Korta handtag till KTM 690 enduro

Var du intresserad eller inte? Skall du inte ha dem så säljs de till annan intressent....

har inte hunnit ner i garaget för å mäta och jämföra men passar de min hoj är jag klart intresserad.

De ser annorlunda ut än originalet och är enligt uppgift till 625 och 660 rallye. Funkar ändå på 690?

bra fråga? jag har dålig koll och vill gärna ha svar på detta om jag ska köpa dem.

Last edited:
har inte hunnit ner i garaget för å mäta och jämföra men passar de min hoj är jag klart intresserad.

bra fråga? jag har dålig koll och vill gärna ha svar på detta om jag ska köpa dem.

Jag mätte originalet igår. Det är 180 mm om jag minns rätt. dessa är rejält mycket kortare.

De ser annorlunda ut än originalet och är enligt uppgift till 625 och 660 rallye. Funkar ändå på 690?

2010 690 enduro standard:
50213020000 HAND BRAKE LEVER LOOSE BREM'94
60002031000 CLUTCH LEVER LONG CPL. 2003

Dvs det är Brembo/Magura standard sedan 1994/2003 och sitter på alla KTM enduro/cross sedan dess. Undantaget SX som har Brembo koppling samt 950/990.....

Dvs det är Brembo/Magura standard sedan 1994/2003 och sitter på alla KTM enduro/cross sedan dess. Undantaget SX som har Brembo koppling samt 950/990.....

Alright! Karlstroms visade endast 625/660. Där ser man!

Jag mätte originalet igår. Det är 180 mm om jag minns rätt. dessa är rejält mycket kortare.

dåså, och om de passar så låter det bra!

och det är ingen skillnad mellan handtagen på 690 enduro '08 och '10?

om inte så kan vi nog göra en deal!

Last edited:
ja nu har jag försökt montera de nya handtagen jag köpt av dig Boris JR och det var väl tyvärr inget som passade min 690 Enduro -08, inte utan rejäla modifikationer så som borrning och sågning, var lite det jag var orolig över. kopplingshandtaget saknade ett hål uppe vid fästet där en fjäder ska i för å ge lite motstånd men passade ok annars, den fick sitta kvar på hojen.

bromshandtaget var dock helt annan, bifogar bild. jag får nog såga av en bit som sticker ut vid fästet/hålet, sedan skiljer sig distansen mellan hålet och där "pluppen" sitter (vad det nu heter) men det kanske går ändå. men ja, nu vet du det (och jag!), de passar INTE 690 enduro, iaf inte utan att modifiera en massa. men tack ändå.

den övre är original, den undre är den jag köpte av dig.

Bifogat

• IMG_0435.jpg
    IMG_0435.jpg
    265.7 KB · Visningar: 87
Last edited:
ja nu har jag försökt montera de nya handtagen jag köpt av dig Boris JR och det var väl tyvärr inget som passade min 690 Enduro -08, inte utan rejäla modifikationer så som borrning och sågning, var lite det jag var orolig över. kopplingshandtaget saknade ett hål uppe vid fästet där en fjäder ska i för å ge lite motstånd men passade ok annars, den fick sitta kvar på hojen.

bromshandtaget var dock helt annan, bifogar bild. jag får nog såga av en bit som sticker ut vid fästet/hålet, sedan skiljer sig distansen mellan hålet och där "pluppen" sitter (vad det nu heter) men det kanske går ändå. men ja, nu vet du det (och jag!), de passar INTE 690 enduro, iaf inte utan att modifiera en massa. men tack ändå.

den övre är original, den undre är den jag köpte av dig.

Fjädern är en anpassning till EU krav och inget som sitter på racemodellen så det är fullkomligt normalt.

Att bromshandtaget inte passar är märkligt då partnr från ktm matchar men du har ju rätt...
Bara att skicka tillbaka om du inte vill såga i grejerna.

Fjädern är en anpassning till EU krav och inget som sitter på racemodellen så det är fullkomligt normalt.

Att bromshandtaget inte passar är märkligt då partnr från ktm matchar men du har ju rätt...
Bara att skicka tillbaka om du inte vill såga i grejerna.

jo men fjädern fyller en funktion också, nu hamnar handtaget lite väl långt ut men jag ska nog försöka borra ett hål.

orkar inte hålla på skicka. jag får prova med att såga, funkar det inte så blev det ett lite dyrare kopplingshandtag.

bromshandtaget gick inte att använda, trots kapningen av den utstickande delen. problemet är det kortare mellanrummet mellan fästet/hålet och där den "där" grejen/pinnen/"pluppen" sitter, den hamnar för nära och ovanför så hålet/fästet når inte sin plats.

får väl köra men längre bromshandtag, om du inte hittar ett som passar dvs?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick