Kostnad?

Soojik

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
ingen just nu
Hej, det finns säkert ett par 100 sånna här trådar redan men jag orkar inte bläddra igenom alla sidorna och när det inte finns någon direkt svar på förstasidan så skriver jag och frågar själv istället. Och frågan är som så här: Vad kostar det att ta Lätt MC kort nu? Jag vet att det kanske skiljer sig från traikskola till trafikskola men inte väldigt mycket va? Så om ni som har eller ska ta MC kort nu iår kunde säga det så skulle jag bli mycket tacksam...Planerar nämligen att ta kort själv nu iår om jag får råd. Tack på förhand :tummenupp

fartgalen82

2Fast2Live2Young2Die
Gick med
11 Feb 2007
Hoj
FZ1-N 2008
Dålig koll på lätt mc men själv tog jag tungt mckort som totalt gick på ca 2000-2500 så lätt ska väl inte vara dyrare.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
2000-2500kr??? Det lät bara skrytsamt billig:rolleyes:
Lät lite väl billigt..:va Är du ny och Rookie på köra hoj, så är trafikskolarna vinstdrivande företag, som kommer säkert att vilja få dig ta ett "visst" antal lektioner oavsett om kör riktigt bra och kommer vilja "dra ut " på det hela.

En uppkörning kostar väl ca 800 kr idag, sen skall du kanske söka körkortstillstånd? Vet inte vad det kostar idag..sen kanske du vill ha en privat handledare, då kostar det oxå för att gå "kursen" och bli godkänd om det är ca 600 kr, synundersökning(100 kr kanske om du inte köper teorin då brukar det ingå) och teoripaket kostar med 500-600 kr. Sen kostar det att skriva upp oxå. Redan dessa kostnader här är säkerligen uppe i redan nu 2000 kr. Då har du inte börjat kört, sen om man får enbart 2000-2500 kr i "körkostnad" så har man nog klarat sig väldigt billigt ändå. Alla kostnader kommer inte som klumpsumma men lite pö om pö, men när man börjar räkna ihop kostnaderna så kostar det pengar som man inser om man är realist..
Kommer du åt teoriböcker privat och pluggar och kör privat, då kan du med lite tur klara dig på dessa kostnader, men bensin kostar oxå..

Men tänk på att detta kan vara en investering för livet :) och är det något du vill satsa på det så "go for it", det blir inte billigare och lättare med tiden heller.

Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Runt 6 tusen säkert om du har kört moped. Är mkt svårt att säga,beror vart du bor också
lycka till

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
...sen kanske du vill ha en privat handledare, då kostar det oxå för att gå "kursen" och bli godkänd om det är ca 600 kr...

Kurs för privat handledare gäller väl bara bil va? Det gällde inte för tung MC i alla fall.

I övrigt har sporTlovEr gjort en riktigt bra sammanställning. Uppkörningen kostade 840 spänn för mig.
Jag köpte ett paket på körskolan med teorin(böcker + tillgång till deras testdatorer) och fem lektioner för 2100:-. Körde totalt 10 lektioner (5 dubbellektioner alltså) och räknade ut att jag lade ungefär 7000:- totalt. Ser ingen anledning till att det skulle bli billigare att ta för lätt jämfört med tung. Det blir ju dock billigare om du kör helt privat.

Lycka till!

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
övingköringstillstånd ca 200:-
Teori inkl fotografi 220:-
Uppköring 840:-
Teoriinfo finns på nätet = 0:-
Få körkortet utskriver 180:-
VIll du ha någon att övningsköra med kostar väl det någon krona till.

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Jag klarade mig undan ca 1400 kr (baskostnad) fattigare. Fick låna böcker, pluggade i ca 1 månad i väntan på provtid. Sedan beställde jag uppkörningstid direkt efter och övningskörde i väntan på uppkörningen.

Hann med ca 100 mil övningskörning. Gick bland annat till ett plantage och fick ett par plastkrukor som jag använde som koner till att träna konbanan.

Klarade kortet på första försöket den 1 juni i år:yoparty.

Jag kan rekomendera att träna så mycket du bara kan på konbanerna. Det är där de flesta kuggar. När jag körde upp var vi 4 st och efter konbanan var vi bara 2 kvar. Jag klantade mig lite på högfartsbanan och den andra som klarade det klantade sig lite på lågfart. Så träna konbanerna!

Lycka till!

fartgalen82

2Fast2Live2Young2Die
Gick med
11 Feb 2007
Hoj
FZ1-N 2008
2000-2500 är inte skrytsammt billigt. Lånade böcker och bokade uppskrivning själv. Tog två lektioner och sen körde upp. Inga problem. Låt inte körskolan "tvinga" på dig en massa onödiga lektioner.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024