Kränga på ett styvt däck

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har 2 st. Glömde bara infoga dem på bilden.

Har inte hunnit hålla på med det där idag.
Stod och kände på det styva däcket och ett nytt 200 däck jag hade liggandes. 200 däcket kan jag flexa som däck brukar flexa. Det andra....Nope
Visst att det är annan profil och allt det där.

Så jag tänkte försöka lämna in det till däckverkstan bredvid jobbet. Förbereder mig mentalt på att börja jaga slang också :tungan
Eller om jag lagar slangen sen. :crash

Återkommer hur det går och om jag får göra allt själv ändå.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hörde man kan lägga däcket i en stängd bil en solig sommardag.

Jag har samma grejer plus deras fälgskydd och experimenterade även på bildäck med den där utrustningen. Det var bara ett 14", men är nog ingen skillnad

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det där med buntband ser kanske smidigt ut men är nog inte bra för tätkanten.... inte för däcket i övrigt heller....

Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Undrar hur man "poppar" ett däck med slang. Med poppar menar jag hur man får kanten som skall ligga emot fälgen att hamna rätt som man gör med ett slanglöst däck. Oftast så fyller man ju på däcket såpass att det poppar, ja ni fattar säkert...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hörde man kan lägga däcket i en stängd bil en solig sommardag.
Tror numera mest på värme som hjälpmedel när det gäller att få på ett krångligt däck.
Däckvärmare är nog bäst om man har det eller om inte så låda med värmepistol som bakar det en stund.

Undrar hur man "poppar" ett däck med slang.
Samma sätt som ett vanligt däck. Mera luft tills det poppar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Däcket är på plats och monterat på hojen igen.

Det lämnades ju in på en däckfirma som sysslar med bildäck. De gjorde visst mc-däck ibland med.
Det krävdes 2 personer och däckmaskin för att få ihop det. Så jag var inte helt fel ute när jag anade att det var krångligt.
Slangen klarade sig :tummenupp

Däcket:
VT_1.jpg

Hojen:
VT_2.jpg

Resultatet:
VT_3.jpg

Och yes....det är offroad däck på en glidare :öga :D

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Däcket är på plats och monterat på hojen igen.

Det lämnades ju in på en däckfirma som sysslar med bildäck. De gjorde visst mc-däck ibland med.
Det krävdes 2 personer och däckmaskin för att få ihop det. Så jag var inte helt fel ute när jag anade att det var krångligt.
Slangen klarade sig :tummenupp

Däcket:
View attachment 449166

Hojen:
View attachment 449167

Resultatet:
View attachment 449168

Och yes....det är offroad däck på en glidare :öga :D

Intressant däckval, hur gick tankegången där?
Har för övrigt liknande erfarenhet av att kränga Pirelli MT60, krävdes två pers för att få på det på en bekants Ducati Scrambler.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med buntband ser kanske smidigt ut men är nog inte bra för tätkanten.... inte för däcket i övrigt heller....

Tror inte heller på buntband, då ska man ju helt plötslig bända två sidor samtidigt. Och bägge sidornas klinch ska trängas samtidigt i diket och når därmed inte riktigt botten på diket.

Tror att vissa bara gillar det för att dom inte fattat att peta in motstående sida i fälgens dike, och med buntbanden så styrs däcket dit automatiskt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Undrar hur man "poppar" ett däck med slang. Med poppar menar jag hur man får kanten som skall ligga emot fälgen att hamna rätt som man gör med ett slanglöst däck. Oftast så fyller man ju på däcket såpass att det poppar, ja ni fattar säkert...

Om det pyser och inte vill poppa ut skjuter man in extra luft med en kanon.
https://www.youtube.com/watch?v=gBJY8qCn6EQ&t

Eller/och spänn ett spännband som han spänner kättingen i slutet av samma film.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För att kunna lägga upp den på Blocket och kalla det en Scrambler :yoparty :rofl :hihi

Nä, mera seriöst så var de gamla däcken slut och jag behövde byta ändå samt att jag ville ha ett lite annorlunda stuk.
Alla VT750S ser exakt likadana ut. Egentligen är det ju en väldigt bra grund att modifiera på, men ingen gör det.

Nu blir det ingen enorm skillnad med bara däck. Speciellt bakdäcket syns ju inte ens att det är grövre mönstrat. Det är en liten fail i sig. Trodde det skulle synas mera. Men, men, däcket skulle ju ändå bytas.

Körmässigt är det ingen större skillnad vad jag märkt ännu. Tog en kort tur.
Alltså de gamla var inget under av grepp eller dylikt. De var glidardäck med måttlig prestanda. Nu är det on/off-road däck med måttlig vägprestanda och jag tror faktiskt dessa däck är bättre än de 9-år gamla som satt på tidigare.
Hastighetsklassningen är ingen fara heller då hojen inte toppar vad däcken klarar av.

VT7501.jpg VT7502.jpg
VT7503.jpg VT7504.jpg

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Mycket bra tips i tråden. Speciellt om att använda däckjärnet "bak-o-fram" för att undvika att klämma slang. Måste prova det nästa gång.

Själv brukar jag använda "Quickgrip"-tvingar på motsatt sida för att få över den sista, djävulska, biten. Alltså för att få in motsatta sidan i mitten fälgen så man får lite mer marginal.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
När jag läser den här tråden är min enda tanke, tack och lov för Wheeler-Dealer som kränger däck för hundrafemtio spänn en kvart härifrån

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har för övrigt liknande erfarenhet av att kränga Pirelli MT60, krävdes två pers för att få på det på en bekants Ducati Scrambler.

Vad använde ni för verktyg då?Jag bytte bakdäck på min och det tog max 10 minuter med däckjärn utan jäkt.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad använde ni för verktyg då?Jag bytte bakdäck på min och det tog max 10 minuter med däckjärn utan jäkt.

Ok, vi använde däckjärn från Biltema men ingen av oss är särskilt vana däckbytare. Hur som, min upplevelse var att MT60-däcken var mycket hårdare än andra däck jag krängt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin