Korv med bröd: hur vill du ha den?

Hur ska ketchup och senap serveras?

• Antal röstningar
    0

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Jag köper korv på bensimack ganska regelbundet. En gång om året de senaste tre åren har jag stannat till vid en speciell mack som jag passerar enbart när jag en gång om året ska till en speciell plats. Den tredje gången var idag. Och för tredje gången i rad hände samma sak som inte har hänt på någon annan mack i landet:

Jag beställer en korvmeny med räksallad och dryck. Expediten (det har varit olika personer varje gång) lägger räksalladen på korven och räcker med ett bekymmerslöst leende den mot mig utan att fråga om jag vill ha ketchup eller senap.

När jag första gången lite häpet sa att jag ville ha ketchup och senap på min korv talade expediten om för mig att det fanns på min sida om disken och att jag kunde lägga på det själv. Alltså ovanpå räksalladen.

Inte på något annat ställe än den här macken har jag varit med om att någon som arbetar med snabbmat aningslöst säger att ketchup och senap kan läggas ovanpå, inte direkt på korven. Första gången gjorde det mig som sagt mest häpen; lite sur när expediten bemötte mig som om jag var lite lustig. Andra gången (året efter) blev jag arg. Idag blev jag förbannad och sa till ordentligt. Ha ha! Jag inser att det låter idiotiskt att bli arg över en sådan sak, men jag är totalt häpen! Hur kan de som jobbar på just den här macken ha missat något som resten av landet är helt överens om?!

När jag beställer brukar det alltid låta såhär:

A: En korvmeny med ”en röra” på korven tack!
B: Ketchup och senap?
A: Ja tack!
B. Vill du ha vanlig eller stark senap?
A: Vanlig tack!
B: Vad vill du ha för röra? Vi har räksallad, texasröra och bostongurka.
A: Texasröra.
B: Varsågod!
A: Tack!

Men på just den här macken får man inga frågor alls, utan bara korven med röra överräckt. När jag säger att jag vill ha ketchup och senap, och dessutom på korven, ser de ut som om jag har bett om lakritssmak eller fyrhjulsdrift.

Vad tycker du? Hur ska korven serveras?

Bifogat

• 1510952_751099544919919_706204171_n.jpg
    1510952_751099544919919_706204171_n.jpg
    14.8 KB · Visningar: 919
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker både senap och ketchup förstör en god korv, tillsammans med det mesta kladdet som hivas på, är köttet i korven av bra kvalité klarar sig korven bättre utan. :) Så inget av valen passar för mig. Sedan är väl iofs alla mack-korvar av sämsta möjliga kvalité, och inget man har på dem kan förstöra dem. :hihi

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Majonäsbaserade röror är för flottigt för min smak när det gäller korv men OM jag hade beställt det så hade jag möjligen velat ha senap på de delar av korven som INTE är täckta med röra. Ingen senap/ketchup varken under eller ovan röran.

En wienerkorv serverad i bröd tycker jag bäst om med lite ost, lite tunnt skivad rå lök och skånsk senap.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
OM man nu prompt ska ha massa kladd uppepå så ska senap och ketchup på först.
Om man jobbar med sånt ska man ALLTID fråga kunden hur denne vill ha det och inte anta saker. Jag har själv jobbat på Shell, Preem och OK/Q8 och har lärt mig att fråga.
Men jag förstår mig inte på folk som vill ha nåt annat än ketchup och eventuellt senap på korven. Eventuellt vitlökssås i en french hotdog. Kladdet kan man ta till mosbrickan och då på sidan av.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Valfri röra på en mack är vidrigt äckligt.
Stark senap (helst dijon) och ketchup (heinz) ska det va!

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Allt kommer ändå tuggas och slafsas i munnen så spelar ingen roll. Har man speciella önskemål får man lära sig att öppna munnen och tala om det än knyta näven i fickan och öppna en tråd på iNtErNeT!

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Allt kommer ändå tuggas och slafsas i munnen så spelar ingen roll. Har man speciella önskemål får man lära sig att öppna munnen och tala om det än knyta näven i fickan och öppna en tråd på iNtErNeT!
Två fel av två möjliga där. Mina önskemål är inte speciella och jag knöt inte näven i fickan.

:)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Två fel av två möjliga där. Mina önskemål är inte speciella och jag knöt inte näven i fickan.

:)

Man frågar hur kunden vill ha det, missar man och tar för givet gör man om och gör rätt.

Såhär blir det när expediten inte behöver hållas ansvarig för sitt slarv.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
hjälp..hur kan det spela sån stor roll undrar jag ;) Jag hade oxå sett dig som lustig om du brusar upp dig får en sådan sak, så du vet =)
Men nu vet du ju hur det fungerar där..så nästa gång så kan du be om senap o ketchup innan de vräker på räksalladen.
Sen så finns ketchup o senapen för självservering där utav en anledning. Så att det inte blir mer väntetid i kön i onödan

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Vill du ha en korv enligt din exakta specifikation, åk till en riktig korvmoj istället.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Detta är en principsak som borde skyddas i grundlagen. De där expediterna borde brinna långsamt i helvetet!!11!!!:mad:
Man ska alltid fråga, ALLTID!!!:fakta

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
På korv med bröd ska man enbart ha ketchup, om man har tillgång till en god potatissallad med små potatisbitar så kan man även ha på den, men då naturligtvis över ketchupen.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
..hur kan det spela sån stor roll undrar jag ;)
Om du undrar det skulle du platsa på macken där man inte tycker att det spelar någon roll eller förstår att det spelar roll hur mat ser ut och serveras.

En del (inte många) tycker att det är betydelselöst hur mat ser ut eftersom den ju ”ändå blandas i magen”. Men sådan okänslighet är som sagt ovanlig.

Bifogat

• picQRVKYL.jpg
    picQRVKYL.jpg
    45.6 KB · Visningar: 115
  • pic01tVQ9.jpg
    pic01tVQ9.jpg
    37.5 KB · Visningar: 109
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så länge de inte sätter ketchupen så att den rinner av först så är jag nöjd. Vet inte hur många gånger jag fått förklara åt korvhandlare att senapen ska på först för att den rinner inte av och senapen håller sedan kvar ketchupen.

9 av 10 lyssnar dessutom inte ens när man förklarar åt dem

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Om du undrar det skulle du platsa på macken där man inte tycker att det spelar någon roll eller förstår att det spelar roll hur mat ser ut och serveras.

En del (inte många) tycker att det är betydelselöst hur mat ser ut eftersom den ju ”ändå blandas i magen”. Men sådan okänslighet är som sagt ovanlig.

Till en början var du rolig..nu är du bara löjlig.Du sa ju själv att du bara är på just denna mack 1 gång per år! Du kan inte svälja att du får din kära korv på annat sätt då. Passar det inte så skit i korven eller åk till annat ställe...enkelt!
Du har säkert passerat medelåldern och hytter näven åt moppegrabbar oxå. Hoppas du inte blir allt för grinigare ju äldre du blir för då blir du den notoriska "gubbjäveln" i stan. Ta för fan en hamburgare nästa gång o slipp hetsa upp dig.

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Röran ska givetvis vara under korven och utbredd över hela brödet, sedan kan kunden själv få hälla på ketchup och senap om den möjligheten finns :tummenupp Men givetvis aldrig ketchup och senap över röran på ovansidan :ajjabajja

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det skall räcka att säga: "med, utan". Det skall förstås som med senap, utan ketchup!

Man frågar ju alltid: senap? ketchup?

Den ordningen skall konversationen ta, annars är det fel och man tar sina affärer till en annan korva-lua.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Äh, varmkorv ska vara lite bränd på ena sidan, kall på den andra, pyntad med lingonris och aska sen man tappade den i brasan och sedan petade ut den med pinnen. Brödet ska vara lite mosat och sen toppar man det hela med lite Slotts senap och Felix ketchup :tummenupp Sån där massproducerad mackkorv kommer inte ens i närheten :fakta

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha