inget att oroa sig för. De har gått varmt men biter precis lika bra som icke-blåa. Det är alltså bara en påminnelse att det kan vara idé att kolla så att de inte är skeva.

Blästrar du stållamellerna biter de som satan efteråt, däremot så sliter de våldsamt på fiberlamellerna innan de blir blankpolerade (som de ska vara) igen. Vissa lameller är "dimplade" som golfbollar för att inte hoppa jerka när man ska iväg. Andra har löst det genom att göra fiberlamellerna slitsade eller på annat sätt "bryta" kontinuiteten på fiberlamellytan.

En "slut" koppling kan fräschas upp genom att installera en extra stållamell bredvid en annan stållamell för att ta upp slacket som förslitningen av fiberlamellerna åstadkommit. Är slacket väldigt stort går det ibland att montera en extra fiberlamell. På så sätt kan du "använda upp" hela kopplingen innan det är dags att byta hela paketet.

Den innre kopplingshubben av aluminium kan förslitas så pass mycket att jack bildas så att lamellerna styrs in i bestämda lägen - då räcker inte kopplingsfjädrarna till längre. Är man brutal filar/slipar man bort jacken eller så köper man en nya hubb.

Genom att extra-lamella (dvs montera en extra stållamell innerst på hubben) kan man komma runt inverkan som "jacken" har på lamellerna genom att lamellernas ingrepp hamnar på ett annat ställe i hubben.
 

Limpan

Hög fart spar tid
Gick med
6 Mar 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
FZR 1000
andersbrink skrev:
"Gjutskägget" uppstår i fabriken när man stansar ut lamellerna från en stor plåt.

Jag filar alltid bort "skägget" på sprillans nya stållameller innan de monteras.

Om de nya lamellerna är torra ska de badas i olja innan de monteras. Hur längre? Så länge du orkar vänta. Typ medans du filar till stållamellerna.

:confused: Vad händer om man inte oljar ner lamellerna före montering vilket jag inte gjort.Måste jag plocka ur dom och olja in dom eller?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är alltid bra att olja in dom innan men om du inte skall köra hojen just idag så dra in kopplingen, starta motorn, torrkör den lite och vips så har du fått olja på lamellerna :)
 

Limpan

Hög fart spar tid
Gick med
6 Mar 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
FZR 1000
Freppa skrev:
Det är alltid bra att olja in dom innan men om du inte skall köra hojen just idag så dra in kopplingen, starta motorn, torrkör den lite och vips så har du fått olja på lamellerna :)
:tummenupp Skönt att man slapp tappa ur oljan o börja skruva av kåpor o allt skit igen precis när man satt ihop den :)
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top