Krach i Norrköping idag.

ZXR Ninja

Ninja ägare
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ZXR 750
Kom idag från Stockholms hållet och skulle genom Norrköping mot Kalmar,
Det var ganska mycket omgjort sen jag åkte där senast men det funkade ganska bra ändå.
Nu till det tråkiga, det regnade och var ordentligt blött och när jag körde genom en ganska lång höger sväng så släppte framhjulet och krachen var ett faktum.:mad:
Det som i mitt tycke orsakade smällen var att det var ganska nylagd asfalt och i skarven mitt på körbanan så var det ett ca 20 cm brett fält som var riktigt halt. Såg ut som om det var tjära eller något som var helt blankt och när jag gick där och drog med fötterna så var det ungefär lika halt som på halkbanan, jag höll laglig fart så det var inte orsaken.
Hojen är ordentligt skrapad på högersidan men funkar bra, själv har jag ont i höger fot men annars ok.:)
Har någon mer reagerat över detta "fält" på körbanan?
Och finns det någon möjlighet att man kan få Vägverket att stå till svars för detta?

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
ZXR Ninja skrev:
2561416 Kom idag från Stockholms hållet och skulle genom Norrköping mot Kalmar,
Det var ganska mycket omgjort sen jag åkte där senast men det funkade ganska bra ändå.
Nu till det tråkiga, det regnade och var ordentligt blött och när jag körde genom en ganska lång höger sväng så släppte framhjulet och krachen var ett faktum.:mad:
Det som i mitt tycke orsakade smällen var att det var ganska nylagd asfalt och i skarven mitt på körbanan så var det ett ca 20 cm brett fält som var riktigt halt. Såg ut som om det var tjära eller något som var helt blankt och när jag gick där och drog med fötterna så var det ungefär lika halt som på halkbanan, jag höll laglig fart så det var inte orsaken.
Hojen är ordentligt skrapad på högersidan men funkar bra, själv har jag ont i höger fot men annars ok.:)
Och finns det någon möjlighet att man kan få Vägverket att stå till svars för detta?

Tror inte du kommer få ersättning för en sådan sak. Brukar bli en såndär liten blankare kant i utkanten på det nyasfalterade. I överlag är ny asfalt snorhal spec. när det regnat. Synd att du fick lära sig den hårda vägen. Hoppas hojen går bra att fixa till.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
ZXR Ninja skrev:
2561416 Kom idag från Stockholms hållet och skulle genom Norrköping mot Kalmar,

Ja på sätt och vis kan dom faktis ställas till svars. Dom bör sätta upp en vägskylt med varning för halt väglag vid blöta. Dom finns. Jag vet exakt vad det är för fläckar du pratar om och dom kommer upp och lägger sig som en film/hinna på nylagd asfalt och tror inte det är tjära. Det försvinner doc efter några blöta dagar varvat med torra. Dom syns mycket tydligt om man vet vad man ska titta efter. Asfalten runt om kring är matt och där det där skiten kommer upop och lägger sig som en hinna, är det helt blankt. Så man kan se hur det liksom blänker. Hoppas att du inte fick allt för trasig hoj och att det gick bra med dig. Du ska helst fota på platts och kola om dom har satt upp skyltar, för om inte så kan dom faktis stå för dina kostnader. Men om dom satt upp skyltar så sorry. Lycka till.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Öhh...

ZXR Ninja skrev:
2561416 " jag höll laglig fart så det var inte orsaken."
De var väl de dummaste... Klart de var! Bara för att man håller lagstadgad hastighet innebär väl inte det att det är för stunden det lämpligaste? Skyller du på de med när du kör av vägen vintertid o det är is? :va

Du körde fortare än vad som var lämpligt helt enkelt... :rolleyes:

Dyrköpt erfarenhet dock... Vv hittar på en massa nu på hösten o e dåliga på att "städa efter sig"... Lärde mig själv att nylagd, kall höst-asfalt e halt som... Jag kom dock undan med ett bredställ på min hoj...

Krya på dig o laga hojen till nästa sommar. O kör ordentligt på blank asfalt nästa gång :tummenupp

Davidk

Guest
Man har inte en suck emot VV, jag hade ett fall där jag klota med förra hojen precis när dom hade lagt ut grus över hela körbanan ca 1 cm högt.
Överklagade också med det hjälpte inte, ingen mening att försöka!
Fick mitt KK indraget pga att jag körde lite fort, överklagade att jag behövde min bil i tjänst + att jag hade svåra skador på kroppen och jag behövde bilen för att ta mig till sjukgymnast mm.
Hjälpte inte ett skit fick samma strafftid för det, inte konstigt att folk blir kriminella i dagens samhälle :va

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
ZXR Ninja skrev:
2561416

Trist att det hände, jag är nojig som fan när jag åker i regn, främst för att mina Dunlop 208:eek:r (på Fazern) kyls för bra i regn och därmed blir lite för hala och på Wilden så är den så satans tung men med ett ordentligt bottenvrid så den spinner väldigt lätt loss så fort det är lite blött. Haft ett par pulshöjande episoder nu i höst med lite ställ i kurva vid gaspådrag med Wilden... :skrämd

Men till saken. Jag skulle inte tro att det var att du höll "laglig hastighet" som de kommer att titta på för enligt VTK skall man även anpassa hastigheten till underlaget. Dvs nylagd asfalt plus regn=halt.

Om du lyckas få ersättning av VV så är det bara att grattulera.

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
tuppjuck skrev:
2561477 Trist att det hände, jag är nojig som fan när jag åker i regn, främst för att mina Dunlop 208:eek:r (på Fazern) kyls för bra i regn och därmed blir lite för hala och på Wilden så är den så satans tung men med ett ordentligt bottenvrid så den spinner väldigt lätt loss så fort det är lite blött. Haft ett par pulshöjande episoder nu i höst med lite ställ i kurva vid gaspådrag med Wilden... :skrämd

Men till saken. Jag skulle inte tro att det var att du höll "laglig hastighet" som de kommer att titta på för enligt VTK skall man även anpassa hastigheten till underlaget. Dvs nylagd asfalt plus regn=halt.

Om du lyckas få ersättning av VV så är det bara att grattulera.

ja Dunlop sportmax gp 208 däcken e ju inte nån hit i regn...

de spinner ju fast man håller 180-200....
finns ju inget fäste alls dem vid regn.. men ett jävla grepp vid torrt/varmt väglag..
tyvärr så ser ju som sagt inte VV laglig hastighet som anpassad..

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Davidk skrev:
2561452 Man har inte en suck emot VV, jag hade ett fall där jag klota med förra hojen precis när dom hade lagt ut grus över hela körbanan ca 1 cm högt.
Överklagade också med det hjälpte inte, ingen mening att försöka!
Fick mitt KK indraget pga att jag körde lite fort, överklagade att jag behövde min bil i tjänst + att jag hade svåra skador på kroppen och jag behövde bilen för att ta mig till sjukgymnast mm.
Hjälpte inte ett skit fick samma strafftid för det, inte konstigt att folk blir kriminella i dagens samhälle :va
Ja å det var ju detta sammhälle som tvingade dig att köra så fort också...:huvet

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
BeBe skrev:
2561443 De var väl de dummaste... Klart de var! Bara för att man håller lagstadgad hastighet innebär väl inte det att det är för stunden det lämpligaste? Skyller du på de med när du kör av vägen vintertid o det är is? :va

Du körde fortare än vad som var lämpligt helt enkelt... :rolleyes:

Dyrköpt erfarenhet dock... Vv hittar på en massa nu på hösten o e dåliga på att "städa efter sig"... Lärde mig själv att nylagd, kall höst-asfalt e halt som... Jag kom dock undan med ett bredställ på min hoj...

Krya på dig o laga hojen till nästa sommar. O kör ordentligt på blank asfalt nästa gång :tummenupp

Men någon form av riktlinje för maxfart på den sträckan anger väll ändå skyltarna. Sen att man kanske ska åka lite saktare när det är blött/nylagd asfalt.

Jag tycker det är vv fel att han åkte av. Dom ska skylta för sånt!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mr Helmut skrev:
2576636 Men någon form av riktlinje för maxfart på den sträckan anger väll ändå skyltarna. Sen att man kanske ska åka lite saktare när det är blött/nylagd asfalt.

Jag tycker det är vv fel att han åkte av. Dom ska skylta för sånt!
Skyltad hastighet är maxhastigheten för vägsträckan när det är optimalt väglag.
Att asfalten blir kall och hal på hösten tvivlar jag på att dom har ngt krav på sig att skylta. :va

ZXR Ninja: Trist att du gick omkull, men slåss mot vv i detta fallet tror jag ärligt talat är rätt dödfött. Men kolla upp så att omständigheterna på platsen var/är som dom ska. Hittar du ngn brist kan du ju försöka nypa dom på den.
//Tobbe

runeo

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
K1600GTL
Alla däck fungerar ju inte när temperaturen sjunker under +10 grader.
Michelin Pilote Road på 1200gsa funkar skitbra. Metzler Roadtec Z6 på 1200r blir bakelit! Och det utan nån väglagning eller dyligt!

hälsar
/Rune

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Kolla upp det.

Mr Helmut skrev:
2576636Dom ska skylta för sånt!
Till ditt försvar så skall jag erkänna att jag sett fler skyltar "Slirig körbana", "vid regn"... oftare än för bara ett par år sedan.

ZXR Ninja skrev:
2561416..finns det någon möjlighet att man kan få Vägverket att stå till svars för detta?

Kolla med de lokala reglerna och förordningarna för vägarbete i din komun/där olyckan skedde. Det kan finnas prejudikat, som den gamle tanten i Lund som stod på öronen ner i en grop. Dåligt skyltat=Skadestånd! :D

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Det var nog tjära som dom tätar mittsträngen med när dom har asfalterat.
Fick själv ett fint bakhjulssläpp i somras på tjärsträngen i mitten på en nyasfalterad väg.
Halt som smör men jag hade tur och slapp vurpa :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
BeBe skrev:
2577650 Till ditt försvar så skall jag erkänna att jag sett fler skyltar "Slirig körbana", "vid regn"... oftare än för bara ett par år sedan.
En sådan skylt borde sitta vid alla rondeller :gnissla
Kan dock inte minnas att jag själv sett en sådan skylt.
Men frågan är om dom har skyldighet att skylta som i fallet för ZXR Ninja?
Det är ju det som är intressant för honom, men som ngn annan sa. Få rätt mot vv är inte det lättaste.
Nämns det ngt i körskolan om nylagd asfalt och regn? Gammal och gaggig så jag minns inte. Om dom nu gör det kan man se faktumet att nylagd asfalt är hal, som ngt alla ska veta om? Precis som vinterhalka menar jag...
Det jag kommer att tänka på nu, är ju att om dom skulle ha skyltkrav på slirig asfalt så borde det väl sitta en slirigt vid regn skylt på varenda väg som har dessa förhatliga tjärsträngslagningar :mad:
//Tobbe

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Kan säga så här: var det ett vägarbete så sitter det garanterat ett vägmärke som heter 1.1.11 (vägarbetsområde, även kallat "GubbeGräv").

Då är man skyldig att vara beredd på att sakta ner och visa hänsyn till de som jobbar där, samt att det kan finnas "hinder" på vägbanan.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024