Kopplingslir Tl1000s

kkcarlsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
Suzuki TL1000s
Kopplingen slirar, Har bytt olja nu innan jag började köra me den köpte likadan olja som de var i. Hojen gick felfritt innan jag ställde av den. Jag hann bara köra ett par km innan jag märkte att den slirade.

Kan det va oljan som e boven även fast det är likadan som innan.

Tacksam för svar.

MVH Kristoffer

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det e ju inte så svårt att kontrollera kopplingen. Ligger det på gränsen kan det vara lönt att byta oljan. vad är det för olja?

Biltemas brukar månge få bort slir med.

castrol GPS får många slir med...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det e ju inte så svårt att kontrollera kopplingen. Ligger det på gränsen kan det vara lönt att byta oljan. vad är det för olja?

Biltemas brukar månge få bort slir med.

castrol GPS får många slir med...

Jag har tvärtom läst att "folk" använder GPS för att slippa slir på koppling i oljebad, Biltema har jag inte hört så mycket alls om. Var hör du allt?

Källa på påstått kopplingsslir av Castrol?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jag fick problem med kopplingsslir, Barnett-fjädrar (tror det heter så) fixade biffen klockrent, det rekommenderar jag.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har tvärtom läst att "folk" använder GPS för att slippa slir på koppling i oljebad, Biltema har jag inte hört så mycket alls om. Var hör du allt?

Källa på påstått kopplingsslir av Castrol?

Källa Castrol GPS har jag själv liksom många i min umgängeskrets varit med om. Även Dr. bike här på forumet har haft kopplingsslir med just castrol:

"Dr.Bike2004-12-09, 22:29
Gee Tee Ess (GTS) Swedie?

Inte GeePeeEss (GPS)

Det var ju längesedan Castrol hade GTS i sitt program såvitt jag minns, och minns jag rätt vidare så var den arvtagaren til GTX. Ingen av dem var en helsyntet, men jag får kolla lite.

Oavsett: MIN personliga erfarenhet (vilken kanske inte är störst i världen) men iaf; ENDA gången någon av mina motorer slirat på kopplingen är med Castrolprodukter.

Jag hatar att tala om märken, eller att hänga ut nån, för det finns många ömma tår, och dessutom har jag "bara" använt GPSén (Delsyntet).
Men särskilt EN av motorerna som var rätt duktigt trimmad, rev loss kopplingen trots hårdare fjädrar, glasblästrade stålskivor osv...
Gudomlig motor...*vaknar ur dagdrömmeriet* :)
Men iaf: När jag bytte till ett annat oljefabrikat upphörde sliret!

Beats me why, för jag VILL verkligen tro att Castrol gör de allra bästa produkterna. Och jag har haft GPS som "hovolja" sedan -95 till 2001.

Men som sagt, min erfarenhet kanske inte ger den totala sanningen, men så var det för mig iaf.
Dessutom: GPS:en hade en otrevlig egenskap att bli tunn som sprit när den blev väldigt het (har jag hört då jag själv aldrig skulle överskrida fartgränserna...) :hihi
Detta får till följd att oljetrycket droppar.

Den olja jag kör på nu har inte visat såna tendenser i lika hög grad."

Sedan om du söker på kopplingsslir med castrol i google får man ju träffar så det står härliga till. Och en skopa full har slängt i Biltema och blivit nöjda. PUNGT!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring