Kort-tidsförsäkring (dubbelt försäkrad) vid körning på bana?

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag har TH, och ska köra bana imorgon är planen (såg idag att det blir problem med försäkringsbiten).

Jag har letat igenom trådarna angående detta problem, men inte hittat svar på följande fråga:

Går det att teckna ytterliggare en försäkring på hojen? Dvs att jag bibehåller min TH-försäkring, men tecknar Folksam parallellt under någon/några dagar?

Förutsatt att Folksam går med på det givetvis...

Någon med erfarenheter av att "täcka upp" med ett försäkringsbolag under kort tid?

/J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Evert skrev:

Mmm... Kanske inte var så übertydligt där hur man gjorde då kanske...

Anyway, såhär förlöpte mitt lilla äventyr på telefon idag:

Först TH: Att ha dubbla försäkringar funkar inte; det finns ett register där TH står för trafikförsäkringen, skulle jag ha ytterliggare en försäkring framgår det inte i registret = kass. De skulle dock kunna tänka sig att avbryta försäkringen i förtid, dvs innan ordinarie brytning. Vilket öppnade upp möjligheterna att kort ta in ett annat bolag under någon/några dagar under perioden för bankörningen.

Sedan Folksam: (och det här var plågsamt, dock underlättat en hel del av att jag pratade med en tjej :kär som hjälpte till och förstod mitt problem. Hon hade en sporthoj själv btw... :kär :kär). Anyway, jag sa rakt ut att det här var ett försök att få en kort trafikförsäkring under denna tid, och att det kanske inte var det snyggaste man skulle kunna tänka sig, men iaf... Hon berättade då att de ju har en 14 dagars ångertid och att man skulle kunna använda sig av det. Så jag tecknade min försäkring hos henne och ringde sedan TH och sa att de skulle släppa min försäkring.

Så kan man göra alltså. Med en snäll tjej på Folksam och ett beslut från TH att de kunde släppa försäkringen i förtid (det tog ett tag att få ett beslut på detta btw).

Sedan blir det ju att skifta tillbaka igen efter bankörningen, då Folksam är storleksordningen 4 ggr dyrare på min hoj än vad TH är.

Happ, det var väl använda 40 minuter... Not... Dock löste det sig.

Slutnot: Trygghansa bör ju se över sina regler (eller tolkning av lagen), det här gör ju att man funderar på om inte några hundringar mer i premie skulle vara värt att slippa sånt här.

/J
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Trafikförsäkring på gata har man. Det bara är så. Det har man inte för att man är rädd för repressalier utan det går under samma regel som att inte köra rattfull eller åka mot rött.

Men resten då?

Jag har kört en del i mitt liv och det är bara de två senaste hojarna som jag haft helförsäkring på.

TRX:en gick jag omkull med och när jag räknade vad jag betalt i försäkring de 2,5 åren jag hade den så gick det jämnt upp mot rep kostnaden.

Fazern kostar 19´hel/hel. Minus trafik blir det 15´/år att klota för. Eller, om man vill räkna så, så kan man backa över hojen med en gruvtruck om fem år (eller tre, nu när jag haft den ett tag) och inte förlora en spänn.

Samtidigt har jag inte tänkt en sekund på detta mavs på racehojen. Panghoppssan, -jaja, då får vi laga den igen då. Kraschar jag får jag ju laga den om jag vill köra igen. Vill jag köra nästa vecka får jag laga den snabbt.

Iofs kostar det inte lika mycket att återställa racehojen till prekrasch skicket som det skulle göra med Fazern. Dessutom, skulle jag vurpa Fazern får reparationen via försäkringbolaget ett pristak på tre papp. Bladen får väl ha en reparationskostnad på max 10´innan den blir klassad som modern skulptur.

En annan grej, hur fanken skulle jag kunna ha diciplin nog till att spara 15 stora om året på ett konto enbart för hojen utan att röra dem? Jag kan höra argumenten; -Jamen, miniblink/slipon/undertail är ju en MC relaterad kostnad, då borde det ju vara okej...

Ja kör på känn vad det gäller försäkringar, gubbs och tants, jag blir nog aldrig klok på vad jag vill egentligen. Blir väl att jag har helförs så länge jag har lån kvar på metallhögen.

pilsner
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
RG500-Johannes skrev:
Anyway, jag sa rakt ut att det här var ett försök att få en kort trafikförsäkring under denna tid, och att det kanske inte var det snyggaste man skulle kunna tänka sig, men iaf...

Jag ser verkligen inte hur det kan vara fult på något sätt, de löper en i princip 0 %-ig risk för att tvingas betala ut några pengar till någon.
Hade de inte en oförsäkrad gupp på den körningen eller?
Berätta gärna vad du tyckte om att köra sen när du är klar.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Behåller Folksam trots allt, får iof bara trafik för samma premie som delkasko, men vaffan.

Var tredje gången jag körde på Sviestad, nackdelen med den banan tycker jag då är bristen på vänsterkurvor. Gelleråsen t.ex. är roligare IMHO.

Var en rackarns massa hojar som for av i "crosskurvan" (?), jag fick också bakhjulssläpp där. Instruktörerna tyckte jag fånade sig lite där, de idiotförklarade mig och sedan när någon annan hade kommenterat om grus i den kurvan så fick jag berättat för mig att "så klart det inte gick något bra om du tittade rakt ned i backen på grus som inte finns"... Men det var inte rätt forum att börja tjafsa om vem som sagt vad etc, men jag tycker ändå att det verkar märkligt att 4-5 hojar åker av på samma ställe, och *oavsett* vad det beror på så är det ju fan ingen slump att alla åker av på samma ställe.

I övrigt var det bra instruktörsmässigt,

Anyway, kul var det såklart:
http://www.motoveloce.com/foto/sviestad_5/pages/IMG_1441.htm

/J
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
RG500-Johannes skrev:
Var en rackarns massa hojar som for av i "crosskurvan" (?), jag fick också bakhjulssläpp där.
Utgången av esset var det. Crossböjen är nästa, döpt efter närheten till crossbanan.

sviestadold.gif
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
någon som nekats ersättning?

Det är ju så att inget bolag kan neka trafikförsäkring. Tror inte att det skulle hålla för bolagen i rätten. det bästa vore ju om nån klotade (hoppas jag ju egentligen inte), gick till rätten å satte nya normer..

Hatar den här djungeln.. trist å behöva ställa av hojen nån dag för att byta bolag, ställa på den med nutt bolag, för att sen ställa av igen å byta bolag.. Bolagen borde väl inse att det blir mkt mer jobb för dom.... Många bolag godkänner dock om SMC arrangerar..
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
De kan inte neka att *sälja* trafikförsäkring eftersom man måste ha en sådan enligt lagen. Dock kan de sätta sitt eget pris, det är därför flera bolag ger mig 50000 i premie för endast trafik, och de kan också tolka tillämpningen av den. Här hävdar de ju att banan inte är en del av trafiken.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
WestW skrev:
Gynna inte dom där skitbolagen som inte tillåter bankörning!

Byt istället :tummenupp

Nu har jag bytt från TH till Folksam. :tummenupp
128% dyrare, men det är det värt för att få köra bana!

TH: 4900 helår.
Folksam 11200 helår.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top