Hej.
Citerar mig själv i denna tråden, antar att mina frågor passar bättre här i teknikforumet än i 900rr-tråden.
Tänkte att nån kunnig kan läsa igenom mitt problem och kanske ha nån fundering på vad som kan vara galet.
Here goes!
Punkt nr. 1
"Jahopp, aldrig fungerar nåt man köper till 100%.. Tamef*n alltid nåt skit som ska jävlas. Härligt! tänkte jag idag efter jobbet, solsken och perfekt hojföre. Ägarebytet trädde i kraft idag så jag har sparat mig att köra hojen sen helgen när jag hämtade den... ( Avställd av förre ägaren ) Så jag drog på mig munderingen och började brassa iväg till macken för att tanka. Problemet är då bara att när jag frikopplar så vill hojen dra iväg ändå, jahopp tänkte jag o spände på vajern lite mer men samma problem ändå. Svårt att växla både upp och ner iom att den inte frikopplar helt. Kan tillägga att jag testade spänna vajern så mycket tills dess att kopplingen inte gicka att dra in nå mer men det avhjälpte inte problemet. HJÄLP, va fasen kan va fel,? Skitbussigt om nån kunnig på området kan upplysa mig litegrann... Perfekt väder men kan ändå inte fara ut o köra nyförvärvet
*edit* Kan även tillägga att när jag dragit in kopplingshandtaget helt så vill den ändå inte fara iväg "på riktigt" förrän jag släppt ut det 1,5 - 2 cm ( men som sagt så driver hojen framåt även fast handtaget är indraget max )"
Punkt nr. 2
"Har nu haft isär kopplingen... Till o börja med så satt den 2'a lamellen utifrån sett fel, den satt med klackarna i de grunda spåren ( som jag förstod det utav verkstadshandboken så är det endast den yttersta som skall sitta där ). Sen så verkar kopplingskorgen el. tryckstången vara till nån annan årsmodell?? Där tryckstången sitter mot lagret i locket till kopplingskorgen så sitter det 2 brickor där för att schimsa in stången, tar man bort de så tar kopplingen inte ett dyft, ska det verkligen vara så? Finns inget sånt med i haynes boken iaf.. Jävligt skumt. Har dock inte hunnit testa hojen efter att jag fått ihop den för detta projekt tog hela förbannade kvällen Lameller o stålskivor såg iaf fräscha ut. Återkommer imorrn efter jag vart på en provtur o kollat om hojkräket beter sig likadant fastän jag flyttat om den ena lamellen.."
Punkt Nr. 3
"Provtur på ca 5 mil avklarad... Dock trög o växla just i kallt läge, sen när den blev varm så gick det nästan smärtfritt att växla både upp o ner. Men... Ett vinande ljud från höger sida är fortf. kvar, ingen aning vart det kommer ifrån än så länge. Kollade igenom haynes boken igen och upptäckte att det satt ingen "anti judder spring" i kopplingen på min maskin, bra el. anus? Sen när man drar på en bit och släpper gasen sen så är det precis som ett litet glapp innan motorbromsen börjar, likadant när jag går från motorbroms till gaspådrag, ska det verkligen vara så? Det vinande ljudet blir även kraftigare vid motorbroms då dessutom. Enligt SPID här på forumet så betedde sig hans gamla blade med en 96'as motor inte alls så som min gör. Kanske så att jag köpt ett rat till maskin och blir tvungen o byta ut hela motorn? Grymt missnöjd hittills, får väl lämna in maskinen till mek.verkstad så dom får gå igenom den o se vad som kan va galet. Dock kostar väl det multum antar jag,.... *suck*...... Ska ringa han jag köpte den av, iom att han sa att allt var fräscht och i bra skick och går bra.. Antar att jag inte kan komma med några krav mot han..
Jaja, ta sig en kall en o dränka sorgen ett tag nu, "
Citerar mig själv i denna tråden, antar att mina frågor passar bättre här i teknikforumet än i 900rr-tråden.
Tänkte att nån kunnig kan läsa igenom mitt problem och kanske ha nån fundering på vad som kan vara galet.
Here goes!
Punkt nr. 1
"Jahopp, aldrig fungerar nåt man köper till 100%.. Tamef*n alltid nåt skit som ska jävlas. Härligt! tänkte jag idag efter jobbet, solsken och perfekt hojföre. Ägarebytet trädde i kraft idag så jag har sparat mig att köra hojen sen helgen när jag hämtade den... ( Avställd av förre ägaren ) Så jag drog på mig munderingen och började brassa iväg till macken för att tanka. Problemet är då bara att när jag frikopplar så vill hojen dra iväg ändå, jahopp tänkte jag o spände på vajern lite mer men samma problem ändå. Svårt att växla både upp och ner iom att den inte frikopplar helt. Kan tillägga att jag testade spänna vajern så mycket tills dess att kopplingen inte gicka att dra in nå mer men det avhjälpte inte problemet. HJÄLP, va fasen kan va fel,? Skitbussigt om nån kunnig på området kan upplysa mig litegrann... Perfekt väder men kan ändå inte fara ut o köra nyförvärvet
*edit* Kan även tillägga att när jag dragit in kopplingshandtaget helt så vill den ändå inte fara iväg "på riktigt" förrän jag släppt ut det 1,5 - 2 cm ( men som sagt så driver hojen framåt även fast handtaget är indraget max )"
Punkt nr. 2
"Har nu haft isär kopplingen... Till o börja med så satt den 2'a lamellen utifrån sett fel, den satt med klackarna i de grunda spåren ( som jag förstod det utav verkstadshandboken så är det endast den yttersta som skall sitta där ). Sen så verkar kopplingskorgen el. tryckstången vara till nån annan årsmodell?? Där tryckstången sitter mot lagret i locket till kopplingskorgen så sitter det 2 brickor där för att schimsa in stången, tar man bort de så tar kopplingen inte ett dyft, ska det verkligen vara så? Finns inget sånt med i haynes boken iaf.. Jävligt skumt. Har dock inte hunnit testa hojen efter att jag fått ihop den för detta projekt tog hela förbannade kvällen Lameller o stålskivor såg iaf fräscha ut. Återkommer imorrn efter jag vart på en provtur o kollat om hojkräket beter sig likadant fastän jag flyttat om den ena lamellen.."
Punkt Nr. 3
"Provtur på ca 5 mil avklarad... Dock trög o växla just i kallt läge, sen när den blev varm så gick det nästan smärtfritt att växla både upp o ner. Men... Ett vinande ljud från höger sida är fortf. kvar, ingen aning vart det kommer ifrån än så länge. Kollade igenom haynes boken igen och upptäckte att det satt ingen "anti judder spring" i kopplingen på min maskin, bra el. anus? Sen när man drar på en bit och släpper gasen sen så är det precis som ett litet glapp innan motorbromsen börjar, likadant när jag går från motorbroms till gaspådrag, ska det verkligen vara så? Det vinande ljudet blir även kraftigare vid motorbroms då dessutom. Enligt SPID här på forumet så betedde sig hans gamla blade med en 96'as motor inte alls så som min gör. Kanske så att jag köpt ett rat till maskin och blir tvungen o byta ut hela motorn? Grymt missnöjd hittills, får väl lämna in maskinen till mek.verkstad så dom får gå igenom den o se vad som kan va galet. Dock kostar väl det multum antar jag,.... *suck*...... Ska ringa han jag köpte den av, iom att han sa att allt var fräscht och i bra skick och går bra.. Antar att jag inte kan komma med några krav mot han..
Jaja, ta sig en kall en o dränka sorgen ett tag nu, "