Kortet?

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Macke.. skrev:
Hur kan jag komm igång att plugga? jag värkar inte kunna ta tag i mej själv och börja :(

Det är inte alltid kul att plugga, särskilt inte om det är till något man redan gjort en gång men inte klarade.
Men eftersom det gäller A-kortet så råder jag dig att tänka på vad du har att vänta efter du klarat teorin. När du är klar med teorin så kan du helt ägna dig åt körningen!!!
Kände en otrolig lättnad när jag var klar med teorin eftersom det innebar att jag kunde lägga böckerna åt sidan ett tag. Dock tycker jag det är kul och vill lära mig det mesta om motorcyklar (eftersom jag vill kunna klara av att sköta den själv om något skulle hända) vilket gjort att jag även efter teorin kollat i böckerna.

Det jag vill komma fram till är i alla fall att du bör tänka på vad som väntar efter du klarat av teorin. Att ha det som kommer efteråt som en morot för att ta dig igenom den tråkiga delen (teorin).

Lycka till :tummenupp

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Macke.. skrev:
Notera att jag Redan har en hoj.... Rs 125 går att läsa faktiskt :rolleyes:
Och den inskaffades för ett bra tag sedan och var en J*vla driv källa till pluggadet för första provet. Men när jag fick ca 11fel på det kändes ALLT meningslöst :tungan

Ska nog fixa en ''Crack'' till bonniers inom kort för har hört att det ska vara ett bra program :gnissla

Och ''LocDog'' det var just på datumparkerings regler och dom olika sträckorna för saker jag fick en DEL fel på :rolleyes:

Jag ska F*n börja redan i kväll med att läsa 30min och göra lite frågor varje kväll :hihi Och kolla lite mera på trevligt mc filmer från sporthoj :lol För det e väll så nära inspriration jag kan komma den här tiden på året

Jag har ett bra program till teorin, om du vill ha... PM:a

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jag känner inte till det där Bonniersprogrammet så väl, men jag har/hade ett kanonprogram som jag använde när jag pluggade teorin för lite mer än ett år sedan. Det är samma program som används vid teoriprovet, man känner igen bilderna och frågeställningarna. Jag klarade provet på 17 minuter och hade 2 fel. Nu hade jag iofs haft B-körkort i 11 år, men de där teoriproven är lite av en färskvara. Kommer inte exakt ihåg vad progget hette men laddade hem det från www.thepiratebay.se. Sök efter "körkort" Om du inte hittar det där så kan jag kolla om jag har det hemma på disk någonstans. Jag förstår att du tappat geisten om du pluggat körkortsböckerna, de är seega. Lycka till!

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
r6 2004
Macke.. skrev:
Så sitter man här en Måndags Morgon (För att vara korrekt) och funderar om man ska börja plugga till körkortet igen (kuggat 1 gång). tänker ''Hmm kanske nästa vecka'' och ''Det skulle vara trevligt att kunna ut å köra i sommar''
Men pluggandet blir aldrig av. Boken ligger i sängbordslådan och bonniers är avinstalerat för att ge platts till ännu ett spel :kocko .
Hur kan jag komm igång att plugga? jag värkar inte kunna ta tag i mej själv och börja :(
Hjälp? Någon? Halllå? :gnissla :huvet :död

Edit: hammna kanske på fel ställe vem vet? inte jag :3freak
tog teorin förra veckan satt sammanlagt 8 dagar på trafikskolans datorer o pluggade typ 1,5 timmar per gång kuggade onsdag fick tid nästa dag satte den ..så jävla skönt,,,, om man verkligen vill så kan man!!!!!!!!!!!!
nu har jag en r6a som väntar i garaget :banana :banana uppkörningen blir inga problem..

fan va jag älskar livet;;;;; hoppas snön försvinner snart bye bye

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
philsson skrev:
Nu är du väl radikal tycker jag. :gnissla
Nä, det var bara ett tips.
Det var det enda som funkade på mig, när jag hade ett skittråkigt hemmaprojekt framför mig. Jag bara sköt det framför mig i all evighet. :huvet

Sen kanske det inte passar alla är ju en annan sak.
Radikalt, möjligt... effektivt, japp. :tummenupp
Om inget annat funkar så...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
War-psycho skrev:
Nä, det var bara ett tips.
Det var det enda som funkade på mig, när jag hade ett skittråkigt hemmaprojekt framför mig. Jag bara sköt det framför mig i all evighet. :huvet

Sen kanske det inte passar alla är ju en annan sak.
Radikalt, möjligt... effektivt, japp. :tummenupp
Om inget annat funkar så...
låter som planeringen inför ett bröllop.
Själv övade jag 2 timmar om dagen i ett par veckor sen var det det liksom. Somliga läser bara boken 1 ggn sen kan de allt.

snabbyamaha

i ide
Gick med
2 Jan 2006
Hoj
Snabb sak...y...
Macke..

Vill man ha kortet så är det väl bara att se till att klara det, annars är det nog lite si och så med det där motorcykelintresset, jag menar om du hellre sitter och spelar spel... :tomten

Då kan du gott göra det soliga sommarkvällar också... Eller ta dig i kragen för fan människa.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
philsson skrev:
låter som planeringen inför ett bröllop.
Själv övade jag 2 timmar om dagen i ett par veckor sen var det det liksom. Somliga läser bara boken 1 ggn sen kan de allt.
Knappast, ett tråkigt hemmaprojekt var det ju.
Har själv aldrig haft några motiveringsproblem med mina körkort.
Läste igenom boken en gång... sen har man klarat alla prov efter det (5st) utan större besvär.

Numer är det ju lätt som fan, då endast ett alternativ är rätt på proven.
Dessutom så är frågorna tydligare och mer lättarbetade på datorn.
Det må vara dyrare nu, men det är klart enklare teoriprov nu för tiden.
(Skönt att nånting blivit bättre iallafall. :tungan )

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
liksom många andra köpte jag ett program till datan och satt hela hösten tills jag fick skriva sen va det bara pang på och klarade det på första med några poängs marginal :) dock till B kortet

nu till frågan: Kan man klara en A skrivning med B kunskaper? Hur mycket skiljer det sig? Ett paket med teori går ändå på cirka 400 spänn och det är mycket för en stackars fattiglapp som jag :rolleyes:

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Yamaha_Tobbe skrev:
liksom många andra köpte jag ett program till datan och satt hela hösten tills jag fick skriva sen va det bara pang på och klarade det på första med några poängs marginal :) dock till B kortet

nu till frågan: Kan man klara en A skrivning med B kunskaper? Hur mycket skiljer det sig? Ett paket med teori går ändå på cirka 400 spänn och det är mycket för en stackars fattiglapp som jag :rolleyes:
Sist jag skrev så är det typ 40-50(?) vanliga KK-frågor (som för B) och sedan ca:10 extrafrågor som behandlar just den behörighet du skriver för.

Personligen så tycker jag dock man har användning av den kunskap & tips man kan läsa i MC-boken... så 400:- kan det kanske vara värt ändå. (Det är ju inte enbart för lappens skull du behöver den kunskapen.)
Faktum är att min MC-utbildning har räddat mig ur många situationer under åren, så dom pengarna känns inte bortkastade för mig.
Bättre du snålar på något annat istället.

Men det är bara min åsikt. :tummenupp

Last edited:

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Yamaha_Tobbe skrev:
l

På min teori var det knappt några frågor som rörde motorcyklar, iofs vart man skulle ligga på vägen osv men det är ju ganska sjävklara frågor. Jag skrev upp i december för B och jag fick 54 utan att ha pluggat mer än någon timme på 2 år

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Yamaha_Tobbe skrev:

400kr låter dyrt! Om du bara ska ha boken tror jag den kostar max 200kr på nätet eller i någon bokaffär.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Skrev upp för 2 veckor sen ca och av 70 frågor så var 10-15 av dem mcrelaterade frågor.. Wobbling, last/packning bromssträckor, reaktionstider/sträckor,placering osv. Läste lite 1 vecka före.. det räckte för att jag skulle klara det. Men sen har jag läst mc-boken också några gånger och en norsk/svensk körtekniksbok som jag fick i pdfformat av en kompis, väldigt nyttigt läsning.. Så läs inte bara för att klara teorin utan också för att förstå varför man ska göra det man ska osv.. !!

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Jag vet inte om mitt sätt va bra men jag bokade ett teori prov, sedan åkte jag på semester med ett par polare och festade som f-n. sedan när jag kom hem så hade jag provet samma eftermiddag...småbakis och utan att plugga alls innan så satte jag provet (minns dock :fyllisar inte hur många rätt jag hade).
Jag tror att jag klarade det för att jag var för seg för att tänka efter för noga utan jag gick på magkänslan och det fungerade.
Det bör tilläggas att det var det enda tillfället som alkohol har vart inblandat i min hojkörning...i övrigt : KÖR NYKTRA!

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Macke.. skrev:
Notera att jag Redan har en hoj.... Rs 125 går att läsa faktiskt :rolleyes:
Och den inskaffades för ett bra tag sedan och var en J*vla driv källa till pluggadet för första provet. Men när jag fick ca 11fel på det kändes ALLT meningslöst :tungan

Ska nog fixa en ''Crack'' till bonniers inom kort för har hört att det ska vara ett bra program :gnissla

Och ''LocDog'' det var just på datumparkerings regler och dom olika sträckorna för saker jag fick en DEL fel på :rolleyes:

Jag ska F*n börja redan i kväll med att läsa 30min och göra lite frågor varje kväll :hihi Och kolla lite mera på trevligt mc filmer från sporthoj :lol För det e väll så nära inspriration jag kan komma den här tiden på året
Du ser...bara att plugga på allt sånt "meningslöst" för sen när du har kortet så kan du parkera lite som du vill.

Fast ärligt, vem fan har en hoj parkerad :yoparty
Snacka om slöseri av meningsfull fritid :tuttar

Motin skrev:
Så läs inte bara för att klara teorin utan också för att förstå varför man ska göra det man ska osv.. !!
Exakt...läser man får att "förstå" så kan man sen relatera det till frågan, sen tänkte och svara på ett logist sätt....då klarar man det oftast. :tummenupp

Yamaha_Tobbe skrev:
någon bok kommer inte på tal :) ett dataprogram ska jag ha
Har ett rätt bra för A-delen...men behöver en server att lägga upp den på i så fall.

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Macke.. skrev:
Så sitter man här en Måndags Morgon (För att vara korrekt) och funderar om man ska börja plugga till körkortet igen (kuggat 1 gång). tänker ''Hmm kanske nästa vecka'' och ''Det skulle vara trevligt att kunna ut å köra i sommar''
Men pluggandet blir aldrig av. Boken ligger i sängbordslådan och bonniers är avinstalerat för att ge platts till ännu ett spel :kocko .
Hjälp? Någon? Halllå? :gnissla :huvet :död

Edit: hammna kanske på fel ställe vem vet? inte jag :3freak

Ja hadde en mc i legenheten körde upp i stan 1 fel i teorin fick lappen i näven :D A**** Sen bil kör kortet 1 vecka efter man fyllt 18 tog min bil från tsv dom titta lite konstigt på mej :lol Till o me när ja kom till bilskolan när man va 17 3 mån
så fråga dom ja du kör upp nästa vecka då sa ja har ej fyllt 18 en han sa komm till bax en vecka innan 1 kör lektion sen upp körning AB***** nu har man saftydrivin (felstavat) okså på väg och rally :D

Last edited:

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Robin Hood skrev:
Ja hadde en mc i legenheten körde upp i stan 1 fel i teorin fick lappen i näven :D A**** Sen bil kör kortet 1 vecka efter man fyllt 18 tog min bil från tsv dom titta lite konstigt på mej :lol Till o me när ja kom till bilskolan när man va 17 3 mån
så fråga dom ja du kör upp nästa vecka då sa ja har ej fyllt 18 en han sa komm till bax en vecka innan 1 kör lektion sen upp körning AB***** nu har man saftydrivin (felstavat) okså på väg och rally :D

Förstår inte vad du skriver...

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Jag satt och tänkte, vad ska jag göra denna sommaren (för några år sen)? Kollade i en Hondatidning och där såg jag den, denna knallröda SP1, sååå snygg tänkte jag. Fan man kanske skulle köpa en hoj (då har jag inte ens ägt en moppe). Men jag gick till mc-handlarn, beställde en SP1, lät den stå i garaget och sen tog jag mitt mc-kort lagom till sommaren. Med andra ord. Har du bestämt dig så kommer du fixa det. Kan jag som inte ens kört moppe så kan alla andra! :tummenupp

/T

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...