Krävs det ngn form av tillstånd för att köra på is?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag har pratat med polisen idag (chef för trafikenheten) och han säger att det är miljö och hälsa på kommun som styr detta. Där säger dom att det inte går att förpröva detta däremot kan dom ingripa om det kommer in klagomål från ngn, vilket inte är så vanligt, han hade hört talas om det 1 ggr och när dom skulle ta tag i det så var isen och problemet borta.

Min slutsats är att: det är tillåtet att köra på is, men gör det ändå på ett så häsynsfullt sätt som möjligt. Risken finns att om vi gasar i tid och otid, och när ngn klagar så hävdar vi vår rätt istället för att lyssna och vara smidiga, då har vi nog snart en lag som förbjuder iskörning.
Däremot så tycker jag att man i en sådan diskussion kan informera om att det är tillåtet att köra på is.

Have fun!!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Hej Kristian.

Var är ni och kör ?
Förmodar att man får ta sig en bit upp i landet då det fryser lite dåligt här nere hos oss..

Vi har en gammal Audi quattro turbo som hade varit kul att testa på is, ställbara diffar fram och bak.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Det ligger till så här ungefär......

Man hittar sin lilla sjö, tar dit traktorn och plogar en bana med högfartsböjar, chikaner och allt man behöver sedan bestämmer man vissa tider och dagar man samlas och kör trillsammans. Alla har med sig termos och bullar, eventuellt grillar man lite korv i pauserna.
Nu kommer vi till det viktiga i denna fråga.......
När/om någon granne eller den så kallade allmänheten kommer ut på isen och tittar då ska vi vara mycket trevliga mot dem och förklara vad vi gör och bjuda dem på en bulle och kaffe, vilket kan få dem och tro att vi faktiskt är ganska trevliga och de glömmer tanken om att anmäla dessa banditer som kör sina dödsmaskiner på sjön.....det kanske visar sig att hojåkare inte är mördare och otrevliga medlemmar från sk. mcgäng.

Se till att alla, även gubben som bara promenerar sin hund tycker att vi är trevliga då kan man fortsätta köra tills isen smälter.

Se även till att alla kör samtidigt på samma tider, det blir absolut inte bra om vi kör en och en på helt olika dagar och tidpunkter för då kommer en anmälan ganska snabbt.
Är det en större samlig med folk, hojar, barn, kaffe, korvgrillning, glada människor som inte flyr utan välkomnar allmänheten så brukar det sällan vara problem.
"Gubben med hunden" brukar faktiskt tycka att det är riktigt roligt att se oss sladda fram på isen:tummenupp

När och om polisen kommer så gäller samma sak. Stanna och prata med dem, de är också människor.
Är vi trevliga mot dem och förklarar vad vi håller på med så kommer de att lyssna på oss och förklara varför de är där.....kanske visar det sig att "gubben med hunden" gjort en anmälan pga att vi gasat runt på småvägarna utanför hans hus, kastat skräp omkring oss, inte bjudit på kaffe eller liknande.
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Annars kan man göra så att man skiter i vad omgivningen säger,peka finger åt överheten och köra fram och tillbaka på bryggorna så flisorna yr. Gärna lite småfull ochså.
Näe,som tidigare skribent skrv så kommer man långt med lite normal trevlighet.:tummenupp
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Hej Kristian.

Var är ni och kör ?
Förmodar att man får ta sig en bit upp i landet då det fryser lite dåligt här nere hos oss..

Vi har en gammal Audi quattro turbo som hade varit kul att testa på is, ställbara diffar fram och bak.



Hallojs, vi har kört på Bälingesjön utanför örkeljunga i Jan/feb i år.
mellan 15-28cm vart det på sjön.

Du har PM med mera info
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Såvitt jag vet så är det ingen privatperson som äger en sjö eller delar av en sjö, inte här i krokarna iaf. Det skulle väl vara vägen ner till sjön som är privat mark då.

Har man plogat upp en bana på isen ska den vara avstängd medans man kör. Egentligen tror jag att det ska vara en plogvall på minst en meter i höjd. Då är det helt lagligt!

Det här är iaf det jag fått höra när jag kollat runt. Polisen sa "det är bara att åååk", samma sak när jag kollade upp om det var lugnt att glida runt på min motocrossbana. "Är det ingen risk att någon kommer ovetandes in på banan och riskerar att bli påkörd så ser jag ingen anledning till att ni inte skulle få vara där. Vi kommer inte att bråka med er iaf"

Våran sjö är mitt i byn och vi (mest jag då) har kört där i fyra år nu utan att någon har klagat. Det har däremot dykt upp by-bor som tyckt att det är bra att det händer något i byn och som har tyckt att det är roligt att se på. En del är till och med "stammisar"!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top