Detta med kostnader för att börja med RR är ju ständigt aktuellt, så jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter/åsikter i ämnet.
För att få köra roadracing så måste man genomgå en licenskurs, som oftast brukar vara uppdelad på två dagar. En dag med teori, en dag på banan där man praktiserar sina nyvunna kunskaper.
Licenskurs: c:a 800-1000 kr.
Sedan om man löser ut sin (helårs)licens så kostade det år 2004: 2200 kr för en B-förare. Då ingår en olycksfallsförsäkring, samt tidningen IB. Man kan lösa ut en licens för en enstaka tävling om man vill och då kostar det bara några hundringar. Problemet är att såvitt jag vet så kräver alla klubbar förutom LMS att man har licensbrickan med sig till träningarna. Hos Linköping räcker det däremot med att man visar upp intyget om genomgången licenskurs för att få träna.
Träningskostnad:
Några exempel.
LMS: 50 kr/tillfälle om man köpt ett träningskort (endast medlemmar), annars 250 kr.
KMF: 300 kr/gång, fast det går att köpa t.ex. årskort så att det blir billigare.
Tävlingsavgift:
SM/SO: 1200-1800 kr är dom priser som jag har sett.
B-tävling: 600-700 kr.
Övriga kostnader:
Transport: Du måste kunna transportera din hoj och dig själv till tävling/träning. Skaffa skåpbil, släpvagn eller åka med någon kompis är väl det som gäller. Sedan så tillkommer bränsle/driftskostnader ToR banan.
Däck:
Denna kostnad beror till viss del vilken klass du kör. Desto effektstarkare hoj, desto mer slitage på däcken. Dom som satsar mest i Rookie 600/1000 kan göra sig av med 1-2 set däck under en tävlingshelg, medan t.ex. 250SP kanske byter däck någon enstaka gång per säsong.
Ett set däck kan kosta ung. 3000 kr för fram och bak.
Sedan så tillkommer övriga driftskostnader för service/oljebyte/reparation och det kan skilja en hel del beroende på hur stort servicebehov din hoj har.
Som summering så har jag hört en grov tumregel att en tävlingshelg kostar 5000-7000 kr minimum. Om man inte behöver nya däck under helgen så blir det förstås billigare. Förutom allt detta så behövs ju förstås en hoj att tävla med, men det får avhandlas separat.
För att få köra roadracing så måste man genomgå en licenskurs, som oftast brukar vara uppdelad på två dagar. En dag med teori, en dag på banan där man praktiserar sina nyvunna kunskaper.
Licenskurs: c:a 800-1000 kr.
Sedan om man löser ut sin (helårs)licens så kostade det år 2004: 2200 kr för en B-förare. Då ingår en olycksfallsförsäkring, samt tidningen IB. Man kan lösa ut en licens för en enstaka tävling om man vill och då kostar det bara några hundringar. Problemet är att såvitt jag vet så kräver alla klubbar förutom LMS att man har licensbrickan med sig till träningarna. Hos Linköping räcker det däremot med att man visar upp intyget om genomgången licenskurs för att få träna.
Träningskostnad:
Några exempel.
LMS: 50 kr/tillfälle om man köpt ett träningskort (endast medlemmar), annars 250 kr.
KMF: 300 kr/gång, fast det går att köpa t.ex. årskort så att det blir billigare.
Tävlingsavgift:
SM/SO: 1200-1800 kr är dom priser som jag har sett.
B-tävling: 600-700 kr.
Övriga kostnader:
Transport: Du måste kunna transportera din hoj och dig själv till tävling/träning. Skaffa skåpbil, släpvagn eller åka med någon kompis är väl det som gäller. Sedan så tillkommer bränsle/driftskostnader ToR banan.
Däck:
Denna kostnad beror till viss del vilken klass du kör. Desto effektstarkare hoj, desto mer slitage på däcken. Dom som satsar mest i Rookie 600/1000 kan göra sig av med 1-2 set däck under en tävlingshelg, medan t.ex. 250SP kanske byter däck någon enstaka gång per säsong.
Ett set däck kan kosta ung. 3000 kr för fram och bak.
Sedan så tillkommer övriga driftskostnader för service/oljebyte/reparation och det kan skilja en hel del beroende på hur stort servicebehov din hoj har.
Som summering så har jag hört en grov tumregel att en tävlingshelg kostar 5000-7000 kr minimum. Om man inte behöver nya däck under helgen så blir det förstås billigare. Förutom allt detta så behövs ju förstås en hoj att tävla med, men det får avhandlas separat.