Koso RX2-N Bra/Dålig? Billigast var? Bensin mätaren?

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Hej!

Tittat lite på en mätare från Koso, mer exakt RX2-N.
Någon som har en? Bra saker? Dåliga saker?
Och vart köpte ni eran? Vart finns den billigast?
Hittat en firma i Tyskland som säljer den för 2200kr med frakt, känns ju inte jätte farligt men. Då den ska kosta 399$ enligt Koso själva.

Och bensin mätaren, min hoj idag har bara en bensin lampa som lyser när det börjar bli ont om soppa, hur gör jag med den nya mätaren då? Eller kommer jag få staplar?

koso_rx2_n_large.jpg

Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Bra skit! Sitter på min fighter.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Nej det du behöver ingår.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Monterat en på farsgubbens hoj. Mycket fin mätare med tydlig display och bra indikeringar. Varvräknaren är väl lite sisådär men för priset tycker jag inte man kan be om så mycket mer (halvtaskig visning av varvtal).

Tankmätaren fungerar som så att du har en stapel på LCD displayen där du ser bränslenivån. Du kopplar bara en kabel från mätaren till tankgivaren och ställer in en förvald resistans på givaren (100 eller 510Ohm tror jag det är) som är standard på de flesta märken. Därefter "kalibrerar" den sig själv eller så att säga. Nivåvisningen är hyggligt bra men kan visa lite fel när den börjar gå ner på lägre nivåer (visar mindre än vad som är i tanken).

Allt som allt tycker jag det är en kanonmätare för pengarna.

Finns även att köpa hos twostroke.se

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Monterat en på farsgubbens hoj. Mycket fin mätare med tydlig display och bra indikeringar. Varvräknaren är väl lite sisådär men för priset tycker jag inte man kan be om så mycket mer (halvtaskig visning av varvtal).

Tankmätaren fungerar som så att du har en stapel på LCD displayen där du ser bränslenivån. Du kopplar bara en kabel från mätaren till tankgivaren och ställer in en förvald resistans på givaren (100 eller 510Ohm tror jag det är) som är standard på de flesta märken. Därefter "kalibrerar" den sig själv eller så att säga. Nivåvisningen är hyggligt bra men kan visa lite fel när den börjar gå ner på lägre nivåer (visar mindre än vad som är i tanken).

Allt som allt tycker jag det är en kanonmätare för pengarna.

Finns även att köpa hos twostroke.se

Ja det låter ju lovande!

Så det ska inte vara några problem med bensinmätaren? Så även fast jag bara har en lampa som lyser idag kan jag få alla staplar att fungera?

Jo jag vet, men Twostroke är så fruktansvärt dyra tycker jag!

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har monterat en på min RD som synes nedan och håller i stort sett med föregående talare.
Tankmätaren har jag inte kopplat in eftersom min tank saknar givare
Varvräknaren är lite "hoppig" och får spatt nån stans efter 8k, men det kan jag leva med
Speciellt vattentempen är guld värd för mig. Tycker den lyser fint som f-n med :)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Gör ett lågpassfilter så blir visningen bergstadig. Jag har kört med Koso RX1-n många år och den fungerar fortfarande bra. Innan jag hade Dyna2000 (som ger bra signal) tog jag signal från tändspolen. Utan filter gick det knappt att se varvtalet alls.

Man gör det enkelt själv med komponenter för några kronor.

Gör så här:
1) Köp ett motstånd 100kOhm + en kondensator 10nF.
2) Koppla motståndet i serie med varvräknaringången.
3) Koppla kondensatorn mellan varvräknaringången och jord (efter motståndet från CDI-boxen/tändspolen sett dvs pulsen skall först passera motståndet innan konensatorn dyker upp).

Lösningen brukar gå att applicera på (nästan) vilken störig signal som helst. Man kan labba lite med värdena för att få rätt tidskonstant men 1 ms fungerar bra till varvräknaren.

Grundformeln är T = C * R där C = capacitans, R = resistans och T = tidskonstant.

R=100k , C=10nF ger en tidskonstant T på 1ms.

/Ingvar

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Varvräknaren är lite "hoppig" och får spatt nån stans efter 8k, men det kan jag leva med

Dum fråga kanske men har du prövat med att labborera med de olika inställningarna för varvräknaren? 2T/4T, antal cyl osv?
Hade samma problem innan jag ställde in min korekt.......

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Dum fråga kanske men har du prövat med att labborera med de olika inställningarna för varvräknaren? 2T/4T, antal cyl osv?
Hade samma problem innan jag ställde in min korekt.......

Varvtalet i sig visas ju rätt, men antar du menar jag ska byta från 2t 2cyl till 4t 1cyl (borde visa samma)?
Kan tänkas jag provar det nån dag o funkar inte det så kanske jag provar den med motståndet o kondingen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...