Krabi, Thailand - flygstol bokad

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Jag, tjejen, mina föräldrar samt syster har bokat flygstol till Krabi en stund innan jul. Åker den 5e, hemma den 20e december.

Har varit i Thailand 3 gånger tidigare och sett lite allt möjligt, men det var ett tag sedan. Vad är era rekommendationer för var vi ska befinna oss, vad vi ska göra, vilka hotell som är schyssta och så vidare.

Vi vill:
-Ta det lugnt
-Göra några kortare utflykter (en-två dagars som mest)
-Ha en najs strand i närheten
-Snorkla/dyka (gärna att man kan få ok snorkling på gång avstånd)
-Inte spendera år med att resa inrikes
-Ev. testa två orter/hotell
-Möjligen lite shopping (inte något Patong/Bankok, men något bör finnas, tänk Ko Lanta 2004)
-En hel del annat som jag säkert glömt

För tjejen blir det första gången i Thailand/Sydostasien, om det påverkar era förslag.

Last edited:
Railey beach ligger 15 min bort med båt. Litet, mysigt och fint. Finns även klättervägg för den sugne. På kvällarna är det filmvisning på några restauranger. Inte speciellt mycket shopping dock. Railey kan man göra på en några timmar eller stanna några nätter om man vill ta det väldigt lugnt. Vill man åka vidare sen är det nära till Phi Phi Islands och Koh Samui tex. Googla dom två platserna så förstår du snabbt vad det är. och NEJ man måste inte alls boka hotell/boende innan man åker någonstans. Det vill dock dom som man köper resan av. Det vill dom nästan ALLTID.

Krabi%20Railay%20Beach%20%20Thailand.jpg

climbing_railey_beach1.jpg

railay-beach.jpg

Last edited:
Koh Samui skulle nog inte göra er besvikna.. Varit där?
Det finns många schyssta ställen, men ni lär ju definitivt hålla er till gulfkusten och gulföarna

Jag blev stungen av en stingrocka i Krabi, det rekommenderar jag inte. :gnissla
I övrigt tror jag inte det finns så mycket där, det är öarna utanför som är grejen. Hong Island var fett fett.

Vart har du varit tidigare?
Själv hatar jag allt var Thailands västkust heter och kommer aldrig mer besöka den sidan då det är bortkastade pengar när man vet vad man får på östkusten. För mycket muslimer och helt annan mentalitet, man får leta efter pärlorna då det är överexploaterat som fan. Men var är det inte det i Thailand förvisso...
Sök er högt upp i kusten, Kao lak, Similan Islands osv. Där uppe har ni mer att hämta än nere vid Krabi, som förvisso har några fina ställen men överlag känns det jävligt sunkigt om man inte är en 20-årig kille med rastaflätor och låga krav.

Såg inte en enda rastafläta i Krabi.
Tur det.

fy fan

Inte jag heller, men utbudet passade dessa människor. Men på Phiphi fanns det en del, även på Railey beach. Som förvisso tillhör Krabi, men men.
Phiphi kan du dessutom totalt planera bort, om du inte är 18 år och gillar att supa bland engelsmän, israeler samt påtända thailändare. Riktigt skitställe, dock fanns det några lyxhotell på en strand man bara kom till sjövägen och om budgeten tillåter rekommenderar jag den stranden. Inte massa patrask där, och lugnt som få. Och man kan simma ut till ett rev tidigt på morgonen och snorkla/dyka bland hajar.

Jag skulle titta på Ao Nang isf, därifrån tar man sig till många fina öar / stränder. Tar 2 tim med båt till Phuket och ca: 2,5 tim till Koh Lanta, finns shopping med så man klarar sig iaf. Kika lite på den här sidan:
http://www.aonang.se/ :)

Jag skulle titta på Ao Nang isf, därifrån tar man sig till många fina öar / stränder. Tar 2 tim med båt till Phuket och ca: 2,5 tim till Koh Lanta, finns shopping med så man klarar sig iaf. Kika lite på den här sidan:

Det luriga med Ao Nang är att det är fruktansvärt långgrunt så innan man har nått
ut till axlarna så har tidvattnet tagit dina prylar på stranden :D

Rätt skönt ställe annars, vi hittade en strand lite längre norrut som man fick åka
genom ett stenbrott för att nå. Detta var innan vågen så risken är att det ser helt
annorlunda ut numera...

Oj, här snackar vi olika erfarenheter. Aonang är största anledningen till att jag inte åker till Krabi igen.
Smutsig by med för mycket inhemska turister och engelsmän (avskyvärda människor) och jävligt ful strand. Som sagt så måste man åka en bit med båt för att hitta en vettig strand.
Vi hittade en schysst hotellanläggning en bit utanför Aonang där det var lugnt och skönt men vi stannade bara 4 nätter innan vi tog en bil till Koh Lanta som var bättre men knappast bra.

Det luriga med Ao Nang är att det är fruktansvärt långgrunt så innan man har nått
ut till axlarna så har tidvattnet tagit dina prylar på stranden :D

Rätt skönt ställe annars, vi hittade en strand lite längre norrut som man fick åka
genom ett stenbrott för att nå. Detta var innan vågen så risken är att det ser helt
annorlunda ut numera...

Ja det är ett skönt ställe, vi trivdes väldigt bra där.
Stranden i Ao Nang är inte så bred, men kompenseras av att man slipper solstolar. Det är tydligen förbjudet på stränderna där. Öarna lite utanför är ju väldigt fina och det finns en hel del att välja mellan. Bara att ta en longtailbåt på morgonen om man inte vill vara på den lokala stranden.:tummenupp

Railey beach ligger 15 min bort med båt. Litet, mysigt och fint. Finns även klättervägg för den sugne. På kvällarna är det filmvisning på några restauranger. Inte speciellt mycket shopping dock. Railey kan man göra på en några timmar eller stanna några nätter om man vill ta det väldigt lugnt. Vill man åka vidare sen är det nära till Phi Phi Islands och Koh Samui tex. Googla dom två platserna så förstår du snabbt vad det är. och NEJ man måste inte alls boka hotell/boende innan man åker någonstans. Det vill dock dom som man köper resan av. Det vill dom nästan ALLTID.

Phiphi är borträknat, som andra nämnt.

Koh Samui skulle nog inte göra er besvikna.. Varit där?
Det finns många schyssta ställen, men ni lär ju definitivt hålla er till gulfkusten och gulföarna

Nix, inte varit på Koh Samui. Dock så har jag fått för mig att det ska vara lite överexploaterat (kan bero på att man alltid hört talas om Koh Samui).

Jag blev stungen av en stingrocka i Krabi, det rekommenderar jag inte. :gnissla
I övrigt tror jag inte det finns så mycket där, det är öarna utanför som är grejen. Hong Island var fett fett.

Jojo, lite resa från Krabi har vi räknat med, men inte så att man åker till Koh Chang eller så.

Hong Island ska kollas upp (har en känsla av att du är rätt kräsen så då kan det definitivt vara värt att kollas upp).

Vart har du varit tidigare?
Själv hatar jag allt var Thailands västkust heter och kommer aldrig mer besöka den sidan då det är bortkastade pengar när man vet vad man får på östkusten. För mycket muslimer och helt annan mentalitet, man får leta efter pärlorna då det är överexploaterat som fan. Men var är det inte det i Thailand förvisso...
Sök er högt upp i kusten, Kao lak, Similan Islands osv. Där uppe har ni mer att hämta än nere vid Krabi, som förvisso har några fina ställen men överlag känns det jävligt sunkigt om man inte är en 20-årig kille med rastaflätor och låga krav.

Ja, har varit i Krabi och Kao Lak. 1999 var jag där. Så kan ju gissa att det har ändrats lite.
Var dock på Ko Lanta våren 2004, vilket vi kände var vad vi var ute efter. Men som sagt, det händer en del på 6,5 år och en våg senare.

Inte jag heller, men utbudet passade dessa människor. Men på Phiphi fanns det en del, även på Railey beach. Som förvisso tillhör Krabi, men men.
Phiphi kan du dessutom totalt planera bort, om du inte är 18 år och gillar att supa bland engelsmän, israeler samt påtända thailändare. Riktigt skitställe, dock fanns det några lyxhotell på en strand man bara kom till sjövägen och om budgeten tillåter rekommenderar jag den stranden. Inte massa patrask där, och lugnt som få. Och man kan simma ut till ett rev tidigt på morgonen och snorkla/dyka bland hajar.

Jo, Phiphi har vi inte räknat med från början.

Railey Beach är det mycket röka på.. Va ett jäkla fnitter på pårökta bartenders o dj:s har jag för mig..

Låter inte som något som vi är ute efter.

Det ska tittas vidare på. Nå hotell/områden du rekommenderar/inte rekommenderar?

Ja det är ett skönt ställe, vi trivdes väldigt bra där.
Stranden i Ao Nang är inte så bred, men kompenseras av att man slipper solstolar. Det är tydligen förbjudet på stränderna där. Öarna lite utanför är ju väldigt fina och det finns en hel del att välja mellan. Bara att ta en longtailbåt på morgonen om man inte vill vara på den lokala stranden.:tummenupp

Hade varit skönt dock att slippa behöva fundera på att ta sig med båt till bra ställen, värt att göra en dag eller så, men vill gärna kunna knata upp från stranden och hitta ställen att äta på med.

Last edited:
Det ska tittas vidare på. Nå hotell/områden du rekommenderar/inte rekommenderar?

Hade varit skönt dock att slippa behöva fundera på att ta sig med båt till bra ställen, värt att göra en dag eller så, men vill gärna kunna knata upp från stranden och hitta ställen att äta på med.

Nja, kan inte säga nåt om hotell direkt iom att vi åkte med hotell inkluderat. Men vi gick runt sista dagarna och tittade inför nästa resa och det finns en hel del i olika prisklasser.
Tror man kan göra bäst pris på plats faktiskt och när vi var där (feb i år) så fanns det lediga rum lite överallt.
Angående stranden så är den helt ok i min / vår smak iaf, vi åkte till öarna runt omkring (Hong också, den är fantastisk) men var en hel del på stranden där. Finns många matställen och ju längre från stranden desto billigare och i många fall bättre mat. :)

Hong Island ska kollas upp (har en känsla av att du är rätt kräsen så då kan det definitivt vara värt att kollas upp).

Hong Island är en ö utan några faciliteter. Så om man är "kräsen" är det ju helt kass. Däremot har den många feta "öde ö attribut" som vit finkornig sand, kristallklart vatten, fiskar i knasiga färger, stor lagun.

Om du varit på Similan Islands så är det ungefär samma stuk.

Jag vet inte hur kräsen du eller Mindtwist är men jag kan säga så här; Om man tycker att det känns billigt med Phiphi så kan du räkna med ännu billigare på Aonang. Det är ett smutsigt litet turistghetto som inte erbjuder något i vare sig sevärdhet eller utöver det vanliga.
Det finns lite shopping, men det är inte ens värt namnet i Aonang då det är dubbelt så dyrt som på många andra ställen.

Om du dessutom ska ta med dig svärföräldrarna så rekommenderar jag det inte. Och strand är inte att tala om, kanske om man tycker det är ok med Grekland-standard.

Om du promp ska vistas i dessa regioner så ta första bästa bilfärja till Koh lanta! Mycket bättre ställe än Krabi även om det fortfarande har vissa negativa punkter.
Efter mycket om och men så hittade vi ett jävligt läckert hotell nästan längs ned på Lanta med den grymmaste stranden på hela ön enligt de bofasta. Kanonfint, få turister, bra priser och riktigt trevligt folk för en gångs skull.
Om du blir intresserad av detta så kan jag ta reda på vad det hette då mitt minne är gjort av teflon men tjejen har koll.
Du kan få lite bilder också på denna stranden.

Enda nackdelen som jag kan se det är att det var längst bort från "stan" som inte är en stad på Koh lanta utan bara en liten by med jävligt dålig shopping. Men dit kan man åka nån dag eller två och roa sig för att sedan bo nere på stranden jag snackar om.
Dessutom kan man ta en tur till naturreservatet längre ned på ön och vandra en hel dag, ta en båt ut och snorkla/dyka utan att det kostar skjortan, betala stora summor pengar för att deltaga i "svartpoker" på en stor båt där det brukar fullt med höjdare inom Thailands styre på denna del av landet :D

Edit/ Jag snackade med en engelsman (fy fan) på lanta och han sa att det var finare nu än innan vågen. Inget jag vet nåt om då jag bara har varit där en gång.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...