Kostnad enduro/cross vs bankörning RR

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Någon som har en jämförelse vad det kostar att börja träna/köra cross och enduro på riktiga banor vs RR på bandagar?

Det kryllar av crossbanor betydligt närmare än RR banor. Det är grymt bra träning och dessutom verkar det vara skitkul. Själv tycker jag att RR kostar snuskigt mycket om man ska köra tillräckligt för att utvecklas, men cross/enduro känns som om att det skulle vara bra mycket billigare. Däck verkar inte bytas lika ofta, träningsavgifterna är mycket billigare och banorna är mycket närmre = mindre kostnad för resor/övernattning.

Någon som kan dela med sig lite info om ämnet i fråga? Jag funderar på att börja köra, se om det är kul och sen förhoppningsvis ha det som en motionsform.
 
Last edited:

EnEm1l

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Tranås
Hoj
Speed Triple -07 GSF650 -07
Jag började köra enduro i höstas, har turen att staden jag bor i har både cross och endurobana väldigt nära mig.
Medlemskap i klubben 300:-/år
Kostnad för att få köra på endurobanan: 600:-/år öppen tisdag kväll samt lördagar.
Kostnad för att få köra på crossbanan: 600:-/år, ingen aning om öppetiderna :)
Sen tillkommer den påtvingade SVEMO licensen. Vill du bara träna så räcker en klubb licens som kostar 500:- / år. Vill du även tävla så får du köpa den nationella tävlingslicensen som kostar 1450:-/ år för mig.
Komplett prislista: http://www.svemo.se/sv/Forforare/Licens/Priser/

Sen har jag även provat att köra på en närliggande klubbs enduroslinga och de ville ha 100:- för en lördag.
Så visst det är inte gratis, men jämfört med RR så tänker jag mig att det nog är rätt billigt ändå.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker du att dom är jämförbara med varandra(nöjesmässigt alltså)?

Har gått i samma funderingar själv men tycker inte cross/enduro är lika roligt som rr.

Angående ekonomin tror jag det skiljer mindre än du tror och framförallt ser servicearbetet väldigt annorlunda ut. En riktig offroadhoj som körs mkt kräver stora mängder service och i stort sett inga delar kan köpas begagnade.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tycker du att dom är jämförbara med varandra(nöjesmässigt alltså)?

Har gått i samma funderingar själv men tycker inte cross/enduro är lika roligt som rr.

Angående ekonomin tror jag det skiljer mindre än du tror och framförallt ser servicearbetet väldigt annorlunda ut. En riktig offroadhoj som körs mkt kräver stora mängder service och i stort sett inga delar kan köpas begagnade.

Jag har faktiskt aldrig testat cross, känner ingen som kör cross och har ingen utrustning för att testa ens.

Må vara så, men en annan klar fördel är att jag kan komma iväg mycket enklare eftersom banorna ligger närmre. Då kan man åka efter jobbet istället för att t.ex. ta ledigt x antal dagar :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har faktiskt aldrig testat cross, känner ingen som kör cross och har ingen utrustning för att testa ens.

Må vara så, men en annan klar fördel är att jag kan komma iväg mycket enklare eftersom banorna ligger närmre. Då kan man åka efter jobbet istället för att t.ex. ta ledigt x antal dagar :)

Jag håller med helt om fördelarna.

Jag bor ju så pass bra till att allt räknas som endurospår och crossbanan ligger 1,5km från huset...
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Lite "hur långt är ett snöre" känns det ju, går ju att köra RR väldigt snålt och cross väldigt dyrt. Men utan att ha räknat på saken tror jag det blir billigare med cross/enduro. Räknar man inte alls blir det billigast :crash
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tycker du att dom är jämförbara med varandra(nöjesmässigt alltså)?

Har gått i samma funderingar själv men tycker inte cross/enduro är lika roligt som rr.

Angående ekonomin tror jag det skiljer mindre än du tror och framförallt ser servicearbetet väldigt annorlunda ut. En riktig offroadhoj som körs mkt kräver stora mängder service och i stort sett inga delar kan köpas begagnade.

Det beror givetvis på nivå men som crossmotionär är "stora mängder service" normalt tvätt, smörja kedja, byta olja, tvätta luftfilter samt byta saker som bromsbelägg och däck. Som jag ser det är skillnaden mot RR ganska liten. Om vi räknar bort vurpor och ras tror jag driftkostnaden för cykeln är ganska konstant mellan sporterna.
 

Gimpster

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2009
Ort
Söders finaste ort.
Hoj
Husaberg fs
För min del som bor i Stockholms förorten och kör cross som en kul grej, oftast både lördag och söndag under högsäsongen tycker jag det är billigt jämfört med banhojs åkning. Därför 2017 blir mitt första år jag har råd att sticka iväg på en Bankörning.
En banåknings bokning 2000kr tillfälle
Cross medlemskap och träningslicens 850kr plus 100kr per träningstillfälle, =4000kr under min helsäsong.
du får ju köpa däck, bensin, olja, småsaker till båda...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Beror lite på hur mycket man vill köra. Enduro kan du köra året om, RR har ju kortare säsong. Resorna till och från blir ju dyrare i RR om man inte bor nära en bana. En motionärsenduro gör man lätt på en dag, i RR åker man typ torsdag em och kommer hem sent på söndagkvällen. När jag tänker efter är jag nog dement som kör RR.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag körde på högst amatörmässig nivå i några år.

Cross 5000-80000 i inköp.

Däck om du är lika kass som jag så byter man en gång per säsong bara för att det känns fräscht
Typ 2000 för en sats helt okej däck

Bensin allt från en dunk per gång till en dunk på 4 gånger om du är slö

Träningsavgift 0-150kr per gång beroende på klubb samt om du är medlem eller ej
(100-4000 per år för medlemskap beroende på klubb)

Resten är småpengar

Man kan köra cross varje dag i veckan om man bor nära flera olika banor
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Vafan bara däckskostnaden för RR kostar ju som en fräsch enduro, sen tillkommer licens, träningsavgifter (bandagar), transporter till banor om man bor långt bort osv osv... Klart enduro/cross är billigare, men är det roligt nog att helt gå ifrån RR...? I don´t know.
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Växlade över från RR till enduro, mest för att det helt enkelt inte funkar med småungar och ordna barnvakt så fort man ska iväg på vardagar och träna (Nä det är inte ok att ha ungarna på förskola när man är borta och roar sig)

Nu verkar vi tala om bandagar och inte en tävlingssäsong så blir det ju inte lika höga däckkostnader då man själv kan välja lite hur länge man vågar använda däcken, begagnade inköp osv.

Jag försöker hålla mig till att åka enduro två dagar i veckan och åtgången av slitage och reservdelar är enormt. Dubbdäcken på vintern kostar en bra slant och åker du i stening terräng är det inte svårt att göra åt ett antal uppsättningar på en vinter. Även på sommaren byter jag däck relativt ofta för att jag ska kunna åka så fort som möjligt utan att behöva tänka på att däcken inte håller måttet. Plast sliter jag hål i på sidorna ganska fort, sidokåporna håller ca 20 tim innan det är hål.

Allt beror på hur hårt man väljer att satsa, hojarna slits fort och det är ett evigt underhåll av lager och oljebyten för att hålla allt i trim.

Men sen finns det ju dem som åker tills skiten är sopslut och byter det som måste bytas.

Men hur man än vrider och vänder på det så kommer man ganska långt med 3-4000:- i månaden och det räcker ju inte speciellt långt om man ska åka några dagar i månaden på bana.

Stora fördelen är att det inte kostar skjortan varje gång man klotar! Visst en och annan kylare och skeva drev blir det men en rejäl highsider på en RR-hoj kan lätt kosta 30-40' i reparationer.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gick från grus till asfalt. Tycker det går totalt sett mer tid åt crossåka än banåka. Det ska skruvas och tvättas för jämnan. Men det är nog mindre dyrt.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Båda kan som sagt bli riktigt dyra, men per körd timme går det nästan inte att jämföra. Jag åkte något år 40 timmar motionscross utan att det gjorde något större hål i plånboken. Lika mycket träningstid RR hade nog märkts. :3freak
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag körde RR och tränade i Linköping räknade jag med ca 10h och 1500kr per körd timme, dvs en träningskväll. Då räknar jag tid till packning, transport, tid i depån osv, och pengarna är soppa till buss och hoj, slitage och avgifter.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Köra cross på hobbynivå gjorde jag när jag fortfarande studerade, och jobbade deltid. Köra sporthoj på bana ofta hade jag fullt sjå att finansiera när jag hade fått fast jobb och inte hade några barn ännu. Men det är lika mycket roligare som det är dyrare!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att börja med att köra på en crossbana.
Det är betydligt lättare få runt hojen ett varv på en crossbana
än
få hojen runt ett varv på en endurobana.
"Lär dig gå innan du försöker springa ! :)"
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top