Kopplingsslir, WHY!?

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Jag hatar min hoj. Kan ingen bara köpa den av mig så jag slipper eländet?? :4skrika
Läget är alltså följande: Kopplingen slirar, jättemycket(Fullgas på femman=Sliiiiiiiiiir!). Men bara när den är kall, så fort hela motorn är genomvarm efter en kvart eller så funkar den helt felfritt, även om man dumpar kopplingen på ettan. Så, min fråga är därmed: Var sitter felet?
Jag har funderat lite på om det kan vara så enkelt som oljan. Det skulle vara skönt, för jag har tröttnat på att meka med den här. Sist jag fyllde på blev det 5W-40 olja eftersom det fanns gratis :yoparty ! Jag är rätt säker på att dte borde vara 10W-40. Vet egentligen inte riktigt vad den första siffran står för, men jag har fått för mig att det är viskositeten vid kalla temperaturer, och OM det nu är så att den är för "hal" vid låga temperaturer stämmer det ju jättebra med alla faktorer... Den har börjat slira nu när det är lite kyligt, den slutar slira när den är varm osv... Någon som kan sprida lite ljus över detta? :confused:
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Hehe..jag får med lite så ibland...fasst jag tycker inte de är så farligt för min koppling greppar vid typ 10k rpm och den drar fint...som om man har aoutomatisk kopplingsslir på första och andra växeln...=)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Speedsoda skrev:
Jag hatar min hoj. Kan ingen bara köpa den av mig så jag slipper eländet?? :4skrika
Läget är alltså följande: Kopplingen slirar, jättemycket(Fullgas på femman=Sliiiiiiiiiir!). Men bara när den är kall, så fort hela motorn är genomvarm efter en kvart eller så funkar den helt felfritt, även om man dumpar kopplingen på ettan. Så, min fråga är därmed: Var sitter felet?
Jag har funderat lite på om det kan vara så enkelt som oljan. Det skulle vara skönt, för jag har tröttnat på att meka med den här. Sist jag fyllde på blev det 5W-40 olja eftersom det fanns gratis :yoparty ! Jag är rätt säker på att dte borde vara 10W-40. Vet egentligen inte riktigt vad den första siffran står för, men jag har fått för mig att det är viskositeten vid kalla temperaturer, och OM det nu är så att den är för "hal" vid låga temperaturer stämmer det ju jättebra med alla faktorer... Den har börjat slira nu när det är lite kyligt, den slutar slira när den är varm osv... Någon som kan sprida lite ljus över detta? :confused:

Du har rätt angående oljan, byt till 10w-40 så ordnar det sig förhoppningsvis
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ljunghusen skrev:
Du har rätt angående oljan, byt till 10w-40 så ordnar det sig förhoppningsvis

trodde också på 10w 40 ett tag men kör nu på 75w 140 med bättre resultat Qaker state tror jag oljan heter
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kan var oljan,eller så är det dax att byta lameller.

Slir på högre växlar bruka betyda att lamellerna är slut.

:)
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Långa farbron skrev:
Kan var oljan,eller så är det dax att byta lameller.

Slir på högre växlar bruka betyda att lamellerna är slut.

:)

:skrämd
Efter en snabb titt i plånboken kan jag snabbt konstatera att du har jättefel. Lamellerna är nog finfina! :hihi
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Exakt vad är det för olja du har i den nu? Det är en olja för hojmotorer med våtkoppling, right? Annars: :fatta!
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Speedsoda skrev:
:skrämd
Efter en snabb titt i plånboken kan jag snabbt konstatera att du har jättefel. Lamellerna är nog finfina! :hihi
lameller är itne speciellt dyrt... har för mig att dom till min gammla tzr ja hade gick på typ 50kr st. :tomten
bör inte va mer än 100st för dom iaf.
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Fluxir skrev:
lameller är itne speciellt dyrt... har för mig att dom till min gammla tzr ja hade gick på typ 50kr st. :tomten
bör inte va mer än 100st för dom iaf.

Det är ju 5 st, det blir 500 ju :(. Gissa varför jag har en Rd125 från hedenhös tid? :hihi

Flummo skrev:
Exakt vad är det för olja du har i den nu? Det är en olja för hojmotorer med våtkoppling, right? Annars: :fatta!

Jadå. Lite slaskig vid låga temperaturer bara, 5w-40 4T motorcykelolja. Nåt som farsans jobb köpte, så jag snattade lite från dom. :banana
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Speedsoda skrev:
Jag hatar min hoj. Kan ingen bara köpa den av mig så jag slipper eländet?? :4skrika
Läget är alltså följande: Kopplingen slirar, jättemycket(Fullgas på femman=Sliiiiiiiiiir!). Men bara när den är kall, så fort hela motorn är genomvarm efter en kvart eller så funkar den helt felfritt, även om man dumpar kopplingen på ettan. Så, min fråga är därmed: Var sitter felet?
Jag har funderat lite på om det kan vara så enkelt som oljan. Det skulle vara skönt, för jag har tröttnat på att meka med den här. Sist jag fyllde på blev det 5W-40 olja eftersom det fanns gratis :yoparty ! Jag är rätt säker på att dte borde vara 10W-40. Vet egentligen inte riktigt vad den första siffran står för, men jag har fått för mig att det är viskositeten vid kalla temperaturer, och OM det nu är så att den är för "hal" vid låga temperaturer stämmer det ju jättebra med alla faktorer... Den har börjat slira nu när det är lite kyligt, den slutar slira när den är varm osv... Någon som kan sprida lite ljus över detta? :confused:

Prova med att byta olja, kopplingsfjädrar och lameller så ska de nog fixa sig.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top