Kopplingsproblem på R1:a

simpen

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
jönköping
Hoj
gsxr 1000 k5
har problem med min koppling, allt började med att kedjan gick av och låste sig mot motorblocket, efter montering av nytt drivpaket så börjar kopplingen slira och konstiga ryck på 2:ans växel vid gaspådrag överallt i registret...
bytte lameller och solfjädern, kopplingen slutade slira men nu går det ej att koppla ur helt istället... :huvet
Rycken på 2:ans växel är fortfarande kvar, det är inga som helst missljud från lådan eller motorn. någon som har förslag på vad det kan va för fel? eller vad jag kan ha monterat fel? bytte till en motul olja i samband med drivpaketsbytet kan det påverka? :confused:

tacksam för alla tips och ideer
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Kanske har krökt någon växelgaffel?? Riv isär och kolla om du har möjlighet.

MVH martin
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag har inte koll på hur just R1-knotorna ser ut men en tanke slog mig. Du har alltså klämt in kättingen mot blocket. Många hojar har manövreringen av koppling sitter just där. Hur är det på R1? Om det är på det viset så skulle det ex vis kunna handla om krokig stång in till kopplingen, skadat fäste för vajer/slavcylinder eller nåt sånt.
Det där med "konstiga ryck på 2:ans växel" låter dock inte som kopplingsfel, det låter mer som skada i växellådan.
Som sagt, jag vet inte hur knotan ser ut så jag slipper förhoppningsvis stryk om jag har fel. :)
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
"Kopplingsarmen" sitter på höger sida tror jag, så den borde inte ha tagit skada.

MVH martin
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ryck på 2an kan vara standardfelet att 2ans växeldrev nötts ut.
Märks nog mer pga oljebytet. Bytte du till Motul helsyntet? Isåfall är nog även det svaret till ditt problem med slirande koppling.

Delsyntet forever =)
 

simpen

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
jönköping
Hoj
gsxr 1000 k5
Robban_C skrev:
Jag har inte koll på hur just R1-knotorna ser ut men en tanke slog mig. Du har alltså klämt in kättingen mot blocket. Många hojar har manövreringen av koppling sitter just där. Hur är det på R1? Om det är på det viset så skulle det ex vis kunna handla om krokig stång in till kopplingen, skadat fäste för vajer/slavcylinder eller nåt sånt.
Det där med "konstiga ryck på 2:ans växel" låter dock inte som kopplingsfel, det låter mer som skada i växellådan.
Som sagt, jag vet inte hur knotan ser ut så jag slipper förhoppningsvis stryk om jag har fel. :)

om det nu är drevet som tagit stryk av kedjebrottet borde det inte skramla och leva nått fruktasnvärt då? eller följt med något slags metall spån i den gammla oljan?
 

simpen

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
jönköping
Hoj
gsxr 1000 k5
Swedie skrev:
Ryck på 2an kan vara standardfelet att 2ans växeldrev nötts ut.
Märks nog mer pga oljebytet. Bytte du till Motul helsyntet? Isåfall är nog även det svaret till ditt problem med slirande koppling.

Delsyntet forever =)

japp helsynteten var det jag hällde i... borde man inte märkt något innan
bytet då? bara att byta drevet om det är standardfelet du pratar om?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
simpen skrev:
om det nu är drevet som tagit stryk av kedjebrottet borde det inte skramla och leva nått fruktasnvärt då? eller följt med något slags metall spån i den gammla oljan?
Hur mycket det låter beror ju på hur stor skadan är. Och ev spån kan lika gärna ligga kvar i oljefiltret eller i silen till oljepickupen.
Jag tror dock mycket mer glenyones inlägg (som skrev samtidigt som mitt, jag hade alltså inte läst det inlägget då) ang skiftgaffel. Om jag inte minns fel så har jag hört om krokiga skiftgafflar då och då på R1. Lyssna också på Swedie ang slitna drev (det är ju skillnad på slitet och havererat).
 

simpen

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
jönköping
Hoj
gsxr 1000 k5
om man lyssnar på er så låter det som att det får bli att
plocka ur allt ihop.... men har ni några förslag på problemet
med att den inte kopplar ur ordentligt? kan jag ha monterat
något galet som får dem följderna eller är det bara så att det
måste användas lite för att det ska fungera bra?
 

simpen

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
jönköping
Hoj
gsxr 1000 k5
Robban_C skrev:
Hur mycket det låter beror ju på hur stor skadan är. Och ev spån kan lika gärna ligga kvar i oljefiltret eller i silen till oljepickupen.
Jag tror dock mycket mer glenyones inlägg (som skrev samtidigt som mitt, jag hade alltså inte läst det inlägget då) ang skiftgaffel. Om jag inte minns fel så har jag hört om krokiga skiftgafflar då och då på R1. Lyssna också på Swedie ang slitna drev (det är ju skillnad på slitet och havererat).


det har du ju rätt i... :rofl
om jag skulle ta och sätta i gamla lamellerna och hälla i delsyntet kanske
båda problemen försvinner för tillfället och klarar sig över säsongen???
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top