Tack för tipset. Ska testa det en dag tillsammans med lite extra vaddering över tårna.
Du har inte nödvändigtvis gjort ett korkat köp... Det här är bara min personliga erfarenhet (plus en del spekulationer) och alla håller säkert inte med, men hur som:
Jag har lite knepigt med skostorlekar rent generellt, mina fötter är oproportionerligt breda i förhållande till sin längd och dessutom väldigt långa... Skostorlek hamnar därför på omkring 45-47 (beroende på typ av pjucks och tillverkare). I mitt yrke (militär) erbjöds vi i en period två typer av kängor. Den ena modellen var bättre på alla sätt och vis, men fanns tyvärr inte i min storlek. Det var dock nära, och eftersom just dessa kängor hade ett förhållande mellan bredd och längd som faktiskt passade mig bättre än vanligt så gjorde jag ett försök att gå in ett par som var lite för små. Efter en (smärtsam) ingångsperiod blev de kängorna de bästa jag någonsin haft
Tidigare har jag alltid köpt skor som varit för stora hellre än för små på något håll, bara för att få plats i dem. Nuförtiden köper jag skor som är på gränsen till för små på längden och i princip garanterat för små på bredden, sen går jag in dem och sen sitter jag som gjuten i dem. Mina fötter mår bättre på alla sätt och vis med den metoden, även om en del skor visat sig svårare än andra att gå in så är det helt klart värt det för när de väl sitter sitter de jävligt bra
Just pjäxor/skridskor/snowboardboots ska ju sitta tight, så det jag vill ha sagt är väl mest bara att lyckas du gå in dem så kommer de sitta bättre (tror jag) än ett par i "rätt" storlek hade gjort efter en viss tids användning. Alla skor slits ju in, om de sitter perfekt från början bör de rimligtvis bli lite småslappa efter en tids brukande. Dina sitter för tight från början, men när du väl slitit in dem lär du sitta ordentligt resten av deras livstid