Kränga däck på Sviestad

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Chrille skrev:
Apsnus har fått nytt jobb..... :crash

Mmmm, till 50%. Jag är fortfarande IT-fjant de resterande 50%:en. Dessutom är jag fortfarande 100% långsam på banan...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
abstruse skrev:
Det där med krängeriet tänker jag skippa.....SIZE]

Berätta gärna hur du har räknat ut det.... Uppriktigt och gravallvarligt så baserar du ditt tävlande på tur iom det ställningstagandet.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
grandmaster skrev:
Vad kommer det att finnas för alternativ under SM-helgen?

...

För att svara på den ursprungliga frågan då - Så länge du inte kör på Dunlop så finns inga alternativ eller har iaf inte funnits tidigare år.

Naturligtvis hjälps man åt om det krånglar OM tid finnes. Problemet är bara att tid ofta är en bristvara på en tävlingshelg.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Berätta gärna hur du har räknat ut det.... Uppriktigt och gravallvarligt så baserar du ditt tävlande på tur iom det ställningstagandet.

En uppsättning extra fälgar. Dock, i år chansar jag på de tävlingar jag tänker köra. Till hösten/vintern/våren så införskaffas extrafälgar och däckvärmare. (Laptimer hoppas jag kunna köpa i sommar.) Allt förutsatt att man inte är toklångsammast, så det är idé att fortsätta tävla nästa år. Köra ska jag fortsätta med, frågan är om det blir storsatsning nästa sommar eller bara fortsatt myskörande.

Nästa Gelleråsen-körning måste innebära ner 1-2 sekunder, annars blir jag gramse... :(

Gårdagens körning var kanon och det kändes "rätt" på banan, men gick likförbaskat på tok för långsamt när man fick veta tiderna efteråt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Näru Jocke, det här går inte. Om du helt väljer bort däckskrängandet så är du torsk om:

-du sliter däck hårdare än beräknat(däck slocknar extremt fort ibland)
-får punka
-vädret skiftar
m.m.

Alla ovanstående gäller ÄVEN med extrafälgar...

Räcker det inte att, som alla andra, riskera rejset med vurpor och haverier?

Last edited:

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Att kunna kränga däck är ett måste, det är skit enkelt och går fort som f.n bara du lär dej grunden och sedan tränar lite. Själv krängde jag 5 uppsättningar f+b i Falkenberg inför Veidec Trophy.

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Klart alla rookisar ska lära sig kränga däck. Att kränga landsvägsdäck på moderna, breda fälgar är ju busenkelt.

Vill man ha en ordentlig utmaning, så ska det vara däck med slang, och gärna stenhårda, smala Trelleborg dubbdäck. En garanterat bra skola och man får skitmanliga ärr efter dubben!! ;)

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
abstruse skrev:
Av det du beskriver får man intrycket av att "ledstången" är en riktigt mastodont pryl. Problemet är då att det då inte längre är en ledstång, utan en handledare. För att kunna betecknas som en ledstång ska den vara i en dimension som kan betecknas som "hand- och greppvänlig", företrädelsevis oftast med en rund profil. Faller den utanför dessa kriterier kallar man det för en "handledare".

Njae, inte riktigt "mastodontpryl". Uttrycket mastodont har jag hört förr, då användes det för att beskriva en annan av mina kroppsdelar.

Anledningen till att liknelsen vid en lestång i ek användes var för att förtydliga den enorma hårdhet i muskulaturen som 2 tim däckkrängande om dagen i 1 månad ger, inte just omfånget på underarmen.

Ögonblicket NÄR man går över från benämningen "ledstång" till "handledare" torde med andra ord vara väldigt varierande eftersom man mäter dem enligt "hand- och greppvänligt"-principen. För ett par omekade, släta, smalfingrade barnmorskehänder blir ju även den smalaste ledstång en handledare. Eller hur?

För Ljungbacka-Erik som byter däck för hand på sin Valmet 128GS medans Rosa/Börje rumstrerar om i laggårn och Sven schlör öpp i köket blir således de flesta handledare en ledstång.

Defenitionen beror alltså på vem man frågar, right?

För ditt vidkommande spelar det i och för sig ingen roll om däckkrängning sker medelst hjälp, med maskin, eller inte alls eftersom du redan är synth och ej kan sjunka längre ner på den skalan.

Ps. Du har väl inte börjat jobba som inredningsarkitekt? Vad tror du gayometern säger om det?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Näru Jocke, det här går inte. Om du helt väljer bort däckskrängandet så är du torsk om:

-du sliter däck hårdare än beräknat(däck slocknar extremt fort ibland)
-får punka
-vädret skiftar
m.m.

Alla ovanstående gäller ÄVEN med extrafälgar...

Räcker det inte att, som alla andra, riskera rejset med vurpor och haverier?

F*n, sluta nu! Annars har du ju snart lyckats övertala mig... :crash

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jalle skrev:
Njae, inte riktigt "mastodontpryl". Uttrycket mastodont har jag hört förr, då användes det för att beskriva en annan av mina kroppsdelar.

Visst är den ful, men så stor näsa har du väl ändå inte? :1pajas

Jalle skrev:
Ögonblicket NÄR man går över från benämningen "ledstång" till "handledare" torde med andra ord vara väldigt varierande eftersom man mäter dem enligt "hand- och greppvänligt"-principen. För ett par omekade, släta, smalfingrade barnmorskehänder blir ju även den smalaste ledstång en handledare. Eller hur?

Måhända skiter jag i fel blå skåp med fel nyans av blått nu, men jag vågar helt oprövat tippa att jag har större labbar än du.

Jalle skrev:
För ditt vidkommande spelar det i och för sig ingen roll om däckkrängning sker medelst hjälp, med maskin, eller inte alls eftersom du redan är synth och ej kan sjunka längre ner på den skalan.

Synth rockar! :rock

Jalle skrev:
Ps. Du har väl inte börjat jobba som inredningsarkitekt? Vad tror du gayometern säger om det?

Nope, jag jobbar som IT-överstepräst samt företagsrepresentant på www.hlf.se - är dock inte ansvarig för hemsidan, gudskelov.

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
abstruse skrev:
Måhända skiter jag i fel blå skåp med fel nyans av blått nu, men jag vågar helt oprövat tippa att jag har större labbar än du.

Nu har jag i och för sig ALDRIG nämt dina händer i sammanhanget......men tar du åt dig så.

Sen har jag varit inne och surfat runt på hlf.se och funderat lite.

Jag förutsätter att ni bara gör smala LEDSTÄNGER där?

För om ni gör grövre doningar får ni ju döpa om det till Herrljunga Handledsfabrik och då kanke ni får problem i telefonväxeln när folk ringer och vill ha proteser. Just handleder går det åt mycket inom RR.

Headbangarsymbolen bredvid ordet synth är noterad och kommer att bestraffas. Nattligt besök i depå med oinsmord handledare.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jalle skrev:
För om ni gör grövre doningar får ni ju döpa om det till Herrljunga Handledsfabrik och då kanke ni får problem i telefonväxeln när folk ringer och vill ha proteser. Just handleder går det åt mycket inom RR.

Ptja, somliga har ju mer titan än ben i kroppen så varför inte? Ek och stål är dj*vligt snyggt och tämligen efterfrågat idag så vi kanske har en ny produktlinje där.

Jalle skrev:
Headbangarsymbolen bredvid ordet synth är noterad och kommer att bestraffas. Nattligt besök i depå med oinsmord handledare.

Man får väl hoppas på en rund profil då och helst också då lite mindre dimension vilket helt osökt för oss till konstaterandet att det ånyo är en ledstång vi pratar om.

MEN DET SKITER VÄL DU I?!? :fatta!

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
pw50
metallgutten skrev:
Men om man är bekväm av sig och inte har egen mekaniker som är utbildad i konsten att byta däck på 20 minuter. Finns det någon i depån som kan göra det för pengar eller måste man iväg till en däckfirma i närheten?

/Metallis (som oxå vill köpa däckkrängartjänsten)

jag kan göra det med axeln ur led för pengar! (med en hand då)

men va fan det är skit enkelt jag ska nog ändå inte köra så jag kan hjälpa till med sånt... får ju i alla fall vara närvarande känns det som...

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR 1300
BrInK skrev:
jag kan göra det med axeln ur led för pengar! (med en hand då)

men va fan det är skit enkelt jag ska nog ändå inte köra så jag kan hjälpa till med sånt... får ju i alla fall vara närvarande känns det som...
Se där....det tar jag direkt :rock :tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Så när vädret slår om så kommer 748RS kunna välja i vilken ordning han kränger och vem som inte kommer få/hinna köra rejset?? Hur prioriterar du?

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Chrille skrev:
Så när vädret slår om så kommer 748RS kunna välja i vilken ordning han kränger och vem som inte kommer få/hinna köra rejset?? Hur prioriterar du?

Den som kommer med mest pengar eller whiskey efter att Åsa`s hoj är klar.
Men på Sviestad får ni gärna anlita vem som helst för då är vi inte där :hej
Men ni som ska köra KM:et på Knutstorp vet vad som gäller nu :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning