Krånglande oljepump

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
VRM Roffe skrev:
2327051 Nej Gustav det fungerar inte så....
Man bestyckar inte en motor efter hur många procent olja man tillför.
Jag har skrivit om sådant på flera andra trådar..

Däremot har du helt rätt i att inte göra något utan att ha helt koll på iblandad mängd olja.

Kanske vi ska lägga upp en fast plats här på sidan vad som är rätt och fel så kan folk kolla där innan dom börjar skriva om något som har varit här i femtielva gånger?
:tummenupp
Roffe

Även om det inte är mycket skillnad på bestyckningen om man kör 2 eller 4% olja, så ÄR det magrare soppa med 4% än med 2% olja.
Så det är EN av faktorerna. Sen är det sedan en statisk faktor eftersom man oftast inte ändrar oljeinblandningen.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Mager eller fet.

oFFkeFF skrev:
2327122 Även om det inte är mycket skillnad på bestyckningen om man kör 2 eller 4% olja, så ÄR det magrare soppa med 4% än med 2% olja.
Så det är EN av faktorerna. Sen är det sedan en statisk faktor eftersom man oftast inte ändrar oljeinblandningen.

MMMMmmm visst kan man säga att den är magrare men det kompenceras av att motorn blir tätare så det är ett nollsummespel.
I det menar jag att med mindre tillförd energi så ska motorn ge mindre effekt men att den är tätare så får den lite högre effekt.

Som alla förstår här så är det här detaljer som inte styr olika bestyckningar utan mer ett akademiskt resonemang kring subjektet.

Du har alldeles rätt i att har man väl bestämt sig viken mängd olja man vill köra med så är den funktionen bestämd.

Det är som vanligt viktigare att kolla väderstationen.

MVH
Roffe

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
VRM Roffe skrev:
2327051 Nej Gustav det fungerar inte så....
Man bestyckar inte en motor efter hur många procent olja man tillför.
Jag har skrivit om sådant på flera andra trådar..

Däremot har du helt rätt i att inte göra något utan att ha helt koll på iblandad mängd olja.

Kanske vi ska lägga upp en fast plats här på sidan vad som är rätt och fel så kan folk kolla där innan dom börjar skriva om något som har varit här i femtielva gånger?
Roffe
Kanske av akademisk karaktär men kan ju vara intressant att veta, trodde själv att det hade större betydelse om man går från säg 2% till 4 % men hade fel. Att väöderstationen är viktigast är jag helt med på. :)

Om du orkar skriva något så kan jag lägga upp det. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...