Korta sköna historier!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha, Driver Alien-hjälmar... Såå 80´s...

Fan vad jag längtar tillbaks, kan ingen uppfinna tidsmaskinen? Vi var rätt mycket i Tylösand då, så man kan "applicera" mycket av känslan i din story! KUL!
 
Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Diamantring och Thailandsresa!? Shit - våra tjejer får aldrig träffas - lova mig det!!!! Snacka om inflation i mitt liv om det skulle hända....
Jag har inget val! Hon friade på nyårsafton.
Men förhoppningsvis så gifter man sig bara en gång i sitt liv. Det är väl bara fördel om de träffas, då kan ju de sitta hemma tillsammans och göra saker som tjejer gillar och vi får göra saker som vi gillar :) Köra hoj alltså.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Dags för lite historia, vi flyttar oss tillbaka sent 80-tal;

Under ett antal år åkte jag och bästa kompisen Larsa till Smögen varje sommar med hojarna. Vi hyrde en lägenhet eller ett mindre hus centralt och badade och partade under 1-2 veckor.

Standard för dessa resor var att det ALLTID utan undantag regnade hela vägen dit o hela vägen hem. Vi brukade skämta o säga att av 50 mil enkel resa till Smögen så regnade det 51 mil...

Vet ni hur lång tid det tar att torka ett genomblött skinnställ? Typ 1-2 veckor...
Under tiden åkte vi runt i jeans o gympadojor så där lagom moget.

Sen var vi ju ganska coola också. Typ 25 bast med Katanor utrustade med 4-1 som naturligtvis motorbromsades ned från 9000 varv var vi än skulle "lägga till". Skön tid.

I en av butikerna intill Smögenbryggan sålde de ett klädmärke som hette BC någonting. Och i den butiken jobbade det ett par riktiga godingar. Hormonstinna som vi var så handlades det bra mycket tröjor, kepsar och annat onödigt bara för att få stå o hänga över kassan med tjejerna, typ varje dag i 1 vecka. Och Katanorna stod naturligtvis precis utanför.

I butiken var det inte så lätt att komma åt tjejsingarna, så den stora planen var naturligtvis att få med dem på hojarna, gasa järnet och visa vilka tuffingar vi var och sen lägga in den stora stöten! (Gnuggar händerna)
Men det här var inte helt lätt. Tjejerna var grymt svåra att få loss från butiken. De va så himla flörtiga så länge vi köpte grejer i butiken men att få upp dem på hojarna verkade nästan omöjligt.

Efter en vecka ruttnade vi, tog mod till oss och sa precis så - "ni e jäkligt flörtiga så länge vi handlar, men upp på hojarna verkar ni inte våga!"
Sen höll vi andan och försökte se pillemariska ut. Tjejerna tittade på varandra och - "ok då, hämta oss i morgon eftermiddag så drar vi en repa"

Hela den kvällen ägnade vi åt att ta ut segern i förskott. Det här kunde ju inte gå fel!

Shit va tjejerna va snygga när de klev ut från butiken och låste dörren bakom sig. Och vi sååå coola där vi satt på hojarna som var uppställda på stödet och Driver Alien-hjälmarna på tanken.

Tjejerna drog på sig lånehjälmarna (som vi alltid hade med oss, ha, ha), hoppade lite väl vant upp på hojarna, dunkade oss i ryggen som om vi var ett par taxichaffisar och iväg bar det!

Vägen mellan Smögen/ Kungshamn och bort mot Lysekil svänger ordentligt och det är inte direkt några avåkningszoner om man säger så. Snarare mycket Bohuslänska berg och stenblock. Men nu gällde det att visa vad vi var gjorda av. Sagt o gjort - full fart, höga varv, motorbroms o mellangas - och så fort vi vågade själva. Inga marginaler, helt idiotiskt. Jag kommer ihåg än idag, helt klart, hur jag var på väg av i en av kurvorna. Men tjejen märktes inte där bak! Och inte fanken kramades hon hårdare för att jag körde som en gnu där i kurvorna.

När vi väl dånade in i Lysekil så hade vi båda (jag o polarn alltså) hjärtklappning av tilltaget och hade polisen sett oss hade vi fått en nackskott i väggrenen, helt klart.

Dyrfika med plats i solen, allt för att plussa, men det som var jobbigt var att tjejerna var helt oberörda av resan. Vad var det som var fel?
Jag o polarna snackade hoj naturligtvis, och tjejerna höll artigt med. Som om tjejer vill snacka hoj...

Tillbaka samma väg, full mutter och sedan gled vi sista biten in i Smögen och njöt av pokalerna som satt bakpå och höll om oss.

Hade vi bara varit coola där, tagit våra hjälmar o dragit så hade vi åtminstone kommit undan med lite stolthet, men jag var tvungen att fråga; - hoppas ni inte tyckte det gick för fort, vi gasade ju på lite kan man säga, fick jag ur mig med en självgod ton.

"Nä ni pojkar det var ingen fara" - skrattade en av tjejerna tillbaka, "våra killar kör roadracing så det har nog gått både fortare och säkrare än så här. Men de kommer hit till Smögen i kväll så de kanske kan hjälpa er med lite bättre spårval på vägen i morgon om ni vill" - fnittrade hon förtjust.

Lovade mig själv att aldrig mer handla av det där j-vla klädmärket.
Och ja, det regnade hela vägen hem till Stockholm.


Vilken pungspark Peter, bara åka hem i regnet med svansen mellan benen. :) Fan det gör ont i en när man hör sådant.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Körde fram och tillbaka till Marbella i Spanien för en massa år sedan. På en ombyggd, stelbent, Harley sidventilare från -47. Skulle hälsa på polare som har stuga där. Hojens soppatank var på 8 liter men felvinklad så det gick bara att köra upp 6 liter. Hade en liten reservduk med mig och jag var tvungen att stanna och fylla på vart 10:e mil ca och hitta en bensinstation var 20:e mil för att tanka hojen och reservdunken. Det är 400 mil mellan Stockholm och Marbella så jag var tvungen att hitta en mack 20 gånger under nedresan. På den hoj jag har nu hade det räckt att tanka 6 gånger på samma körsträcka och då behöver jag INTE stanna och fylla på från dunk lika många gånger. Hur som. Jag hade tänkt mig en resa på två veckor. Tre dagar ner, åtta dagar på plats och tre dagar hem. Tog mig ner i ett stycke men blev hyffsat ledbruten. Bland det första jag gjorde när jag kommit fram var att ringa hem och lyssna av telefonsvararen. Man behövde göra sån´t på den tiden. Kassettband i telefonsvararen. När jag lyssnade av svararen fick jag besked om att ett jobb blivit tidigarelagt med en vecka vilket innebar att jag vart tvungen att påbörja hemresan nästföljande dag. Så jag bytte olja på hojen, drog åt lite skuvar och muttrar och körde hem. Ytterligare 20 bensinstationer senare var jag tillbaka i Stockholm. Fullständigt ledbruten. Då hade jag suttit och kört 800 mil näst intill utan paus på en hoj som var tillverkad strax efter andra världskriget. Kunde knappt gå på en vecka efter det. Jättebra semester. Verkligen jättebra..... ;)

Hade dock inte vare sig kört för fort eller på bakhjulet. Inte en enda polisincident. Inte ens i Spanien. Jag SÅG en hel del snutar dock men dom tittade mest på mig och såg otroligt förvånade ut. Dom var nog inte vana vid att se en svenskreggad hoj från 40-talet med världens minsta soppatank. :D

//J
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Körde fram och tillbaka till Marbella i Spanien för en massa år sedan. På en ombyggd, stelbent, Harley sidventilare från -47. Skulle hälsa på polare som har stuga där. Hojens soppatank var på 8 liter men felvinklad så det gick bara att köra upp 6 liter. Hade en liten reservduk med mig och jag var tvungen att stanna och fylla på vart 10:e mil ca och hitta en bensinstation var 20:e mil för att tanka hojen och reservdunken. Det är 400 mil mellan Stockholm och Marbella så jag var tvungen att hitta en mack 20 gånger under nedresan. På den hoj jag har nu hade det räckt att tanka 6 gånger på samma körsträcka och då behöver jag INTE stanna och fylla på från dunk lika många gånger. Hur som. Jag hade tänkt mig en resa på två veckor. Tre dagar ner, åtta dagar på plats och tre dagar hem. Tog mig ner i ett stycke men blev hyffsat ledbruten. Bland det första jag gjorde när jag kommit fram var att ringa hem och lyssna av telefonsvararen. Man behövde göra sån´t på den tiden. Kassettband i telefonsvararen. När jag lyssnade av svararen fick jag besked om att ett jobb blivit tidigarelagt med en vecka vilket innebar att jag vart tvungen att påbörja hemresan nästföljande dag. Så jag bytte olja på hojen, drog åt lite skuvar och muttrar och körde hem. Ytterligare 20 bensinstationer senare var jag tillbaka i Stockholm. Fullständigt ledbruten. Då hade jag suttit och kört 800 mil näst intill utan paus på en hoj som var tillverkad strax efter andra världskriget. Kunde knappt gå på en vecka efter det. Jättebra semester. Verkligen jättebra..... ;)

Hade dock inte vare sig kört för fort eller på bakhjulet. Inte en enda polisincident. Inte ens i Spanien. Jag SÅG en hel del snutar dock men dom tittade mest på mig och såg otroligt förvånade ut. Dom var nog inte vana vid att se en svenskreggad hoj från 40-talet med världens minsta soppatank. :D

//J

800 mil på en stelben!!?? Du kan inte vara helt frisk, inte när du gjorde den resan i alla fall! :D
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
800 mil på en stelben!!?? Du kan inte vara helt frisk, inte när du gjorde den resan i alla fall! :D

Hade jag gjort något liknande idag 20 år senare så hade jag nog inte överlevt. :) På en original sidventilare finns det dämpning i sadelstolpen. Den hade jag plockat bort så sadeln var stel den också. :D

Gamla Harleys är faktiskt riktigt bra. Det har vunnits världskrig med dom. Vilket man kanske inte kan säga om det märke jag kör idag...... :va Men Adventure hojarna är helt otroliga. Kunde inte vara mer nöjd faktiskt.

//J
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Apropå HD (ja, jag vet, vi är på ett sporthojsforum...)

För knappt ett år sedan så var jag med om en skön grej som jag faktiskt startade en liten tråd om. Men den storyn platsar även här i högsta grad;

Det var förra vintern, i början på februari, och ni som inte lyckats förtränga den kalla hemska delen i ert liv kommer kanske ihåg att det var snö så det räckte och blev över och just den här dagen var det dessutom storm.
Jag får väl skämmas och erkänna att jag inte åkte motorcykel, utan kom upp från OK-garaget vid Slussen efter att ha dumpat mitt 4-hjuliga fordon nere i de gamla katakomberna.

Det var total kaos i trafiken, snön yrde värre än någonsin och det var en jäkla massa minusgrader. Inne bland pumparna på macken var det lite skydd mot eländet men snön blåste i drivor in flera meter in under öppningarna i berget.

Helt plötsligt va det något som överröstade stormen och allt annat. Det dånade och smattrade och ljudet steg tills hela den lilla macken i bergrummet dominerades av oljudet.
I full fart, med bredställ, kom en gammal HD med sidovagn - helt galet va de körde. Killarna hade gamla skinnjackor, potthjälmar med halsduk framför ansiktet och de tyckte uppenbart inte att vädret var anledning till att ställa rariteten i garaget...

Jag frågade om jag fick ta ett par bilder och på en tiondel kom svaret -" det kostar ett helrör!"
Jag mumlade något om vem f-n behöver inte ett helrör i den här kylan och fick ett garv till svar o ok på att plåta.

I en träkoffert bak låg ett par tuber o nåt som såg ut som svetsutrustning (tror inte det var ett NOS-system, nej...)
Döm om min förvåning när de tankade rakt ned i kofferten. Vad de hade tanken till har jag ingen aning om.

Med all respekt för våra toksnabba racehojar; Definitivt de hårdaste jag någonsin sett när det gäller motorcyklar.

Vill ni läsa hela tråden om det här ekipaget (det kom fram bla en tidningsartikel om hojen) så klicka på denna mening.

Kolla in detaljerna, lyset, piporna, allt! :yoparty Helt galet..

paperclip.png
Bifogade miniatyrer

 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ha ha ha! HELT underbart! En gammal halvtopp ser det ur som. Otroligt ball! :D EXAKT det där ska jag göra när jag fått tag på en sidovagns-Ural! På med dubbdäck och i med tvåhjulsdriften och sen jävlar i pappa! Fast jag ska ha skoteroverall. Har frusit sönder knäna en gång för mycket tidigare. Tog ut min långgaffel-HD i snön några gånger. Det var inte helt lättkört, kan jag säga.... Framförallt inte för att det satt ett bildäck bak. :D

Hade faktiskt en HD med sidovagn ett tag. Från -37. Första knölen. Den var helt otroligt ovanlig och jag renoverade iordning den så att den vart för fin. Vågade knappt använda den. Det finns nog bara 4 - 5 knölar från -37 kvar på jorden. En i Finland, en i Sverige och resten mer utsocknes. Svensksåld var den också så holken var vänsterhängd. Omöjligt att få ner polarna i en vänsterhängd holk när det är högertrafik. Jag åkte aldrig med själv för det var ingen som vågade köra hojjen med skjutande gas, fotkoppling och tankväxel. Men det var tydligen en skräckupplevelse att sitta närmast trafiken..... :D

//J
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ha ha ha! HELT underbart! En gammal halvtopp ser det ur som. Otroligt ball! :D EXAKT det där ska jag göra när jag fått tag på en sidovagns-Ural! På med dubbdäck och i med tvåhjulsdriften och sen jävlar i pappa! Fast jag ska ha skoteroverall. Har frusit sönder knäna en gång för mycket tidigare. Tog ut min långgaffel-HD i snön några gånger. Det var inte helt lättkört, kan jag säga.... Framförallt inte för att det satt ett bildäck bak. :D

Hade faktiskt en HD med sidovagn ett tag. Från -37. Första knölen. Den var helt otroligt ovanlig och jag renoverade iordning den så att den vart för fin. Vågade knappt använda den. Det finns nog bara 4 - 5 knölar från -37 kvar på jorden. En i Finland, en i Sverige och resten mer utsocknes. Svensksåld var den också så holken var vänsterhängd. Omöjligt att få ner polarna i en vänsterhängd holk när det är högertrafik. Jag åkte aldrig med själv för det var ingen som vågade köra hojjen med skjutande gas, fotkoppling och tankväxel. Men det var tydligen en skräckupplevelse att sitta närmast trafiken..... :D

//J

Nu vill jag ju åka med i den sidovagnen!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu vill jag ju åka med i den sidovagnen!

Den gamla HD´n är såld men det KOMMER stå en sidovagns-Ural i garaget någon gång framöver. :D

På tal om Harley´s och snö.... Det här är en ganska schysst bild som min amerikanska polare Doug skickade ut som julkort i år.....

165357_1821531541879_1347927978_32155754_1596577_n.jpg


Ha ha ha! Snö i Alabama! Och här åker Polly med bakpå.....

167069_1821539422076_1347927978_32155782_759366_n.jpg


Tokstollar.... Där ser ni. Inte ens snögubbar kör på bakhjulet!! :D

//J
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Och så, Hellman, här kommer en garanterat snutfri historia, helt utan poäng!



Med XT:n till Tylösand

Tidigare om åren har jag tagit hojen och åkt ner till Tylösand minst en gång per sommar och fri/fulcampat. Ni som varit där, eller rent av bor i närheten, förstår exakt varför jag brukar åka dit! Stranden, solen, tjejorna, havet, allt jag vill ha en helg på sommaren!

GSX-R:en jag körde rookie 600 med förra sommaren var såld, och en ex. SS 600 ZX-6
-95, var inköpt för säsongen -00 för hälften av pengarna jag fick för Sukkan. För första gången på väldigt länge hade jag ingen gathoj.

Av rädsla att bränna resten av de överblivna ”Sukka-pengarna” på däck och startavgifter, köpte jag en XT 600 -88 (som om det skulle vara en säkrare investering…) som jag tänkte huliganköra på bygdens grusvägar med.

Har haft en XT 550 tidigare, men efter tio år hopvikt på sporthoj har jag glömt att man sitter faktiskt rätt okej på dem. Knävinkeln är schysst, man sitter upprätt och vilsamt och inte vibrerar den störande heller.
Nackdelen är väl just att man sitter upprätt, är lika med utsatt för fartvinden.

Tylösandsuget blir stort även den här sommaren, så när en räserledig helg med utlovad sol dyker upp, finns det inget att skylla på. Jag har jobbat in fredag eftermiddag och väskan är redan packad, så redan vid kl. två kan jag rulla iväg.

Eftersom jag bestämt ska åka E4:an från Nyköping i tjugotvå mil, 40:an i tre och 26:an de sista femton, kan jag inte ha den övre kanten på väskan pekande i ryggen länge till, på roligare vägar så kanske, men inte nu.
Tack vare att ryggplattan fördelar trycket från väskan står jag ut ända till Mantorp, där jag svänger in och tankar. På pakethållaren har jag lagt tältet, och ställt väskan på sadeln. Nu byter jag bara plats på dem och problemet är löst!

När jag tuffar förbi Brahehus har jag förlikat mig med att ligga i 110-120, jag sitter förträffligt och fartvinden stör mig inte alls, så sakta som det går!
Istället sitter jag och spanar ut över Vättern och funderar på hur mycket på fyllan jag ska bli ikväll. Jag är på ett utmärkt humör!

Tankar igen i Jära väster om Jönköping och ser att klockan bara är fem, d.v.s. att det går snabbare än vad jag trott det skulle göra. Passar på att trycka ner lite vägkrogskäk, så är middan avklarad.
Mitt i skogen utmed nissastigen är den enda etappen som är riktigt tråkig, men nu är det bara 5-10 mil kvar och då gör det inget.
Kommer fram till Halmstad, styr in på macken på Söndrumsvägen och klockar tiden (det gör jag alltid här) till 4.20, d.v.s. en halvtimme-timme längre än med mina tidigare hojar, inte illa!
Köper chips och groggvirke och rullar ut till mitt fulcamparställe (vars position jag inte tänker avslöja).

När både tältet och glaset är uppslagna känns fredagen ganska… komplett, Tjohoo!
(XT:n suckar, och lutar sig mot ett träd…)
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Och så, Hellman, här kommer en garanterat snutfri historia, helt utan poäng!



Med XT:n till Tylösand

Tidigare om åren har jag tagit hojen och åkt ner till Tylösand minst en gång per sommar och fri/fulcampat. Ni som varit där, eller rent av bor i närheten, förstår exakt varför jag brukar åka dit! Stranden, solen, tjejorna, havet, allt jag vill ha en helg på sommaren!

GSX-R:en jag körde rookie 600 med förra sommaren var såld, och en ex. SS 600 ZX-6
-95, var inköpt för säsongen -00 för hälften av pengarna jag fick för Sukkan. För första gången på väldigt länge hade jag ingen gathoj.

Av rädsla att bränna resten av de överblivna ”Sukka-pengarna” på däck och startavgifter, köpte jag en XT 600 -88 (som om det skulle vara en säkrare investering…) som jag tänkte huliganköra på bygdens grusvägar med.

Har haft en XT 550 tidigare, men efter tio år hopvikt på sporthoj har jag glömt att man sitter faktiskt rätt okej på dem. Knävinkeln är schysst, man sitter upprätt och vilsamt och inte vibrerar den störande heller.
Nackdelen är väl just att man sitter upprätt, är lika med utsatt för fartvinden.

Tylösandsuget blir stort även den här sommaren, så när en räserledig helg med utlovad sol dyker upp, finns det inget att skylla på. Jag har jobbat in fredag eftermiddag och väskan är redan packad, så redan vid kl. två kan jag rulla iväg.

Eftersom jag bestämt ska åka E4:an från Nyköping i tjugotvå mil, 40:an i tre och 26:an de sista femton, kan jag inte ha den övre kanten på väskan pekande i ryggen länge till, på roligare vägar så kanske, men inte nu.
Tack vare att ryggplattan fördelar trycket från väskan står jag ut ända till Mantorp, där jag svänger in och tankar. På pakethållaren har jag lagt tältet, och ställt väskan på sadeln. Nu byter jag bara plats på dem och problemet är löst!

När jag tuffar förbi Brahehus har jag förlikat mig med att ligga i 110-120, jag sitter förträffligt och fartvinden stör mig inte alls, så sakta som det går!
Istället sitter jag och spanar ut över Vättern och funderar på hur mycket på fyllan jag ska bli ikväll. Jag är på ett utmärkt humör!

Tankar igen i Jära öster om Jönköping och ser att klockan bara är fem, d.v.s. att det går snabbare än vad jag trott det skulle göra. Passar på att trycka ner lite vägkrogskäk, så är middan avklarad.
Mitt i skogen utmed nissastigen är den enda etappen som är riktigt tråkig, men nu är det bara 5-10 mil kvar och då gör det inget.
Kommer fram till Halmstad, styr in på macken på Söndrumsvägen och klockar tiden (det gör jag alltid här) till 4.20, d.v.s. en halvtimme-timme längre än med mina tidigare hojar, inte illa!
Köper chips och groggvirke och rullar ut till mitt fulcamparställe (vars position jag inte tänker avslöja).

När både tältet och glaset är uppslagna känns fredagen ganska… komplett, Tjohoo!
(XT:n suckar, och lutar sig mot ett träd…)

Nämen oj då. Inte en snut under hela berättelsen. :)

Drog en sväng Stockholm - Småland - Halmstad/Tylösand - Regna - Stockholm för några år sedan som säsongsavslutning. Hyrde en liten stuga skitbilligt nära havet i krokarna runt Tylösand en natt och det var verkligen trevligt. Fanns inget kök i den minimala stugan så det vart att plocka fram campingprylarna. Tog en rejäl promenad längs stranden på kvällen och Tylösand är verkligen otrolig olikt sig i slutet av oktober i jämförelse med juli. Kan VERKLIGEN rekommendera Tylösand off season. Egentligen samma med Sandhamn, Visby och dom andra riktigt hippa ställena också. Dom gör sig bäst off season. Eller "bäst" förresten.... Det blir något annat helt enkelt och det tilltalar mig. Trevligt med säsongsavslutningsturer som sträcker sig över några dagar.

//J
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nackdelen är väl just att man sitter upprätt, är lika med utsatt för fartvinden.

Det är väl ingen större fara. Det går att köra fort upprätt också.

http://www.tolle.se/

1982 deltog Tolle och hans chopper i en utvärdering beställd av Trafiksäkerhetsverket, där bl.a. chopperns köregenskaper skulle jämföras med standardhojar. Skulle detta innebära ett förbud mot choppers på vägarna? I körprovet användes koner ungefär som vid ett undanmanöverprov och bland hojarna fanns Tolles BSA, en BMW polishoj och några andra referenshojar. Den med högsta snittfarten genom konerna var - Tolles BSA - med sjutton tum förlängt och egna rejkade kronor! Testresultatet gjorde en del förbannade, men segern var ett faktum!

1106_tollehoj_70tal_220pxl.jpg



;)

//J
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hehe, Tolle/BSA är alltså den hoj körskoleelever helst borde önska sig?!

Nå, jag blev lite förvånad över komforten på XT:n, när jag tog svängen till Tylösand. Nackdelen är just att man blir ett vindfång med ett brett styre också.

Å andra sidan så är inte vindskyddet på en R6:a mycket att hurra för, om man inte lägger armbågarna på knäna. Körde ett tag runt utan kåpglas och märkte ingen jätteskillnad så länge jag satt upp! Där sitter man i och för sig framåtlutad redan.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top