Kopplingsproblem Kawasaki zx6r -1999

MisterG

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2023
Hoj
Ingen just nu
Tjena gott folk, är relativt ny här så hoppas jag skriver på rätt ställe.
Jag söker lite hjälp av någon mer kunnig än mig själv.

Jag håller på med ett litet fyrhjulings bygge som jag satt en motor ifrån en Kawasaki zx6r från -99, jag fick tag på en motor ifrån en krockad hoj och den startar och går fint.
Problemet jag har är att kopplingen inte vill koppla ur, jag har tittat hur allt ser ut inuti och allt såg okej ut, så jag satte tillbaka allting enligt verkstadshandboken jag har men ändå blir det ingen skillnad.. har någon tips eller idéer på vad jag kan göra för att ”felsöka”? Har tyvärr ingen större erfarenhet sen tidigare utav just kopplingar eller växellådor så alla tips och idéer mottages mer än gärna!
Mvh MisterG
 

Bifogat

  • IMG_3864.jpeg
    IMG_3864.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 19

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur länge har motorn varit still? Kopplingar kan ju kleta ihop och behöva tas isär o tvättas i ren MC-olja för att undvika klibbande lameller.
Är det kopplingsvajer eller hydraulisk koppling?
Vajer kan ju vara sliten eller feljusterad och då för lång.
Hydraulkoppling kan vara full med luft.
 

MisterG

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2023
Hoj
Ingen just nu
Hur länge har motorn varit still? Kopplingar kan ju kleta ihop och behöva tas isär o tvättas i ren MC-olja för att undvika klibbande lameller.
Är det kopplingsvajer eller hydraulisk koppling?
Vajer kan ju vara sliten eller feljusterad och då för lång.
Hydraulkoppling kan vara full med luft.
Den har nog varit still ganska länge, men när jag tog bort det sist så smörjde jag in lamellerna med ny olja när jag satte tillbaka alltihopa. Det är vanlig vajer på den, har testat att justera den åt båda hållen men tyvärr ingen skillnad.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Den har nog varit still ganska länge, men när jag tog bort det sist så smörjde jag in lamellerna med ny olja när jag satte tillbaka alltihopa. Det är vanlig vajer på den, har testat att justera den åt båda hållen men tyvärr ingen skillnad.
Hur ser korgarna ut? Fullt med djupa avtryck bortom räddning då kan inte lamellerna röra sig. Eller är det bara mindre avtryck?


Spåren i innerkorgen kan du jämna till lite försiktigt med en vanlig fil, del 13087.
Skicket på del 13102 kan också vara intressant.
 

Bifogat

  • Screenshot_20240814_115115_Chrome.jpg
    Screenshot_20240814_115115_Chrome.jpg
    261.1 KB · Visningar: 10
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du kört den ännu?
Om du drar in kopplingen och rullar lite, så det inte smäller när du lägger i ettan, så kör med kopplingen indragen. Då brukar lamellerna släppa efter 100 meter eller så.
Bra om nödstoppet till tändningen funkar 🙂
 

MisterG

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2023
Hoj
Ingen just nu
Hur ser korgarna ut? Fullt med djupa avtryck bortom räddning då kan inte lamellerna röra sig. Eller är det bara mindre avtryck?


Spåren i innerkorgen kan du jämna till lite försiktigt med en vanlig fil, del 13087.
Skicket på del 13102 kan också vara intressant.
Det såg inte allt för jävligt ut vad jag minns, kan säkert få till ett kort på dom grejerna du skrev så får jag en till bedömning👌🏼
 

MisterG

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2023
Hoj
Ingen just nu
Har du kört den ännu?
Om du drar in kopplingen och rullar lite, så det inte smäller när du lägger i ettan, så kör med kopplingen indragen. Då brukar lamellerna släppa efter 100 meter eller så.
Bra om nödstoppet till tändningen funkar 🙂
Nej tyvärr har jag inte lyckas köra den ännu, har bara kunnat testat rulla den med kopplingen i och med den ur men den har lika svårt att rulla vilket som, och själva kopplingshandtaget känns ”normalt” när man försöker koppla ur🤷‍♂️ kanske ska testa rulla igång den på 1an och se om det vill släppa då efter man puttrat runt?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om du tar bort tryckplattan, rör sig så mekanismen som den ska?
Egentligen är ju en koppling rätt simpel, om mekanismen fram till tryckplattan är OK och lamellerna inte klibbat ihop så frikopplar det ju.
Sen kan ju lager ha gått sönder men det steker ju bara lameller, inte hindrar frikoppling.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nej tyvärr har jag inte lyckas köra den ännu, har bara kunnat testat rulla den med kopplingen i och med den ur men den har lika svårt att rulla vilket som, och själva kopplingshandtaget känns ”normalt” när man försöker koppla ur🤷‍♂️ kanske ska testa rulla igång den på 1an och se om det vill släppa då efter man puttrat runt?
Jag har en Kawa 750-4 med Barnett-lameller. De klibbar fast när den stått ett tag.
Bor vid en backe. På våren vill kopplingen inte släppa även om man står och juckar med avstängt motor på ettan. Startar jag och försöker lägga i växel så smäller det och motorn stannar. Det gör man bara en gång!
Jag rullar nedför backen med motorn igång, kopplingen indragen, lägger i ettan eller tvåan och åker med kopplingshandtaget indraget tills det släpper. Sen funkar det hela säsongen.
 

MisterG

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2023
Hoj
Ingen just nu
Jag har en Kawa 750-4 med Barnett-lameller. De klibbar fast när den stått ett tag.
Bor vid en backe. På våren vill kopplingen inte släppa även om man står och juckar med avstängt motor på ettan. Startar jag och försöker lägga i växel så smäller det och motorn stannar. Det gör man bara en gång!
Jag rullar nedför backen med motorn igång, kopplingen indragen, lägger i ettan eller tvåan och åker med kopplingshandtaget indraget tills det släpper. Sen funkar det hela säsongen.
Jag har en Kawa 750-4 med Barnett-lameller. De klibbar fast när den stått ett tag.
Bor vid en backe. På våren vill kopplingen inte släppa även om man står och juckar med avstängt motor på ettan. Startar jag och försöker lägga i växel så smäller det och motorn stannar. Det gör man bara en gång!
Jag rullar nedför backen med motorn igång, kopplingen indragen, lägger i ettan eller tvåan och åker med kopplingshandtaget indraget tills det släpper. Sen funkar det hela säsongen.
Haha exakt så gjorde jag med, försökte lägga i 1ans växel åh det small till, så ja det var nog en sån grej man bara testar en gång. Ska försöka att testa göra som så jag med att jag rullar den eller bogserar👍🏼
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
På gamla Kawor går det inte att lägga i tvåan från stillastående. Det krävs 5-6 km/tim. Å andra sidan lätt att hitta friläge när man stannar.
Hur det är på nyare vet jag inte.
Rulla på friläge och dra i tvåan när tillfälle ges. Ha kopplingen indragen så kanske det släpper direkt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har han haft isär kopplingen och satt ihop den igen som jag tolkade att han gjort i inlägg #1 så fattar jag inte vad det skulle hjälpa att försöka rulla igång den.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top