laidback
En fin avföring är bästa huvudkudden!
- Gick med
- 19 Dec 2010
- Ort
- Nyköping
- Hoj
- En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Välkommen att lägga in självupplevda trevliga, roliga och intressanta berättelser i form av ett enstaka inlägg. Tråden är helt i andan av reseberättelser men här kan du berätta om enstaka händelser och kortare upplevelser som du känner kan sprida lite glädje och känsla till dina hojkamrater på SH.
OBS - Inlägg om polisjakter, bakhjulsåka och liknande har inte här att göra och tas bort omedelbart utan motivering.
/ Moderatorerna.
Tjena!
Tänkte bjuda på en liten historia som utspelar sig en söndag i början av april -97. Det är ju femton år sedan, så detaljerna börjar bli suddiga, men håll till godo!
Det var så att jag någon vecka tidigare sålt min GSX-R 750 -90 och kollade runt i hojtidningarnas annonser efter ett nytt objekt att slå klorna i.Att det skulle bli en 750 var redan klart eftersom jag tyckte att 600rna jag hade råd med, inte riktigt var att räkna med.
Ringde till Greven, som då mest hade fokus på att importera krockade hojar och delar från Tyskland (vet inte om han bryr sig om sånt längre, eller om han bara säljer räserprylar).
Han hade hämtat hem en ZXR 750 -93:a som var billig, och i hyfsat skick, den behövde bara reg.besiktigas. Naturligtvis sköter Greven – givetvis mot ersättning - även den delen, men snål som jag är tänkte jag inte gynna honom mer än nödvändigt. Ett beslut som skulle visa sig bli ödesdigert.
Då återstod egentligen bara att lösa den logistiska biten. Några telefonsamtal gör klart att ingen av mina närmaste kamrater har drag på bilen, inget släp alltså. Hmm, vad göra… Man skulle ju kunna låna någon kompis skylt och köra hem den, visserligen är det ju 35mil mellan Nyköping, där jag bor, och Mark men så kinkigt är det väl ändå inte?
Till hjälp att köra hem bilen har ett par kamrater –vi kan kalla dem Jögge och Fifen (då de hemskt gärna vill fortsätta vara anonyma)- anmält sig. En av dem har nästan frivilligt tagit med sin egen reg.plåt.Sak samma, nu drar vi!
När vi kommer ner till Greven kollar vi runt i lokalerna med massor av delar och imponeras av hans Superbikekawa, sen tar jag en sväng på ”min” ZXR och konstaterar att den slirar på kopplingen, han lovar att byta lameller under tiden vi åker och käkar.
Vi kommer tillbaks och jag tar en ny provrepa med Kawan, men den slirar fortfarande, inte mycket, men det
behövs nog nya stålskivor. Aja, prutar ett par tusen, skruvar dit Xxxx:s reg. plåt och drar iväg hemåt. ”-Jaha, ja den va ny, smart!”, tyckte Greven angående plåtens tillfälliga hemvist (Kawan var ju inte reggad och ”fanns” alltså ännu inte i Sverige).
Redan innan Borås känns det tydligt att det bara är början av april än, och i Jönköping fryser jag så jag skakar. 22mil kvar…Tack vare en viss tidsoptimism hos mig och strulet med kopplingen, har klockan dragit iväg och är nu ca halv tio och det har varit mörkt någon timme, jag svänger in vid Motel Vätterleden och tankar.
Läser av 4˚c vid entrén, fan vad jag fryser! Undrar var Jögge och Fifen är? Bäst att hänga i så jag kommer hem nån gång.
Drar ut på motorvägen igen och provar att varva ur lite mjukare, och med lite drygt halvgas går det att få kopplingen att behålla greppet. Vid 160-170km/h börjar den slira igen, alltså får 160 bli min marchfart i mörkret.Milen segar sig fram och allt jag önskar är att kräla ner i ett varmt bad.
E4 ligger öde, sånär som på någon enstaka långtradare. Och tacka fan för det, klockan närmar sig elva på söndagkvällen/natten.
Medelsvensson ligger nog under ett varmt täcke och drar de första timmerstockarna efter en kväll framför brasan. Det är bara vi hårdingar kvar här ute som gör det vi ska göra.
Utanför Linköping glider en bil ifatt lite sakta och börjar blinka med helljuset. Jaja, det är väl grabbarna som kommit ikapp, typiskt Jögge att hålla på att fjanta sig… Vänder mig om och ser att bilen blinkar rött och blått i grillen också, helvetes-jäklars-faan, SNUTEN! Drar i gasen men inget händer utom att motorn varvar upp, faan! Det är kört, bara att svänga intill vägkanten och invänta avrättningen.
Tyvärr är jag ingen oskuld vad det gäller fortkörning, så jag ser redan kortet flyga iväg. Hur blir det nu då, med falskskyltad och oförsäkrad hoj? Hur kunde jag vara så jä--a dum?! Poliserna kliver ur och kommer fram till mig som stannat bakom bilen och den vanliga proceduren tar sin början ni vet, blåsa och visa körkort (som du redan vet att du inte får återse på mycket länge).
Samtalet som följer låter ungefär såhär:
Polis 1 frågar: ”-Är det här din hoj?”
Jag svarar: ”-Njaäe, den är en kompis.” Hjärna rusar på fullvarv i jakt efter nästa lögn, de får ju inte avslöja den falska plåten. Då är det kört!
Polis 1:”-Jaha, och du har lånat den?” Jag:”-Jaa, kanske ska köpa… provkör lite bara…” Trovärdigt? Jorrå, en söndagkväll, närmare midnatt, närmare nollgradigt, tio mil hemifrån, föraren fryser så han skakar, provkör lite, jorrå…
Polis 2 tog över:”-Och det här är en…”
Jag:”-Yamaha 600” fyllde jag i. ”YZF 600” rättade jag mig. Det verkade otroligt att de skulle svälja den Kawa-gröna hojen med den rosa ZXR-loggan på tanken, som den Yamaha YZF 600R plåten kom ifrån.
Visserligen var det mörkt, men Svenska poliser är tyvärr inte födda bakom en gärdsgård, det hade jag tidigare erfarenheter av!
Polis 2:”-Det dumma med de här cyklarna är ju att de går alldeles för fort, eller hur?”
Jag:”-Mmm…”
Polis 2:”-Men man vill hela tiden att det ska gå fortare, eller hur?”
Jag:”-Mmm…” Satan, vad var det jag svarade på? Håller jag på att måla in mig i ett hörn?
Polis 1:”-Du ska få sätta dig i bilen och svara på lite frågor.”
Jag sätter mig i den varma bilen och känner hur genomfrusen jag är när Polis 1 berättar att de klockat min hastighet till 161km/h och det blir jag rapporterad för.
Han frågar vidare om jag erkänner, i så fall kan jag skriva under på en gång. Det är inget att fundera på, jag vill härifrån så fort det går, innan de upptäcker min bluff med skylten.Med stela fingrar tar jag pennan och undertecknar samtidigt som
Polis 2 åter frågar:”-Vad var det för motorcykel nu igen”
Jag:”-En YZF 600.”
Polis 2:”-Du skulle väl hellre vilja ha en 750?”
Jag:”-Jaa, eller njäe...” Här balanserar jag på en knivsegg och hjärnan är tom när jag får ur mig;”de drar ju så mycket däck!”
Polis 2:”-Hm, kanske det ja.”
Vid det här laget känns det som om jag sitter på nålar, och som att ”tvåan” vet betydligt mer än han säger, obehagligt minst sagt!
Till slut säger ”ettan” att de är klara och om jag inte har några frågor får jag åka vidare, och att jag ska ta det lugnare i fortsättningen.” Äntligen”, tänker jag och krånglar mig ut och knäpper stället, startar och drar iväg lite försiktigt.
Fy f-n, det var nära! Antagligen sitter de nu i bilen och skrattar högt åt hur väl de lyckades skrämma upp en yngling på hoj, något lurt var det med tvåan i alla fall. De hade kunnat sätta åt mig värre än för bara fortkörning, men de nöjde sig med att ha skapat en
klassisk fikarumshistoria; ”…-Hehee, å jag trodde grabben skull pissa på sig när jag för andra gången frågade vad det var för hoj, hähähää…”
Har vi då lärt oss något av detta? Jodå, till exempel:
1. Att du ska låta Greven regga/besiktiga hojen innan hemfärd.
2. Att du inte ska falskskylta.
3. Om du måste falskskylta, kör inte för fort!
4. Om du måste köra för fort, se åtminstone till att kopplingen inte slirar!
5. Om du lånar en fin Dainesejacka av Jögge att ha utanpå stället, se till att han plockar ur sina nycklar. Han blir så stött av att sitta och vänta utanför klubben tills du kommer dit!
6. Om det är en ZXR du nyss köpt, kan du vara säker på att mätaren visar korrekt hastighet!Det var bara det jag ville säga.
Edit: ...och sen kanske jag ska tillägga att det kostade fyra månader utan körkort.
OBS - Inlägg om polisjakter, bakhjulsåka och liknande har inte här att göra och tas bort omedelbart utan motivering.
/ Moderatorerna.
Tjena!
Tänkte bjuda på en liten historia som utspelar sig en söndag i början av april -97. Det är ju femton år sedan, så detaljerna börjar bli suddiga, men håll till godo!
Det var så att jag någon vecka tidigare sålt min GSX-R 750 -90 och kollade runt i hojtidningarnas annonser efter ett nytt objekt att slå klorna i.Att det skulle bli en 750 var redan klart eftersom jag tyckte att 600rna jag hade råd med, inte riktigt var att räkna med.
Ringde till Greven, som då mest hade fokus på att importera krockade hojar och delar från Tyskland (vet inte om han bryr sig om sånt längre, eller om han bara säljer räserprylar).
Han hade hämtat hem en ZXR 750 -93:a som var billig, och i hyfsat skick, den behövde bara reg.besiktigas. Naturligtvis sköter Greven – givetvis mot ersättning - även den delen, men snål som jag är tänkte jag inte gynna honom mer än nödvändigt. Ett beslut som skulle visa sig bli ödesdigert.
Då återstod egentligen bara att lösa den logistiska biten. Några telefonsamtal gör klart att ingen av mina närmaste kamrater har drag på bilen, inget släp alltså. Hmm, vad göra… Man skulle ju kunna låna någon kompis skylt och köra hem den, visserligen är det ju 35mil mellan Nyköping, där jag bor, och Mark men så kinkigt är det väl ändå inte?
Till hjälp att köra hem bilen har ett par kamrater –vi kan kalla dem Jögge och Fifen (då de hemskt gärna vill fortsätta vara anonyma)- anmält sig. En av dem har nästan frivilligt tagit med sin egen reg.plåt.Sak samma, nu drar vi!
När vi kommer ner till Greven kollar vi runt i lokalerna med massor av delar och imponeras av hans Superbikekawa, sen tar jag en sväng på ”min” ZXR och konstaterar att den slirar på kopplingen, han lovar att byta lameller under tiden vi åker och käkar.
Vi kommer tillbaks och jag tar en ny provrepa med Kawan, men den slirar fortfarande, inte mycket, men det
behövs nog nya stålskivor. Aja, prutar ett par tusen, skruvar dit Xxxx:s reg. plåt och drar iväg hemåt. ”-Jaha, ja den va ny, smart!”, tyckte Greven angående plåtens tillfälliga hemvist (Kawan var ju inte reggad och ”fanns” alltså ännu inte i Sverige).
Redan innan Borås känns det tydligt att det bara är början av april än, och i Jönköping fryser jag så jag skakar. 22mil kvar…Tack vare en viss tidsoptimism hos mig och strulet med kopplingen, har klockan dragit iväg och är nu ca halv tio och det har varit mörkt någon timme, jag svänger in vid Motel Vätterleden och tankar.
Läser av 4˚c vid entrén, fan vad jag fryser! Undrar var Jögge och Fifen är? Bäst att hänga i så jag kommer hem nån gång.
Drar ut på motorvägen igen och provar att varva ur lite mjukare, och med lite drygt halvgas går det att få kopplingen att behålla greppet. Vid 160-170km/h börjar den slira igen, alltså får 160 bli min marchfart i mörkret.Milen segar sig fram och allt jag önskar är att kräla ner i ett varmt bad.
E4 ligger öde, sånär som på någon enstaka långtradare. Och tacka fan för det, klockan närmar sig elva på söndagkvällen/natten.
Medelsvensson ligger nog under ett varmt täcke och drar de första timmerstockarna efter en kväll framför brasan. Det är bara vi hårdingar kvar här ute som gör det vi ska göra.
Utanför Linköping glider en bil ifatt lite sakta och börjar blinka med helljuset. Jaja, det är väl grabbarna som kommit ikapp, typiskt Jögge att hålla på att fjanta sig… Vänder mig om och ser att bilen blinkar rött och blått i grillen också, helvetes-jäklars-faan, SNUTEN! Drar i gasen men inget händer utom att motorn varvar upp, faan! Det är kört, bara att svänga intill vägkanten och invänta avrättningen.
Tyvärr är jag ingen oskuld vad det gäller fortkörning, så jag ser redan kortet flyga iväg. Hur blir det nu då, med falskskyltad och oförsäkrad hoj? Hur kunde jag vara så jä--a dum?! Poliserna kliver ur och kommer fram till mig som stannat bakom bilen och den vanliga proceduren tar sin början ni vet, blåsa och visa körkort (som du redan vet att du inte får återse på mycket länge).
Samtalet som följer låter ungefär såhär:
Polis 1 frågar: ”-Är det här din hoj?”
Jag svarar: ”-Njaäe, den är en kompis.” Hjärna rusar på fullvarv i jakt efter nästa lögn, de får ju inte avslöja den falska plåten. Då är det kört!
Polis 1:”-Jaha, och du har lånat den?” Jag:”-Jaa, kanske ska köpa… provkör lite bara…” Trovärdigt? Jorrå, en söndagkväll, närmare midnatt, närmare nollgradigt, tio mil hemifrån, föraren fryser så han skakar, provkör lite, jorrå…
Polis 2 tog över:”-Och det här är en…”
Jag:”-Yamaha 600” fyllde jag i. ”YZF 600” rättade jag mig. Det verkade otroligt att de skulle svälja den Kawa-gröna hojen med den rosa ZXR-loggan på tanken, som den Yamaha YZF 600R plåten kom ifrån.
Visserligen var det mörkt, men Svenska poliser är tyvärr inte födda bakom en gärdsgård, det hade jag tidigare erfarenheter av!
Polis 2:”-Det dumma med de här cyklarna är ju att de går alldeles för fort, eller hur?”
Jag:”-Mmm…”
Polis 2:”-Men man vill hela tiden att det ska gå fortare, eller hur?”
Jag:”-Mmm…” Satan, vad var det jag svarade på? Håller jag på att måla in mig i ett hörn?
Polis 1:”-Du ska få sätta dig i bilen och svara på lite frågor.”
Jag sätter mig i den varma bilen och känner hur genomfrusen jag är när Polis 1 berättar att de klockat min hastighet till 161km/h och det blir jag rapporterad för.
Han frågar vidare om jag erkänner, i så fall kan jag skriva under på en gång. Det är inget att fundera på, jag vill härifrån så fort det går, innan de upptäcker min bluff med skylten.Med stela fingrar tar jag pennan och undertecknar samtidigt som
Polis 2 åter frågar:”-Vad var det för motorcykel nu igen”
Jag:”-En YZF 600.”
Polis 2:”-Du skulle väl hellre vilja ha en 750?”
Jag:”-Jaa, eller njäe...” Här balanserar jag på en knivsegg och hjärnan är tom när jag får ur mig;”de drar ju så mycket däck!”
Polis 2:”-Hm, kanske det ja.”
Vid det här laget känns det som om jag sitter på nålar, och som att ”tvåan” vet betydligt mer än han säger, obehagligt minst sagt!
Till slut säger ”ettan” att de är klara och om jag inte har några frågor får jag åka vidare, och att jag ska ta det lugnare i fortsättningen.” Äntligen”, tänker jag och krånglar mig ut och knäpper stället, startar och drar iväg lite försiktigt.
Fy f-n, det var nära! Antagligen sitter de nu i bilen och skrattar högt åt hur väl de lyckades skrämma upp en yngling på hoj, något lurt var det med tvåan i alla fall. De hade kunnat sätta åt mig värre än för bara fortkörning, men de nöjde sig med att ha skapat en
klassisk fikarumshistoria; ”…-Hehee, å jag trodde grabben skull pissa på sig när jag för andra gången frågade vad det var för hoj, hähähää…”
Har vi då lärt oss något av detta? Jodå, till exempel:
1. Att du ska låta Greven regga/besiktiga hojen innan hemfärd.
2. Att du inte ska falskskylta.
3. Om du måste falskskylta, kör inte för fort!
4. Om du måste köra för fort, se åtminstone till att kopplingen inte slirar!
5. Om du lånar en fin Dainesejacka av Jögge att ha utanpå stället, se till att han plockar ur sina nycklar. Han blir så stött av att sitta och vänta utanför klubben tills du kommer dit!
6. Om det är en ZXR du nyss köpt, kan du vara säker på att mätaren visar korrekt hastighet!Det var bara det jag ville säga.
Edit: ...och sen kanske jag ska tillägga att det kostade fyra månader utan körkort.
Last edited: