Jag har tvärtom läst att "folk" använder GPS för att slippa slir på koppling i oljebad, Biltema har jag inte hört så mycket alls om. Var hör du allt?
Källa på påstått kopplingsslir av Castrol?
Källa Castrol GPS har jag själv liksom många i min umgängeskrets varit med om. Även Dr. bike här på forumet har haft kopplingsslir med just castrol:
"Dr.Bike2004-12-09, 22:29
Gee Tee Ess (GTS) Swedie?
Inte GeePeeEss (GPS)
Det var ju längesedan Castrol hade GTS i sitt program såvitt jag minns, och minns jag rätt vidare så var den arvtagaren til GTX. Ingen av dem var en helsyntet, men jag får kolla lite.
Oavsett: MIN personliga erfarenhet (vilken kanske inte är störst i världen) men iaf; ENDA gången någon av mina motorer slirat på kopplingen är med Castrolprodukter.
Jag hatar att tala om märken, eller att hänga ut nån, för det finns många ömma tår, och dessutom har jag "bara" använt GPSén (Delsyntet).
Men särskilt EN av motorerna som var rätt duktigt trimmad, rev loss kopplingen trots hårdare fjädrar, glasblästrade stålskivor osv...
Gudomlig motor...*vaknar ur dagdrömmeriet*
Men iaf: När jag bytte till ett annat oljefabrikat upphörde sliret!
Beats me why, för jag VILL verkligen tro att Castrol gör de allra bästa produkterna. Och jag har haft GPS som "hovolja" sedan -95 till 2001.
Men som sagt, min erfarenhet kanske inte ger den totala sanningen, men så var det för mig iaf.
Dessutom: GPS:en hade en otrevlig egenskap att bli tunn som sprit när den blev väldigt het (har jag hört då jag själv aldrig skulle överskrida fartgränserna...)
Detta får till följd att oljetrycket droppar.
Den olja jag kör på nu har inte visat såna tendenser i lika hög grad."
Sedan om du söker på kopplingsslir med castrol i google får man ju träffar så det står härliga till. Och en skopa full har slängt i Biltema och blivit nöjda. PUNGT!