Kopplingsproblem Suzuki GSX400 FWS

robone

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2013
Ort
Flen
Hoj
1983 Suzuki GSX 400 FWS
Hej
Jag har bytt kedja o drev på minSuzuki GSX 400 FWS och nu
får jag inte kopplingen att "ta". Man måste ju ta bort kåpan där
kopplingsvajern går ner och pinnen som "armen" ska trycka på
sitter där. Har någon nån erfarenhet av nåt liknande?

Robert
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ta bort kåpan igen och flytta armen på splinesen ett hack i taget tills du träffar rätt.
Armen vrider sig mer än man tror när man drar i handtaget, därför är det lätt att vara för snål med rotationen när man monterar.
På´n igen.
 

robone

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2013
Ort
Flen
Hoj
1983 Suzuki GSX 400 FWS
Det funkade tyvärr inte, det här ser inte ut som på nån annan mc jag sett för armen kan bara sitta på ett sätt och den sitter på insidan av kåpan på vänster sida men kopplingen sitter på höger sida och armen påverkar en decimeterlång pinne som försvinner in i motorn och ska påverka lamellerna på andra sidan
 

Bifogat

  • IMG_0437.jpg
    IMG_0437.jpg
    243 KB · Visningar: 211

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ja, jag vet hur det funkar men jag har inte rört en FWS 400 sen 1984 men lik förbaskat ska det gå.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jo, det ska funka som Sportbike skriver, vill även minnas att det ska ligga en kula innanför axeln, ligger den där?
 

robone

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2013
Ort
Flen
Hoj
1983 Suzuki GSX 400 FWS
Ska kulan ligga på motorsidan av pinnen? Ska kolla det
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har bytt kopplingsvajer och även justerat flera gånger på min, det är ju busenkelt. Hur mycket den ska ta ställer man in på skruvfästet där vajern går ner i kopplingskåpan. Skruva ut = tar tidigare, skruva in = tar senare. Rättare sagt ställer man ju in vajerns längd inne i kåpan med hjälp av den skruven, och hur mycket den därmed "spänner upp" kopplingsarmen, eller hur mycket spel man vill ha, vid friläge. Dessutom finns ett litet lock mitt på utsidan av kopplingskåpan, innanför den sitter en skruv som du justerar kontakten med pinnen med. Sitter det en kula så är det mellan den skruven och pinnen en sådan kula brukar sitta, men minns inte att det är någon kula där. Sist så har du ju även fästet vid handtaget, som man också justerar för spel. Kan fota alltihopa om du vill.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Fixar det senare idag/ikväll. Har du manual förresten? Det fixar vi också annars.:)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Här kommer bilderna:
Bakom lilla kåpan mitt på kopplingskåpan sitter skruven som trycker på tryckstaven, kallar den kontaktskruven. Lossa låsmuttern för att justera.
IMAG0263.jpg

Under skyddsgummit sitter detta. Lossa låsmuttern för att justera. Det är en lång skruv som går in i kåpan. Skruva ut för att spänna vajern, in för att släppa den.
IMAG0265.jpg

Här syns hur skruven, "vajerjusteringsskruven", sticker ner en bit. Avgörande är hur mycket vajer som ligger fritt. Mer vajer=mer spänt. Jag kan inte se att det ligger någon kula i hålet som leder in till kontaktskruven. Har du en kula så är det antingen där inne den ska vara, eller in i hålet där tryckstaven löper.
IMAG0268.jpg

Under gummit vid handtaget sitter dessa två skruvar. Lossa låsmuttern för att justera. Skruva in för att släppa, ut för att spänna.
IMAG0275.jpg

EDIT: du har pm också.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
För övrigt när jag kollar din bild igen undrar jag varför A, dvs vajerns ände, inte sitter fäst i B, dvs vajerfästet i hävstångsarmen?:) Det kanske var tillfälligt bortkopplat, men annars är det ju därför den inte tar. Vajern är bortkopplad.
IMG_0437.jpg


EDIT: nu är jag hysteriskt övertydlig, men så här ska alltså A och B se ut
IMAG0268 - Kopia.jpg
 
Last edited:

robone

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2013
Ort
Flen
Hoj
1983 Suzuki GSX 400 FWS
Hej
Jodå min vajer var bort kopplad vid fototillfället och det ser precis ut som på din hoj. Jag har ingen kula som trycker mot stången heller så det måste vara en inställningsfråga helt enkelt. Tog bort kåpan på andra sidan och kollade så lamellpaketet släppte när man trycker in kopplingen och det gör det inte. Börjar undra om inte förra ägaren använt fel olja....När man trycker in handtaget följer lamellpaketet med tryckplattan ut och därför blir det konstigt. När man släpper på kopplingsvajer tar inte kopling, när man spänner slirar den...Nåja det löser sig

:confused:
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Och du har ny olja i nu eller? Det du kallar lamellpaketet ska väl bada i olja och borde kanske inte funka bra om oljan är urtappad?
 

robone

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2013
Ort
Flen
Hoj
1983 Suzuki GSX 400 FWS
Har bytt olja och har gjort alla inställningar i manualen, har provkört och allt funkar klockrent! Kan inte säga om det var oljan eller inställningarna men TACK alla som ställde upp!:):):tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top