Krävs det ngn form av tillstånd för att köra på is?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag har sjön Freden runt hörnet (där man tävlade ofta på 50 o 60-talet)
Idag är aktiviteterna betydligt färre, enstaka cross-endurohojar kan man se där och jag antar att det är mer restriktioner idag, därför undrar jag om det krävs tillstånd för att köra på sjöar ?? Lite längre bort har jag bekanta som har strandtomt och en annan som äger fiskevatten, är det samma förhållande som i skogen, att det är tillåtet att köra om man har markägarens tillstånd??
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Om du har ägarens tillstånd så ska det nog gå...

Annars är det väll förbjudet enligt terräng lagen....
Men polisen kan ju inte direkt stoppa dig... ska dom köra ut på isen med deras m/s däck??

Då är det bara att köra upp en en annan stand och gena lite genom skogen.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vill minnas att terrängkörningslagen talar om barmarkskörning. Gäller knappast sjöis.
Men det går säkert att åberopa nåt om störningar, kanske inte är så kul om det far runt hojar utanför knuten hela helgen.
Så lite (o)vanligt folkvett är bra. (Fast tyvärr verkar enoannan hojåkare se det som sin främsta uppgift att skaffa oss så många fiender som möjligt.)
Tänk gärna lite längre än framskärmen räcker så blir jag glad.
/u
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
nee, jag e rätt säker på att det är terängköringslagen, ska kolla upp det.

ulf_lundin skrev:
Vill minnas att terrängkörningslagen talar om barmarkskörning. Gäller knappast sjöis.
Men det går säkert att åberopa nåt om störningar, kanske inte är så kul om det far runt hojar utanför knuten hela helgen.
Så lite (o)vanligt folkvett är bra. (Fast tyvärr verkar enoannan hojåkare se det som sin främsta uppgift att skaffa oss så många fiender som möjligt.)
Tänk gärna lite längre än framskärmen räcker så blir jag glad.
/u
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Tom Byron skrev:
nee, jag e rätt säker på att det är terängköringslagen, ska kolla upp det.

Är lite knepigt det där med terrängkörningslagen. En landsvägsreggad hoj är ju just precis landsvägsreggad alltså får man bara köra på väg. Men tex en snöskoter är reggad som terrängfordon och då får man köra snö och is men ej förstås på barmark och vägar.. Även en fyrhjuling brukar vara regad som terrängfordon men den får man inte heller egentligen köra i skogen på barmark om man inte själv äger marken eller har tillstånd från markägaren + några andra regler som jag inte har koll på.

Alltså svaret är nej man får inte köra en gatreggad hoj i terrängen (inte heller en oreggad som bara får köras på inhägn område)

I praktiken däremot är det inte så många som bryr sig iaf häromkring! På sjöarna här ylar det ju omkring skotrar konstant och dom låter betydligt mer än en 4 takts enduro. Dock brukar skoterägarna bli lite kinkiga om man kör på skoterleder :hihi Dock är det mest gammgubbar som inte fattat att deras ungars sportskotrar med HK mattor förstör 100 ggr mer än en enduro hoj som körs någorlunda vettigt!

Sen var det det där med polisen.. dom jag har pratat med säger att dom inte bryr sig sålänge hojen är påställd och försäkrad och såvida dom inte får in några anmälningar från såna som Ulf_Lundin skrev inte tänker längre än framskärmen räcker! Dock tror jag dom allra flesta tycker att det är lite småfränt att kolla på när man kör! Sen finns det ju alltid både idioter längs sjöarna som anmäler allt som lever om och idiot poliser som inte tänker längre än regelboken!

Sen vet jag inte hur det går att få tillstånd att köra på upplogade banor, lär väl vara lika besvärligt som att få tillstånd för en dragracetävling eller dyl. tyvärr!
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Honken skrev:
Är lite knepigt det där med terrängkörningslagen. En landsvägsreggad hoj är ju just precis landsvägsreggad alltså får man bara köra på väg. Men tex en snöskoter är reggad som terrängfordon och då får man köra snö och is men ej förstås på barmark och vägar.. Även en fyrhjuling brukar vara regad som terrängfordon men den får man inte heller egentligen köra i skogen på barmark om man inte själv äger marken eller har tillstånd från markägaren + några andra regler som jag inte har koll på.

Alltså svaret är nej man får inte köra en gatreggad hoj i terrängen (inte heller en oreggad som bara får köras på inhägn område)

I praktiken däremot är det inte så många som bryr sig iaf häromkring! På sjöarna här ylar det ju omkring skotrar konstant och dom låter betydligt mer än en 4 takts enduro. Dock brukar skoterägarna bli lite kinkiga om man kör på skoterleder :hihi Dock är det mest gammgubbar som inte fattat att deras ungars sportskotrar med HK mattor förstör 100 ggr mer än en enduro hoj som körs någorlunda vettigt!

Sen var det det där med polisen.. dom jag har pratat med säger att dom inte bryr sig sålänge hojen är påställd och försäkrad och såvida dom inte får in några anmälningar från såna som Ulf_Lundin skrev inte tänker längre än framskärmen räcker! Dock tror jag dom allra flesta tycker att det är lite småfränt att kolla på när man kör! Sen finns det ju alltid både idioter längs sjöarna som anmäler allt som lever om och idiot poliser som inte tänker längre än regelboken!

Sen vet jag inte hur det går att få tillstånd att köra på upplogade banor, lär väl vara lika besvärligt som att få tillstånd för en dragracetävling eller dyl. tyvärr!
Va snackar du om?? Så jag får inte köra på crossbana med min lv-reggade offroad? Jag tror att du har lite fel.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Fredde Meck skrev:
Va snackar du om?? Så jag får inte köra på crossbana med min lv-reggade offroad? Jag tror att du har lite fel.

Näe terrängkörningslagen gäller inte på Crossbana då det är inhägnat område detsamma gäller på laglig endurobana. Då spelar det ingen roll om hojen är reggad eller inte! Det som diskuterades var sjöar och annan terräng!
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Har för mig att terrängkörningslagen anger att man får köra i terräng om man inte har kontakt med marken under isen/snön.
Om det stämmer så borde det inte råda något tvivel om att man får köra på frusna sjöar samt frusna stadsparker :hihi .

På sjön gäller väl varken försäkringar eller trafikregler?!
Det råder iaf inget körkortskrav mig veterligen. Är jag ute och motorcyklar?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Terrängkörningslagen gäller även markägare faktiskt. Fast dom får köra om det behövs för att sköta området. O det bedömer dom väl själva. O risken att bli anmäld om man kör på egen mark är väl liten....
Undrar om den lagen säger nåt om registrering alls. Borde täckas av andra lagar.
/u
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Enligt polisen och länstyrelsen så är det tillåtet att köra på is, med det undantaget att varje kommun kan utfärda ett förbud för resp sjö .
Så det är bäst att kolla först innan man står på sig mot ngn som klagar.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Hur går det med båtarna då? Terränglagen där med? :va

Ang Freden så är publikrekordet där ca 10.000 pers vid istävlingarna som anordnades varje vinter på 50- 60-talet. Lite skillnad mot istävlingarna idag.
200 pers..... :rolleyes:
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Gixxer 1000 skrev:
Jag har sjön Freden runt hörnet (där man tävlade ofta på 50 o 60-talet)
Idag är aktiviteterna betydligt färre, enstaka cross-endurohojar kan man se där och jag antar att det är mer restriktioner idag, därför undrar jag om det krävs tillstånd för att köra på sjöar ?? Lite längre bort har jag bekanta som har strandtomt och en annan som äger fiskevatten, är det samma förhållande som i skogen, att det är tillåtet att köra om man har markägarens tillstånd??

Tja vad ska man säga,läs och begrunda på webbsidan :huvet

Färdled:
En sådan led eller plats i terrängen som
allmänt används för samfärdsel men inte är en väg"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010651.htm
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
KTM640Y2K skrev:
Tja vad ska man säga,läs och begrunda på webbsidan :kocko

Färdled:
En sådan led eller plats i terrängen som
allmänt används för samfärdsel men inte är en väg"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010651.htm

Om jag förstått detta rätt så har inte vägverket eller länstyrelsen med detta att göra eftersom det inte är ngn väg eller räknas som terräng, därför är det kommunen som utfärdar ev. förbud.
Detta om att köra på is verkar inte vara allmän kunskap med tanke på dom skiftande svar som jag fått, det kanske det är för dig med tanke på den smilie du hade med.

Ex.1 på färdled häromkring på is : det klassas som färdled om det används som väg till en ö,
ex.2 en "skridskoled" runt en ö
i bägge fallen är det förbud utfärdat för körning med motorfordon av kommunen.
 
Last edited:

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Gixxer 1000 skrev:
Om jag förstått detta rätt så har inte vägverket eller länstyrelsen med detta att göra eftersom det inte är ngn väg eller räknas som terräng, därför är det kommunen som utfärdar ev. förbud.
Detta om att köra på is verkar inte vara allmän kunskap med tanke på dom skiftande svar som jag fått, det kanske det är för dig med tanke på den smilie du hade med.

Ex.1 på färdled häromkring på is : det klassas som färdled om det används som väg till en ö,
ex.2 en "skridskoled" runt en ö
i bägge fallen är det förbud utfärdat för körning med motorfordon av kommunen.

Hupp,min smile var inte riktad till dig :fyllisar
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Honken skrev:
såvida dom inte får in några anmälningar från såna som Ulf_Lundin skrev inte tänker längre än framskärmen räcker! ....... Sen finns det ju alltid både idioter längs sjöarna som anmäler allt som lever om och idiot poliser som inte tänker längre än regelboken!
De ulf_lundin menade var väl ändå inte de som anmäler utan de hojförare som inte tänker det minsta på att försöka leva i samexistens med de runt omrking och på isen utan istället ser som sin främsta uppgift att störa så mycket som möjligt, därav "inte tänka längre än framskärmen räcker". Anmälarna har nog sällan framskärmar...

Sköter man det hela snyggt och inte kör alldeles i anslutning till de populäraste skridskospåren och bebyggelse så lär väl de flesta tycka att det bara är kul, anmälningarna kommer nog främst när idioter kör som om hela sjön var deras privata racingbana.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
sgtpepper skrev:
De ulf_lundin menade var väl ändå inte de som anmäler utan de hojförare som inte tänker det minsta på att försöka leva i samexistens med de runt omrking och på isen utan istället ser som sin främsta uppgift att störa så mycket som möjligt, därav "inte tänka längre än framskärmen räcker". Anmälarna har nog sällan framskärmar...

Sköter man det hela snyggt och inte kör alldeles i anslutning till de populäraste skridskospåren och bebyggelse så lär väl de flesta tycka att det bara är kul, anmälningarna kommer nog främst när idioter kör som om hela sjön var deras privata racingbana.

HHmmm undra varför jag hade bra betyg i svenska? Jag menar inte att anmälarna har framskärm utan jag menar precis både dom du skriver om och dom Ulf_Lundin menade i det ursprungliga inlägget! :rodnar
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Honken skrev:
HHmmm undra varför jag hade bra betyg i svenska? Jag menar inte att anmälarna har framskärm utan jag menar precis både dom du skriver om och dom Ulf_Lundin menade i det ursprungliga inlägget! :rodnar
Misstänkte det ;). Alla kan göra fel (förutom jag och Gud :D).
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
alltså kan inte snuten säga något om iskörning om INTE kommunen har utfärdat ett förbud..... eller?!

(en trög en :kär )
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Raggarn skrev:
alltså kan inte snuten säga något om iskörning om INTE kommunen har utfärdat ett förbud..... eller?!

(en trög en :kär )

Nästan rätt, det finns en sak kvar som kallas lokala ordningsföreskrifter som oftast rör tättbebeyggt område (vilket detta inte är ) Jag vill ha svar på vad föreskrifterna säger om buller och liknande. Jag har inte fått tag i rätt person att svara på vad som står i dessa på min ort och gällande vad som anses som störande. Grundregeln annars för mc är max 103 decibel och det jag hoppas på är att det räcker, och i så fall så är det fritt fram att gasa UTAN att behöva vara orolig för vad poliser eller andra ska säga-hota med, utan man kan lugnt och trevligt tala om för vederbörande vad som gäller.
Jag återkommer när jag har mer info.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
ulf_lundin skrev:
Terrängkörningslagen gäller även markägare faktiskt. Fast dom får köra om det behövs för att sköta området. O det bedömer dom väl själva. O risken att bli anmäld om man kör på egen mark är väl liten....
Undrar om den lagen säger nåt om registrering alls. Borde täckas av andra lagar.
/u

Helt rätt, även markägaren behöver tillstånd från Länstyrelsen (miljöavd.) om han vill köra hoj i sin skog tex. Det finns dock ett undantag som damen på länstyrelsen var vänlig nog att informera mig om, och det är om det finns en traktorväg i skogen så får man köra på den, (utan tillstånd från länstyrelsen )förutsatt att man har markägarens tillstånd, och såna finns det rätt gott om tack vare alla avverkningsglada bönder.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top