Kröken blir röd?

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Jag har en yz450f 05:a, Funderar på varför kröken blir röd. Den brukar alltid bli det vid första starten efter olje byte, men nu blir den röd hela tiden. Kan det bero på att den går för snålt? :confused:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
kan det göra, men jag misstänker att du sett det sent på kvällen och det kan vara så att det e likadant hela tiden, men du ser det lättare nu eftersom det e mörkare...vid kallare väderlek kan man med fördel vrida ut blandskruven ½ varv.

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
Tack för ett snabbt svar! Stämmer att det var mörkt ute, har precis satt på isdäck ihopp om att det ska vända och bli minus grader.

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Hoj
hemlig
den går snålt eller fiskörd:D bestycka om den enligt handboken om du har!
öka på även mer bränsle om du mont effektsystem

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
På min RMZ 450 blir också kröken röd när den står en stund på tomgång, verkar vanligt på stånkor.

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
Har höjt nålen så att den är i översta läget, skruvat ut bland skruven ett halvt varv.... Men kröken blir fortfarande röd. Tog ca 20sec innan den blev röd, (-15 ute). Måste vara nått fel har ju inte varit så förut. :confused: Fick en tanke på ljuddämparen, om det kan vara så att den är helt urblåst så att det blir fel motstånd?

Hittade inget om bestyckning i instruktionsboken heller...

:confused: :confused: :confused: :va

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Hoj
Kawa zx9r -99
kan väl ävenvara så att tändningen inte står riktigt rätt..
du upplever inte att den går sämre?
inte pillat något för att få detta att uppstå?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kröken på yamaha yz/wr -modellerna blir lätt rödglödgad när den står på tomgång en kort stund. Detta är fullt normalt och är inget att bry sig om.
Vill minnas att det var något med tändkurvan på tomgång med friläge som gör att avgaserna värmer upp kröken å det väldigaste.
-Fullt normalt med andra ord, har varit likasamma på min förra och min nuvarande wr

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Stoppa dit ett större lågfartsmunstycke 10% större ... Jag brukar andvända mig av den metoden för att få rätt låfartsmunstycke. Man ställer helt enkelt klockan på 02"30 går ut i kalsonger och startar. krök röd,Inhandla munstyck,Grannen ringer polisen:D

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Hoj
hemlig
Stoppa dit ett större lågfartsmunstycke 10% större ... Jag brukar andvända mig av den metoden för att få rätt låfartsmunstycke. Man ställer helt enkelt klockan på 02"30 går ut i kalsonger och startar. krök röd,Inhandla munstyck,Grannen ringer polisen:D
HAHA

nemen hur beter sig hojen då berätta det? smäller den vid gasavslag dör vid lägre varv i motorn nå?

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Min smäller vid gaspådrag.
Sen får jag vänta en kvart innan jag startar upp igen.
Då tar det en stund innan den börjar glöda igen.
Efter 20 minuter börjar den hosta och smäller till slut.
Då får jag vänta en halvtimme innan jag ger mig på den igen.

Har märkt att det funkar bättre om min flickvän gör det för då blir den fortare röd igen.

Brukar ni ha samma problem?

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
Tycker den betersig fullt normalt, inga avgassmällar. Går som vanligt. Tycker nog att den gick bättre när jag höjde nålen ett hack.
Hade en fundering på om vatten pumpen är dålig, så att det inte skulle kyla tillräckligt.men tycker det låter långsökt, och orimligt...

Har inte pillat på något innan, förutom att satt på isdäck, men tycker inte det skulle ha någon inverkan:D

Var ju lite rädd att den skulle skära när kröken blev så varm. Det låter ju inge konstigt i motorn, så då är det väll bara att åka.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Tycker den betersig fullt normalt, inga avgassmällar. Går som vanligt.
Var ju lite rädd att den skulle skära när kröken blev så varm. Det låter ju inge konstigt i motorn, så då är det väll bara att åka.

Pilla inte på någonting som fungerar. Varför tror du att det är onormalt att kröken är röd?
Har du betalat flera tiotusentals kronor för att få en hoj som går bra, varför justera den så att den går sämre, med för stor munstycke.
Helt normalt. Det är bara det att man ser det inte i vanliga fall. När man plötsligt upptäcker det en kväll så blir man byxis.

Mats

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Min smäller vid gaspådrag.
Sen får jag vänta en kvart innan jag startar upp igen.
Då tar det en stund innan den börjar glöda igen.
Efter 20 minuter börjar den hosta och smäller till slut.
Då får jag vänta en halvtimme innan jag ger mig på den igen.

Har märkt att det funkar bättre om min flickvän gör det för då blir den fortare röd igen.

Brukar ni ha samma problem?

:skrattaåt

Depåfarsan

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
Ducce, Tiger, Huskys 250, XT600E
Vi har haft 6st 250F-hojar och böjen har varit röd på alla. Alla har fungerat utmärkt. Detta är helt normalt, bara att det syns i mörker.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Köp avgasbandage så slipper du se det:D Jag vet att alla yztor glöder helt otroligt märkligt. om jag tar en husaberg som går för snålt på lågfarten då glöder kröken efter 3min .. samma gäller xr 650.. Så när jag har rätt munstycke i lågen då går den perfekt och smäller mindre och ej röd krök!!
det måste vara pillsnerbestyckat från fabrik ! Reagerar dom inom 2varv på luftskruven? Ex Pillnerbestyckat från fabrik... Husaberg 650 04 röd krök ... Gick bra men small en hel del. Större munstycke gick ännu finare...släkt krök:tummenupp

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ett tunnt rör som värms upp inifrån blir varmt sjukt snabbt! Så det är troligtvis ingen fara, bilars grenrör glöder också, vet dock inte hur lång tid det tar där. Det är väl lite olika antar jag, kör man hårt så blir det gult.. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln