Kossor e stora

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Måste bara berätta om gårdagens repa...

Jag o polarn va ute och körde en vända. Kom på en fin raka som går över en äng, på väg upp mot Kårsta trakten. drar ur 2:an & 3:an och slänger i 4:an. Då ser jag att kossorna som ska stå i hagen i slutet av rakan är utanför stängslet :skrämd och polarn slänger upp en arm i luften för att varna.
Jag börjar bromsa och rusande ut på gatan kommer en stor jä*la svart vit kossa i full galopp.
Jag har börjat bromsa, men det går ganska fort och som tur är viker koskrället av till höger utmed vägen, så att jag lätt kan köra om honom.
Inte utan att man undrar vad som hade hänt om kossan fortsatt rakt fram :näsblod.
Lite längre fram står bonden i sin traktor och verkar inte ha koll på sina kor som rymt (eller blivit frisläppta) :confused:

Nåja det hela slutade bra, men var lite läskigt. Köra in i magen på en kossa har man ju ingen lust med.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kossor är helt cp, för dom är så coolugna vanligtsvis i alla situationer. Men helt plötsligt för de ett ryck från hell där man kan tro världen är på väg att gå under.
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Marcus1231 skrev:
2377307 Måste bara berätta om gårdagens repa...

Jag o polarn va ute och körde en vända. Kom på en fin raka som går över en äng, på väg upp mot Kårsta trakten. drar ur 2:an & 3:an och slänger i 4:an. Då ser jag att kossorna som ska stå i hagen i slutet av rakan är utanför stängslet :skrämd och polarn slänger upp en arm i luften för att varna.
Jag börjar bromsa och rusande ut på gatan kommer en stor jä*la svart vit kossa i full galopp.
Jag har börjat bromsa, men det går ganska fort och som tur är viker koskrället av till höger utmed vägen, så att jag lätt kan köra om honom.
Inte utan att man undrar vad som hade hänt om kossan fortsatt rakt fram :näsblod.
Lite längre fram står bonden i sin traktor och verkar inte ha koll på sina kor som rymt (eller blivit frisläppta) :confused:

Nåja det hela slutade bra, men var lite läskigt. Köra in i magen på en kossa har man ju ingen lust med.

Skönt att du inte körde in i kossan... har en polare som krockade med en älg då han körde hoj och han har fortfarande problem med nacke och rygg efter 6 år.
 

freddaj

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Husabusa Fs650e -06 , Suzuki RMZ 450 -06 motard
"rusande ut på gatan kommer en stor jä*la svart vit kossa i full galopp"

Haha en galopperande kossa, skönt det gick bra för er iaf,
du får planera din körning, du måste tänka på allt, precis allt, t.o.m galopperande kossor.:pannkyss
Hade du sett att du inte hade hunnit undan så skall du sikta lågt, precis som man gör när man välter kossor, och ge en rejäl knuff med motorcykeln där. De är liksom låsta i knäna och tjoff så ligger de ner.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Marcus1231 skrev:
2377307
Jag har börjat bromsa, men det går ganska fort och som tur är viker koskrället av till höger utmed vägen, så att jag lätt kan köra om honom.
Kossor är alltid hon eller henne.:mattias

Borde inte bönder ha krav pa sig att sätta ut nagon typ av varning när de föser kor över vägen? Det var en i trakterna av Östersund som krockade med en ko och omkom förra veckan.
 

freddaj

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Husabusa Fs650e -06 , Suzuki RMZ 450 -06 motard
Palmas skrev:
Borde inte bönder ha krav pa sig att sätta ut nagon typ av varning när de föser kor över vägen? Det var en i trakterna av Östersund som krockade med en ko och omkom förra veckan.


Ja man tycker de ändå kan ta lite ansvar att kossorna håller sig i hagarna.
oftast så är de ju alldeles intill vägarna som hagarna står.
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Swedie skrev:
2377318 Kossor är helt cp, för dom är så coolugna vanligtsvis i alla situationer. Men helt plötsligt för de ett ryck från hell där man kan tro världen är på väg att gå under.

:hihi "coolugna" :hihi

Visserligen kan man kanske tro att det var vi som skrämde dom lite och därför får ta på oss lite av ansvaret. Jag menar bolt-on:et är ju inte direkt ljudlöst vid 12000 RPM.
Men jag tycker ändå att bonden måste hålla koll på sina djur. Man kan ju inte ha dom rännandes omkring på vägarna hur som helst.
 

Futura

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Strax norr om Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750S
du hade en himla tur, skönt! På gamla vägen mellan Kungälv och Trollhättan dog en kille för ngr år sen, han körde rätt in i en komage *hu* så det där med att sikta lågt beror nog lite på farten också, om man hinner reagera ;-)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För två år sen var jag nära en ko i samma område. Den första av de långa rakorna om man närmar sig Karby från Kårsta.

Den bonden kanske inte har alla kor i hagen?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ni var och åkte i Kårsta. Bli inte förvånade.
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Mattias skrev:
2377542 För två år sen var jag nära en ko i samma område. Den första av de långa rakorna om man närmar sig Karby från Kårsta.

Den bonden kanske inte har alla kor i hagen?


Stämmer utmärkt, det måste varit samma raka.
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
När jag var på Öland i sommras med min farsa och våra hojar (enduromaskiner) så var vi på en lång grusväg som var jättekul att åka i över 100 på (det tyckte inte naturmupparna som ville se Öländsk natur). Sen skulle vi korsa en ko-korsning, ni vet en sån där som korna kan gå över mellan hagarna. Iallafall så hade korna vilopaus på sitt övergångställe och stod lite hursomhellst där. Då märkte man fördelarna och nackdelarna med mc/bil. För vi kom lätt igenom men inte bilarna som vi hade kört om tidigare, så de fick stå och vänta. MEN. När man har 3st 500kg tjurar med vassa horn och biffiga muskler stå och glo surt rakt på en från 3 olika håll 1 meter ifrån en känner man sig inte så jävla störsk. Kan lova att jag satt på helspänn... och hade minsta tjur/kossa rört på sig så satt jag minsann beredd på gasen. Ville bara dela med mig av min ko-erfarenhet i sommar.
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Från Falu Kuriren, http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1636595

INRIKES - SENASTE NYTT

Mc krockade med ko - föraren avled

Östersund

En 40-årig motorcykelförare omkom och passageraren skadades svårt när deras mc kolliderade med en ko på länsväg 321 vid Västnår, cirka fem mil sydväst om Östersund. Föraren avled förmodligen på platsen, enligt vakthavande polisbefälet Sören Backman i Jämtland.

Den avlidne mannen var hemmahörande i länet, liksom den kvinnliga passageraren som är född 1961. Hon fördes i ambulans till Östersunds sjukhus för vård.

Enligt Backman dog också kon, liksom den kalv hon väntade. Olyckan inträffade på torsdagskvällen när kreaturets ägare var i färd med att driva djur över vägen.

Backman säger att det inte finns några misstankar om brott i samband med händelsen.


R.I.P :-(
 

Mrs. Laphroaig

Guest
issi skrev:
Backman säger att det inte finns några misstankar om brott i samband med händelsen.

Sjukt att det inte är ett brott att göra som bönderna gör med sina kossor, de kan la vara kvar i sin hage, de behöver inte flyttas runt över vägar.
Det går säkert att grilla iallafall :rolleyes:
 

Wintermute

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
08-land
Hoj
Hyper
Mrs. Laphroaig skrev:
2378223 Sjukt att det inte är ett brott att göra som bönderna gör med sina kossor, de kan la vara kvar i sin hage, de behöver inte flyttas runt över vägar.
Det går säkert att grilla iallafall :rolleyes:

Är betet slut måste de nog flyttas, men varningsskyltar borde det va lag på om de korsar allmän väg.
 

Mikey2000

???
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Gäddede
Hoj
ingen för stunden..
Det är det jag alltid sagt! det ska jäklar i mig vara körkort på att få äga kossor och renar och andra ev lösspringande kreatur!

eller så får dom sätta upp skyltar där det står "förvirrad bonde med inte alla
kossor i hagen" :tungan

läses med en viss del ironi :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top