Kostnad garageförsäkring

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Tror den här frågan kan vara rätt intressant. De som inte redan ställt av lär väl göra det den närmsta tiden eftersom vintern närmar sig med stormsteg.

Hur mycket betalar ni i premie för garageförsäkring på era motorcyklar? Skriv gärna vilket försäkringsbolag ni använder er av och vilken typ av motorcykel ni har samt vilken stad ni bor i.

Jag har noterat att premien skiljer sig markant mellan bolagen genom inlägg har på forumet.

Märke: Ducati 748R -02
Försäkringsbolag: If
Stad: Helsingborg (centralt)
Premie: ca 2100 per år
Förvaringsätt: Enskilt garage

Märke: Yamaha R1 -03
Stad: Norrtälje (så centralt det kan bli i en skithåla)
Premie: ca 1100 per år
Förvaringsätt: Gemensamt öppet garage

Finns det ingen möjlighet att teckna en försäkring på garaget som innefattar allt som står där istället?

Om jag får garageinbrott och någon lastar svets, pelarborr, plasmaskärare, handverktyg OCH hoj borde det ju rimligtvis täckas av samma försäkring tycker man?

Har jag hojen i delar så räknas väl värdet på delarna som stjäls på samma sätt som värdet på verktygen, men sitter hojen ihop och har en regskylt ska man alltså ha en separat försäkring?

Jag har egentligen ingen aning om sånt här eftersom jag har hojen påställd året om, utanför dörren, just nu med ett lager is på sadeln.

Har jag hojen i delar så räknas väl värdet på delarna som stjäls på samma sätt som värdet på verktygen, men sitter hojen ihop och har en regskylt ska man alltså ha en separat försäkring?

Jupp. Så är det.

Alla trafikförsäkringspliktiga fordon behöver en egen försäkring, och går alltså inte på hemförsäkringen eller försäkringen för garaget.

Har du till exempel en oreggad Kawasaki 250 cross, en reggad Kawasaki 250 enduro, en R1:a banhoj som inte finns i registret och en R1:a du kör med till vardags så kommer du att få ersättning för crossen och banhojen, men inte för enduron och gathojen. -Trots att dom är identiska, av samma årsmodell, osv. som dom andra två.

Premie: ca 1100 per år
Förvaringsätt: Gemensamt öppet garage

Jag misstänkte att man höjt min garageförsäkring sedan förra året. Tyvärr har jag inte sparat försäkringsbeskeden de skickat ut. Idag tog jag kontakt med If. Det visade sig att premien gått upp med 100%. Varför kunde inte killen på försäkringsbolaget tala om. Bad dem återkomma under nästa vecka med besked. Har haft samma försäkringsbolag sedan jag köpte motorcykeln 2003. Om de ska dubbla premien så ska de minsann ha fog för det. Den korrekta premien för mig var 2209 kr.

Ställde av min Ducce i början mitten på juli efter min sista bankörning för året, men det är först nu jag började bli nyfiken att gå till botten med det.

Ser gärna att fler kommer med uppgifter hur mycket ni betalar för er garageförsäkring per år.

Last edited:
premie: 7000/år
förvaring: vars faan jag vill.

Är det garageförsäkring vi talar om nu? Helt galet i så fall. Jag visste att vissa bolag låg högre än andra. Personligen hade jag nog bytt bolag om jag vore dig till något annat.

Helt seriöst. Hur förvarar du motorcykeln när den är garageförsäkrad? Det finns vissa restriktioner för att den ska vara gällande.

Är det garageförsäkring vi talar om nu? Helt galet i så fall. Jag visste att vissa bolag låg högre än andra. Personligen hade jag nog bytt bolag om jag vore dig till något annat.

Helt seriöst. Hur förvarar du motorcykeln när den är garageförsäkrad? Det finns vissa restriktioner för att den ska vara gällande.

mm det är min "avställningsförsäkring" som dom kallar det på papperet, min helförsäkring ligger på just över 50k.. som är det billigaste jag hittade på mig, så blir lite svårt o byta.

har den i min lägenhet just nu medans jag väntar på mitt garage, har letat restriktioner men dom enda jag har är att den inte få köras typ. kan ju ha kollat för dåligt menmen

mm det är min "avställningsförsäkring" som dom kallar det på papperet, min helförsäkring ligger på just över 50k.. som är det billigaste jag hittade på mig, så blir lite svårt o byta.

har den i min lägenhet just nu medans jag väntar på mitt garage, har letat restriktioner men dom enda jag har är att den inte få köras typ. kan ju ha kollat för dåligt menmen

det verkar skumt. if har haft under flera år en billig avställningsförsäkring som jag hoppas de fortsätter med. jag har ibland hojar försäkrade hos folksam och när man ställer av får man deras asdyra garageförsäkring. denna är bara att ringa och avboka. sedan ringer man if.

min k7 kostar där 1200 om året
mina 2 hondor kostar ca 800 tillsammans om året.

varför lurar dom dig?

det verkar skumt. if har haft under flera år en billig avställningsförsäkring som jag hoppas de fortsätter med. jag har ibland hojar försäkrade hos folksam och när man ställer av får man deras asdyra garageförsäkring. denna är bara att ringa och avboka. sedan ringer man if.

min k7 kostar där 1200 om året
mina 2 hondor kostar ca 800 tillsammans om året.

varför lurar dom dig?

hmm ja man kanske skulle ringa o fixa garageförsäkring hos if ist då :tummenupp

ska nog få ner kostnaden med en smc försäkring nästa år lr halvförsäkring o krashkåpor. får se.

Tänk på att självrisken är 25% även vid stöld. Det blir mycket pengar på en nyare motorcykel. Bortsätt från det är upplägget rätt vettigt på SMC försäkringen om man kör mycket under säsongen.

Jag tror inte det finns en enda person som faktiskt betalar 50.000kr för en försäkring av ett fordon man högst kan använda en månad sammanlagt på ett år. Man kanske har fått 50tusen som premie av ett bolag och sen är det ballt att skriva om det här men att faktiskt teckna upp försäkringen och betala via autogiro eller allt på en gång(jovisst!) vet jag ingen som har.

Jag vet att premierna för klass 7 är onormalt höga. Min 22 åriga kompis fick som billigast 100.000kr(hundratusen kronor) på en R1 -07 förra året och han struntade i att köpa den av den anledningen. Fint för honom att han var ärlig mot sig själv och inte vågade trafika hojen eller fick ställa den på hans morsa men vem har faktiskt betalat mellan 50- till 100tusen kronor om året i försäkringskostnader för en sporthoj???
Inte ens om man är snuskigt rik skulle det vara motiverat att betala sådana fantasisummor(som jag dock förstår hur de har uppkommit).

Min ZX7R -00 fick jag betala 11.700kr för om jag haft den på hela året och då helförsäkrat. Mycket bra premie anser jag. Dock ingen klass 7 hoj. Sen kör jag kanske 3-6 gånger på ett år och sen tröttnar jag så faktiska pengar som jag betalar för en helförsäkring på hojen blir nog runt 1000-1500kr som mest, om året - riktigt högt räknat.

Billigaste premien jag har för min bruksbil är 24.500kr hel/helår. Därför kör jag halvf. för 11.200kr vilket jag betalat detta året snart. Runt tusenlappen i månaden anser jag fortfarande är lagom. Det är en stor&dyr bil med över 250HK och jag är bara 27år så jag förstår om de tror att jag ska köra sönder den och därför få betala för det "i förskott".
Dock så fick jag denna premie för 2 år sen när jag köpte den men inte blir den billigare med åren för det. Antar väl att de väntar på 30gränsen? Hoppas 3 år går fort....
Lustigt nog kostar en annan bil jag har "bara" 24.000kr om året hel/helår och den är nyare, tyngre samt har över 350HK så det känns mest som ett lotteri det här med försäkringar.

Jag tror inte det finns en enda person som faktiskt betalar 50.000kr

En och annan tecknar nog en premie på mellan 20- 40 tkr och kopplar det till ett autogiro månadsvis och ställer av och på under säsongen. Fungerar utmärkt om man bara kör vid utvalda tillfällen. T ex en och annan bankörning eller landsvägskörning.

I realiteten betalar ingen 50 tkr. Det är jag övertygad om. I praktiken kan nog många acceptera en kostnad på 8- 10 tkr under en säsong för att kunna hålla på med sitt intresse som innehåller en viss förhöjd skaderisk.

Frågan jag ställer mig är som sagt vad folk betalar för sin garageförsäkring. Vad är en rimlig kostnad i förhållande till risken för stöld, brand skadegörelse?

Vissa förvarar sin motorcykel i ett gemensamt öppet garage. Andra i ett enskilt garage eller t om sin bostad. En och annan kanske ställer den i en öppen car-port eller baksidan av sitt hus. Risken för stöld och skadegörelse skiljer sig åt beroende på val av förvaring men det speglas inte i premien. När väl en skada inträffar får man reducerad självrisk ifall man har enskilt garage. Det är enda förmånen.

När det gäller din bil så skulle jag inte ha stora förhoppningar om sänkt premie när du fyllt 30 år. Det kommer nog inte att bli frågan om någon markant reducering i alla fall. Tyvärr. Håll koll vad andra betalar för sina motsvarande bilar. Gärna någon i ungefär samma ålder och stad. Skulle det skilja sig år för mycket kan man nog ligga på försäkringsbolaget lite extra och få ner premien.

Själv tar jag för vana att jämföra premierna mellan olika bolag varje år. Än har det inte lönat sig att byta till något annat.

Vi kom ifrån ämnet lite. Tycker vi försöker hålla oss till garageförsäkringar i den här tråden.

Folksam avställningsförsäkring,
suzuki RF 900 R -98
Premie 123:50/m => 1.482:-/år.
Bor straxt utanför Stockholm.
Inga restriktioner om förvaring utöver grundkraven för hur hojen skall vara låst.
Halvförsäkrad kostar den mig ca: 470:-/m eller ca: 5.600:-/år.

Känns lite bättre än 50 papp!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...