Kränga däck själv... Är det värt det?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För balanseringen funkar det med biltemas balanseringssats och ett par bättre pallbockar. Vill man ha nåt mer permanent och slippa sitta på golvet kan man köpa ett par konsoller för kabelstegar och skruva i garageväggen.
Smart :tummenupp Jag har en skena och några konsoller från en gammal hylla över någonstans i gömmorna, dom kan nog bli ypperliga delar i en sån konstruktion, då kan man dessutom ta ner dom när dom inte behövs, så låser man inte upp utrymme :tummenupp

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag började byta själv den här säsongen, hade inte varit hållbart annars då det går en del däck när man kör bana. Första gången tog det typ 1,5h att byta ett däck, efter ett par gånger gick det på 25min. Balansera gör jag inte längre, balanserade första däcket bara, märks ingen obalans alls på de tiotal däck som varit på fälgen sen dess.
Fett värt att kränga själv!

På enduron lämnar jag däremot bort det, går inte åt mycket gummi på den hojen och känns värt en hundring per fälg att låta någon annan slita med stela däck och trassla med slang.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Utmärkt svar k1322, utmärkt! :Bugar

Biltemas däckjärn är av acceptabel kvalitet alltså? Att köpa något fancy märke för det dubbla är bara onödigt?

Förresten, när man är ute och kör, var förvarar man däckjärnen då? Inte helt optimalt att ha dem i ryggsäcken när man vurpar tänker jag.
Biltema 82651. Lyckas man böja den modellen så gör man fel.

Däckjärn och verktyg (inkl pump, lagningskit för slang mm) har jag i en Kriega US5 monterad på bakskärmen. Extra slang (av tunnare modell) har jag i midjeväskan. Svårt att laga en avsliten ventil, då gäller ny slang. Körde med en Wolfman Enduro fender bag på framskärmen tidigare, men den gjorde att framskärmen svajade för mycket vid hopp. MotionPro hari sin T6-serie lätta/små däckjärn med kombinerad nyckel för bult till bakhjul, men prislapp därefter.

Tips på däck på WRen:
Mitas C-02 + Mitas C-21.
Billiga på Däckonline.
Mitt bak håller ca 400 mil, med mycket fullgas.

Bild på Kriega US5 med verktyg (samt med full långfärdspsckning):

fb6878ffbb5a2a62b3cf1683e5121ab1.jpg

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Tips på däck på WRen:
Mitas C-02 + Mitas C-21.
Billiga på Däckonline.
Mitt bak håller ca 400 mil, med mycket fullgas.

Bild på Kriega US5 med verktyg (samt med full långfärdspsckning):
Tjusigt!

Du är ett par dagar sen med ditt däcktips dock. Jag beställde nyligen ett par Michelin AC10. Jag har läst lite blandade omdömen om dem, men jag kunde helt enkelt inte motstå priset. 880 kr för en uppsättning, inklusive frakt liksom...

Jag har hittills kört med en liten "vätskeryggsäck" där jag har mina förnödenheter, men jag får kanske komplettera med en Kriega US-5 också. Jag har deras US-10 och US-20 sedan tidigare och är supernöjd.

Hur gör du med kedjeverktyg, antar att du har sånt med dig? En enkel brytare och ett clipslås räcker?

När jag ändå har dig på tråden... Däckstopp/däcklås, ja eller nej på en liten 250?

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bandidos_Peking skriver såhär i det inledande posten:
- Mardrömmen är ju att få punka mitt inne i skogen och stå där som ett fån söndercurlad och hjälplös och klia sig i huvudet

Och nu är vi på sida tre och INGEN har sagt det SJÄLVKLARA, det man MÅSTE ha med sig när man är ute i skogen, och som fixar 9 av 10 punkteringar:

Punkaspray!!!

Jag är väldigt förvånad!:va

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Funderar på att börja byta däck på egen hand, men undrar om det är värt det? Verkar vara så mycket prylar man behöver.... Ex antal däckjärn, ventiluppdragare, pump och kanske även hjulstativ och hjulbalanserare? Det blir väl en affär på ett par tusen, vilket motsvarar ungefär sju däckbyten hos den lokala meken.

Det som ändå starkt talar för är att jag också har en offroad, så det vore ju önskvärt att i lugn och ro få lära sig hur man gör. Mardrömmen är ju att få punka mitt inne i skogen och stå där som ett fån söndercurlad och hjälplös och klia sig i huvudet :va

Så vad säger ni, är det lika helvetiskt att kränga däck som jag inbillar mig att det är?
Du har vanföreställningar! ;)
Byta däck är lätt. Kan bli lite tuffare med mousse, men då får du aldrig punka heller.
Tar ca 10min per däck för en ovan. Kolla nån video på tuben o kör.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Du har vanföreställningar! ;)
Byta däck är lätt. Kan bli lite tuffare med mousse, men då får du aldrig punka heller.
Tar ca 10min per däck för en ovan. Kolla nån video på tuben o kör.
Jasså? Jag såg att de hade en tävling på SOE i däckkrängning. Killen som leder har 13 min 18 sek för båda hjulen, imponerande! Den som ligger sist klockades på 3 tim 25 min. Jag tippar på att han var ganska ovan?
http://forum.soe.se/showthread.php?26177-Snabbast-d%E4ckkr%E4ngning-p%E5-soe.se

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
De va rätt dåligt!!
Sett folk kränga ett däck under minuten.
Då hade jag sabbat både cord o fälg tror jag.
Det e faktiskt lite skillnad på däck o fälgstorlekar. Men poängen är att det är värt o kränga själv. Iaf som offroadare.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Bandidos_Peking skriver såhär i det inledande posten:
- Mardrömmen är ju att få punka mitt inne i skogen och stå där som ett fån söndercurlad och hjälplös och klia sig i huvudet

Och nu är vi på sida tre och INGEN har sagt det SJÄLVKLARA, det man MÅSTE ha med sig när man är ute i skogen, och som fixar 9 av 10 punkteringar:

Punkaspray!!!

Jag är väldigt förvånad!:va

Funkar ofta på slanglöst, men sällan på slangdäck.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Punkasprej håller jag med om att det mest funkar på slanglöst, åtminstone det man köper på macken.

Dock kan jag nämna att punkaspray/punkteringsväska som man använder i entreprenadmaskiner och som man fyller däcken med i förväg har en otrolig förmåga att täta hål i däcken.
Testade att fylla enduroframdäcket efter att jag fått punka(brosan tyckte jag skulle testa då han köpt tätningsmedel till teleskoplastaren), fick fylla på med luft några gånger men sedan blev det tätt. Bytte ändå slang några dagar senare och såg då att hålet i slangen var runt ventilen, en reva på 180° runt ventilstammen och ändå hade medlet tätat läckan :)
Nackdelen med detta var att man behövde fylla däcket med mycket luft för att täta läckan, de 0.8-1bar som man har i endurodäcken hinner läcka ut innan hålet är tätat så att ha medlet i förebyggande syfte verkar inte funka något vidare.

Landsvägscyklarna brukar jag lämna in däcken för byte, har med lagningskit under kutsen som jag faktiskt fått använda en 2-3ggr genom åren, tycker alla borde ha ett lagningskit med sig oavsett om man kör långt eller kort då det är så enkelt att plugga hålet och köra vidare.
Edurocykeln däremot har jag alltid bytt däcken på själv, obegripligt att folk lämnar i dessa och betalar krängningsavgift OCH förmodligen listpris på däcken.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Okay! Då har jag haft tur de två gånger jag lagade min DR Big!

Ja...?
Det är väl inte så underligt? You're a lucky guy. Det klart att sådant som inte funkar för andra funkar utmärkt för dig.
Tss tss tss - att man skall behöva förklara så enkla grejer.

DR Big säger du?
Där är ju egentligen rekommendation att ha kompletta hjul med sig när man är på långresa.

5sDw5de.jpg

Däck, fälg - allt, monterat och klart. Swopp, ba'.
Så trist att nypa slangen i minusgrader...

Dang! Jag verkar ha däck med mig vart jag än åker:

XaDBlXJ.jpg

Det är inte normalt alltså? Waddayaknow...

Edit:
Teknikforumet ju!

Skedar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-2000023494/
ÄR verkligen trevligare att jobba med än "järn" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-2000017430/

De sistnämnda köper Biltema ibland in från Uri Geller Industries i Israel.
Dom är helt magiska... Ungefär 1 av 10 är helt meningslösa för sitt ändamål, men ibland kan man till och med se dem liggandes färdigkrökta i hyllan på Biltema. Jag ger mig fan på att en ilsken hojåkare har reklamerat dem dagen innan, fått pengarna tillbaka - men att biträdet sedan gått ut i butiken och lagt ut det till försäljning igen. "Gnällröv, det var ju inte ens av..."

De förstnämnda - skedarna, vinner på att smärglas lite så de vassa kanterna försvinner.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Två. Räcker. Smidiga.

Tack, börjar bli less på mina slitna "biltemaskydd". Mer än en gång jag fått kränga av däcket igen för att en av fyra droppat ner i däcket i samband med påläggning :)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Tjusigt!

Du är ett par dagar sen med ditt däcktips dock. Jag beställde nyligen ett par Michelin AC10. Jag har läst lite blandade omdömen om dem, men jag kunde helt enkelt inte motstå priset. 880 kr för en uppsättning, inklusive frakt liksom...

Jag har hittills kört med en liten "vätskeryggsäck" där jag har mina förnödenheter, men jag får kanske komplettera med en Kriega US-5 också. Jag har deras US-10 och US-20 sedan tidigare och är supernöjd.

Hur gör du med kedjeverktyg, antar att du har sånt med dig? En enkel brytare och ett clipslås räcker?

När jag ändå har dig på tråden... Däckstopp/däcklås, ja eller nej på en liten 250?

AC10 sägs ta slut rätt snabbt på vår hoj, samt om de går heta på asfalt. Beror såklart på vikt och körstil. Är nöjd med mina Mitas, inne på tredje uppsättningen nu. Men livsfarliga på blöt asfalt.

Ja, kedjebrytare + två kedjelås. MotionPro har flera modeller.

Jag har skippat däcklåsen, men kör med hyffsat högt tryck då det blir en hel del asfalt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin