Kostnader för roadracing?

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Detta med kostnader för att börja med RR är ju ständigt aktuellt, så jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter/åsikter i ämnet.

För att få köra roadracing så måste man genomgå en licenskurs, som oftast brukar vara uppdelad på två dagar. En dag med teori, en dag på banan där man praktiserar sina nyvunna kunskaper.

Licenskurs: c:a 800-1000 kr.
Sedan om man löser ut sin (helårs)licens så kostade det år 2004: 2200 kr för en B-förare. Då ingår en olycksfallsförsäkring, samt tidningen IB. Man kan lösa ut en licens för en enstaka tävling om man vill och då kostar det bara några hundringar. Problemet är att såvitt jag vet så kräver alla klubbar förutom LMS att man har licensbrickan med sig till träningarna. Hos Linköping räcker det däremot med att man visar upp intyget om genomgången licenskurs för att få träna.

Träningskostnad:
Några exempel.
LMS: 50 kr/tillfälle om man köpt ett träningskort (endast medlemmar), annars 250 kr.
KMF: 300 kr/gång, fast det går att köpa t.ex. årskort så att det blir billigare.

Tävlingsavgift:
SM/SO: 1200-1800 kr är dom priser som jag har sett.
B-tävling: 600-700 kr.

Övriga kostnader:
Transport: Du måste kunna transportera din hoj och dig själv till tävling/träning. Skaffa skåpbil, släpvagn eller åka med någon kompis är väl det som gäller. Sedan så tillkommer bränsle/driftskostnader ToR banan.

Däck:
Denna kostnad beror till viss del vilken klass du kör. Desto effektstarkare hoj, desto mer slitage på däcken. Dom som satsar mest i Rookie 600/1000 kan göra sig av med 1-2 set däck under en tävlingshelg, medan t.ex. 250SP kanske byter däck någon enstaka gång per säsong.
Ett set däck kan kosta ung. 3000 kr för fram och bak.

Sedan så tillkommer övriga driftskostnader för service/oljebyte/reparation och det kan skilja en hel del beroende på hur stort servicebehov din hoj har.

Som summering så har jag hört en grov tumregel att en tävlingshelg kostar 5000-7000 kr minimum. Om man inte behöver nya däck under helgen så blir det förstås billigare. Förutom allt detta så behövs ju förstås en hoj att tävla med, men det får avhandlas separat.

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Relapse skrev:
Detta med kostnader för att börja med RR är ju ständigt aktuellt. så jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter/åsikter i ämnet.

Alltså, när man är fast i rr-träsket är det bara att sälja allt man har och leva på gröt. Men det är det värt. :squid

Last edited:

sandstream

Guest
Bra info Relapse! :tummenupp

När vi nu har ett nytt forum kanske moderatorn kan passa på och förklara för en del att man inte behöver "quota" hela inlägg för att svara. Sidorna blir längre och jobbigare att skumma igenom. Tack på förhand :pannkyss

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
sandstream skrev:
Bra info Relapse! :tummenupp

När vi nu har ett nytt forum kanske moderatorn kan passa på och förklara för en del att man inte behöver "quota" hela inlägg för att svara. Sidorna blir längre och jobbigare att skumma igenom. Tack på förhand :pannkyss

I know, :Bugar glömde liksom. :)

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Relapse skrev:
Däck:
Denna kostnad beror till viss del vilken klass du kör. Desto effektstarkare hoj, desto mer slitage på däcken. Dom som satsar mest i Rookie 600/1000 kan göra sig av med 1-2 set däck under en tävlingshelg, medan t.ex. 250SP kanske byter däck någon enstaka gång per säsong.
Ett set däck kan kosta ung. 3000 kr för fram och bak...

Bra tråd men jag är tveksam till att någon i R600/1000 gjorde av med 1-2 set däck under varje tävlingshelg, vem? Tror att detta är en myt men jag kan ju ha fel.

:tomten

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Strandelin skrev:
Bra tråd men jag är tveksam till att någon i R600/1000 gjorde av med 1-2 set däck under varje tävlingshelg, vem? Tror att detta är en myt men jag kan ju ha fel.

Jag gjorde som de flesta, nya däck till rejset som sedan användes till träning innan nästa rejs. Detta ger ungefär 1,5 set/tävling

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Strandelin skrev:

Jag försöker ha ny uppsättning till varje race. Dessa tränar jag sedan på till det är dags att slänga dem. Brukar köra fredags träningen och första kval på gamla däck. Sedan sätta på nya inför andra kval och de kör jag också racet på.

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Mad Mosse och Nr:18, vi räknar helt enkelt olika. Som ni skriver får jag det till att ni gör/gjort av med knappt ett set/tävling.

Om ni kör 6 tävlingar så gör ni väl inte av med 9 set däck? :confused:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Mad Moose skrev:
Jag försöker ha ny uppsättning till varje race. Dessa tränar jag sedan på till det är dags att slänga dem. Brukar köra fredags träningen och första kval på gamla däck. Sedan sätta på nya inför andra kval och de kör jag också racet på.

Det där förstår inte jag riktigt! Varför inte ha ehlt nya däck på racet? Samma sak med folk som ¨kör in¨ däcken på uppvärmningen på morgonen. Varför?

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Strandelin skrev:
Mad Mosse och Nr:18, vi räknar helt enkelt olika. Som ni skriver får jag det till att ni gör/gjort av med knappt ett set/tävling.

Om ni kör 6 tävlingar så gör ni väl inte av med 9 set däck? :confused:

Man tränar ju lite mellan rejsen oxå, då använder jag de däck som sitter på efter racet.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
I min gröna ungdom var det faktiskt allt j*vla bilåkande till och från banor som fick mig att tröttna. Fem timmars själadödande bilåka med släp för en och en halv timme effektiv motorcykelkörning dödade mitt "inner child" så jag sket i alltihopa till slut. Det måste väl räknas in i priset också?

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Mattias skrev:
I min gröna ungdom var det faktiskt allt j*vla bilåkande till och från banor som fick mig att tröttna. Fem timmars själadödande bilåka med släp för en och en halv timme effektiv motorcykelkörning dödade mitt "inner child" så jag sket i alltihopa till slut. Det måste väl räknas in i priset också?
Eller all jävla väntetid på en racehelg :mad:
40 minuter körtid på fredagen, 40 på lördagen och 20-25 på söndagen. Detta offrar man 3,5 dygn på och får på köpet; duschar med iskallt vatten, sviniga dass och dålig, dyr mat. Dessutom betalar man en campingavgift på 1500 för nöjet...

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
Nr:18 skrev:
40 minuter körtid på fredagen, 40 på lördagen och 20-25 på söndagen. Detta offrar man 3,5 dygn på och får på köpet; duschar med iskallt vatten, sviniga dass och dålig, dyr mat. Dessutom betalar man en campingavgift på 1500 för nöjet...
Visst är det kul med racing :)

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Vilken grinkuck, har någon tvingat dig?

När man väntar så snackar man skit med folk, ljuger om varvtider och/eller glor på race. Kallt vatten kan jag leva med när jag får köra. Dassen har jag bara "bra" erfarenheter av, varken sviestad eller gelleråsen (där jag varit) har krognivå på sina toaletter. Cafe pitstop på Gelleråsen tycker jag har ruggigt bra mat, fifan va duktiga dom är i köket där! :tummenupp

Det är väl lite av livet som hör till. Det jag tycker mest negativt är att packa ihop/upp skiten och alla jävla bilresor. Underbart att "bara" ha 6 mil till Gelleråsen.

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
oscar skrev:
Det där förstår inte jag riktigt! Varför inte ha ehlt nya däck på racet? Samma sak med folk som ¨kör in¨ däcken på uppvärmningen på morgonen. Varför?

Oftast har jag kört rätt många träningar på de däcken jag har på till första kval. Alltså vill jag ha bra däck till andra kvalet. Självklart vill jag helst ha nya däck till racet. Kanske gör jag inte på optimalt sätt nu. :va Jag har hitintills dock bara haft råd med ett set nya däck per tävling. :(

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Mad Moose skrev:
Oftast har jag kört rätt många träningar på de däcken jag har på till första kval. Alltså vill jag ha bra däck till andra kvalet. Självklart vill jag helst ha nya däck till racet. Kanske gör jag inte på optimalt sätt nu. :va Jag har hitintills dock bara haft råd med ett set nya däck per tävling. :(

Jag hade ocksp ett set per tävling. På med nya inför racet, sen använder man dem till kval, och efter det träning... Man får kränga av o på lite fram o tbax, men det är det värt!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02

Äh, hänga i depån och snacka skit är ju minst halva nöjet. B-rejs på en dag är aldeles för stressiga :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår