kostnad: Bil vs MC?

Zinzi

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
Yamaha XJR 1300
jag har idag sålt min mc och det svider HÅRT alltså! och nu sitter jag här och vill ha nytt antigen en bil eller mc men vad är dyrast att äga egentligen? mc har ju en massa servicar och feta försäkringar (jag vill ha en TL1000R).
och bilar har större tendens att gå sönder för att man kör mer eller?

jag har nära som hävdar att en bil är svin dyr att äga,pga:underhåll och bensin. men jag tycker iaf att dom hojar jag har ägt har varit riktigt dyra med service och nya däck och försäkring mm.

vad tycker ni?

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Min hoj har då varit billigare att äga än min bil trots ett gäng krascher så att den va tvungen å åka till verkstan och min bil var väldigt billig i drift för att vara bil.. Men sen beror det ju på vad man är i behov av, jag måste ha en bil och hojen e bara en leksak för mig... men det är väl som med allt, man kan välja ganska bra om man vill att det ska vara dyrt eller ej... Man väljer ju om man vill ha hojen på ett dyrt eller billigare sätt, däcken kan ju ta slut på ½dag om man vill det eller så kan dem räcka en hel säsong, man kanske inte måste ha en olja för 500kr/liter de kanske finns ngn billigare som duger lika bra osv...Man får ju prioritera liksom...

Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Det beror väl helt på vad det är för bil resp. MC...
Skall du ha en bil med likvärdig prestanda som en sporthoj, då blir det DYYYYYRRRTTT!
Å andra sidan kan man ju få en rolig bil för ganska små pengar (Mazda MX5 eller liknande)

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Tänk på att du slipper betala parkering (på hojruta eller kreativ parkering dit inga lisor kollar) och jobbar/pluggar du i Malmö/Lund/annat ställe i Skåne med straffiga avgifter spelar det hyfsat mycket in. Och så drar det väl lite mindre soppa (vid sansad körning). MEN hojen går inte att använda i alla sammanhang som en bil, tänker framför allt på dom få gångerna det är halka/man ska frakta nåt.

Har själv bara hoj i Lund, det funkar och är ledigt billigare än en bil för min del (kör 1000 mil/år, varmgarage, förs hel/hel en par tusenlappar etc...). Försäkringen kan ju bli riktigt hög med lite oflax men som tidigare talare sagt, vill du ha en kärra med lika mycket sprut som en sportis blir det dyrt i vilket fall...

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har sagt det förut men kan sägas igen. Den i särklass största besparingen med att åka MC istället för bil är.

Med bil i affären =
Ett gäng påsar med saker man egentligen inte behöver = antal påsar x 400 = ca 5x400 =2000 varje gång man besöker en affär.

Med MC i affär=
Eftersom man inte får plats med mer än en påse i ryggan/tankväskan så handlar man bara det nödvändigaste och det är oftast ganska billigt =1x200 = 200.

Dessutom är MC mycket roligare att köra än bil så man har inte tid att åka till affären.

MC = mer kvar i lädret varje månad (räcker och blir över till däck och service)

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag räknade på årskostnaden för att äga båge för ett tag sedan.

Avskrivning av fordon +
Soppa +
Försäkring +
Garage +
Delat på antal mil jag åkte i sommras

Summa: ohyggligt oekonomiskt :huvet (snittade på 55 spänn per mil ex. däck)

Men som paps säjer:

Dessutom är MC mycket roligare att köra än bil så man har inte tid att åka till affären.

sant :tummenupp

Last edited:

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
Kan iskallt konstatera att om man skall ha en Lek bil som min : http://www.garaget.org/Instabil så kostar den minst det dubbla av vad mina hojar gör tillsammans i driftskostnader .

Skall man snacka inköp så får du två nästan nya hojar för samma pris som min bil ?? sjuka priser på bilar med lite röj i..

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Bara värdeminskningen på bilar gör att det blir en dyrare affär. Ska man ha mest kul per krona är det hoj som gäller.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Personligen tycker jag att bilar i samma "sportgenre" som en sporthoj är fan så mycket dyrare.
Att serva, köpa delar, småstajla en sportbil, som tex min supra MK4 (jämförbar coolhetsfaktor som bågen) kostar helvete mycket och förs. ligger på kanske ca 70% av bågen.
Sen så tillkommer jävla dörruppslag o massa annat som gör en förbannad att man äger en bil man är rädd om.
Neee....hoj every day of the week säger jag...fan så mycket roligare o snabbare. Billigare soppaförbrukning

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag räknade på årskostnaden för att äga båge för ett tag sedan.

Avskrivning av fordon +
Soppa +
Försäkring +
Garage +
Delat på antal mil jag åkte i sommras

Summa: ohyggligt oekonomiskt :huvet (snittade på 55 spänn per mil ex. däck)

Och jag räknade på den loakala lunchrestaurants-ägarens Audi Q7 3.0 Tdi och kom fram till at den borde kosta i krokarna kring 5-600kr milen de första tre åren om man kör 1500per år:D

Hur som helst är 55kr milen inte helt gratis, men jag vågar nog påstå att de flesta mellanklassbilar som är 4-5år gamla kostar därikring dem med om man har en normal körsträcka på 1500-2000mil/år.

Min alldeles egna volvo, även kallad "skithögen", är nog så billigt man kan komma undan om man skall ta sig någonstans:
1200kr helår halvf.+45kr för skattemärket+vad en liter bensin kostar för tillfället. Service? Ok det går åt ca 10kr milen. Då är renovering av kaross inräknat(2000mil/år). Sen har jag inte värdeminsknig utan ökning, men något positivt måste det ju finnas med att plöja runt med en 34år gammal volvo som alla skrattar åt:D

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
köp en gammal volvo 740 som brukis och ha en roligare hoj.

Min gammelvolvo köpte jag för 4000:- för 3år sen, 1 ägare och 16.000mil. den drar ganska exakt 1L/mil , på 3 år har den kostat 3st besiktningar, och 2 oljebyten på 260:- :2cool

försäkringen ligger på 1200:-/trafik/helår

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
köp en gammal volvo 740 som brukis och ha en roligare hoj.

Min gammelvolvo köpte jag för 4000:- för 3år sen, 1 ägare och 16.000mil. den drar ganska exakt 1L/mil , på 3 år har den kostat 3st besiktningar, och 2 oljebyten på 260:- :2cool

försäkringen ligger på 1200:-/trafik/helår

Man vill inte ha mer än två dörrar på en volvo:D
Apropå service...vad fan kör du på för olja som kostar 260kronor för tio liter??? ICA's matolja?
Just ja...du glömde skatten på runt 2papp per år som du betalar:näsblod

Tyvärr verkar inte ration mellan sämre bil/roligare hoj instämma för min del:va
Skulle den göra det hade det stått en Bimota DB7R i garaget....och det gör det ju inte. -Ännu.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy