Kopplingsproblem Ktm 660 smc 2006

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Hej! När jag var ute och körde igår så tappade jag helt trycket i kopplingen, jag kände först hur handtaget tog längre in sen så tappade den trycket helt. Efter en massa pumpande på handtaget så kom trycket tillbaks en stund men sen släppte det helt. Jag körde inte speciellt hårt körde ca 50 på 3an när det släppte. Nu när jag har kollat närmare på det så läcker det hydraulolja nere vid kopplingscylindern på motorn. Det kommer inte från kopparbrickan vid banjobulten utan det rinner nerifrån kopplingscylindern ner på motorn. Är detta något känt fenomen som någon vet lösningen på eller är det bara så att den behöver nya packningar? Den har bara körts 20mil senaste året om det har någon betydelse? Om det är nya packningar den behöver vilka är det isåfall (se bild)? Och bör jag renovera den övre cylindern också?
koppling ktm 660.gif

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är inte superovanligt att kopplingscylindern börjar läcka och där finns tyvärr inget officiellt renoveringskit.

Jag skulle rekommendera att du börjar med att se till att banjodelen är tät, lufta därefter systemet och fyll på till fullt. Om problemet upprepar sig tidigt igen kan du plocka ner cylindern för reparation.

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Tack! Men vilka delar är det jag ska beställa för att renovera cylindern? Banjodelen är tät. Det är ingen ide att försöka lufta då det rinner ut efter ett tag. Ska jag köpa hela cylindern(61) eller räcker det med att jag köpet kolven(69)? Jag köpet till packningarna 65 och 68.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Cylindern är icke renoveringsbar enl KTM. Så då skall man beställa en ny nr 61 a 1400kr.

I verkligheten så brukar det räcka utmärkt med att plocka ur kolven och stoppa dit en ny oring för 2kr.:fyllisar

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Tog och skruvade loss cylindern idag. Tätningsbrickorna såg bra ut samt packningen (65) såg fin ut. Men efter att jag plockade bort kolven så såg jag att o-ringen var stenhård och platt så jag bytte den och luftade så funkade det fint igen. Så det vart ganska billigt jämfört med ny cylinder...

Tack boris för hjälpen!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...