Kracha en hoj som är strypt på pappret?

nettung

grejsar grejs... mest
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
GSX400FWS
Om jag krachar min hoj som är strypt till 25kw men inte har strypningen isatt... kollar försäkringsbolagen det?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Fram till dags dato...Nej.

Men med alla försäkringsförändringar skulle det inte förvåna mig om dom börjar.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om du har kört med mellanklasskort så finns nog risken, men om du kör med körkort utan begränsning och har hojen försäkrad som fulleffektare (för något annat lyckas man inte med idag, dom försäkrar ju inte hojarna på strypta effekten längre) så nej, du har ju då försäkrat den för fulleffekt!

//jaG

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Zeb_Macahan skrev:
Om du har kört med mellanklasskort så finns nog risken, men om du kör med körkort utan begränsning och har hojen försäkrad som fulleffektare (för något annat lyckas man inte med idag, dom försäkrar ju inte hojarna på strypta effekten längre) så nej, du har ju då försäkrat den för fulleffekt!

//jaG

Men OM farbror bosse vaknat på fel sida när han får ärendet och får för sig att se efter om nuffrorna i papprena stämmer med verkligheten så blir det lite jobbigt, även om den är fulleffektsförsäkrad! :(

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Jag har en kompis som redan 1997 (tror jag det var) blev kontrollerad ifall strypningarna satt på plats, vilket de inte gjorde. Han fick högre självrisk, blev av med bonus och en extra premiefaktura på den summan han "smitit" ifrån.

Försäkrar du på full effekt så bryr sig dock inte f-bolagen. Då är det bara polisen och bilprovningen du behöver oroa dig för.

nettung

grejsar grejs... mest
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
GSX400FWS
Zeb_Macahan skrev:

//jaG

kan nån förklara för mig varför man skulle försäkra sin hoj på full effekt men ändå ha en strypning?? eller har jag fått det helt om bakfoten? :confused:

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
nettung skrev:
kan nån förklara för mig varför man skulle försäkra sin hoj på full effekt men ändå ha en strypning?? eller har jag fått det helt om bakfoten? :confused:
Kanske därför att det inte går att göra nåt annat. När folk började strypa hojar för mellanklass så gick det utmärkt att försäkra billigt. Som vanligt missbrukades detta och alla hade sina hojar strypta, men endast på pappret. Så nu kan du inte försäkra billigare vare sig du har strypt eller inte, att du endast har mellanklasskort spelar ingen roll.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Det är som Gulsvartkawwa säger, det är ett antal personer som förstört för alla andra genom att endast ha hojarna strypta på papperet.

Vet dock att det finns bolag (Bilsport o Mc ?) som man får försäkra hojar strypta till mellanklass... dock skulle jag ge fan i att ta bort strypningarna i vilket fall som hellst.

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
nettung skrev:

Alt 1:
Du har körtkort för mellanklass och måste köra en hoj på max 24 kW.

Alt 2:
Du har köpt en hoj som är strypt på pappret men du har "riktigt" körtkort. Du får köra den ostrypt, du försäkrar den ostrypt, du kör den ostrypt, men du orkar inte åka till bilprovningen och göra en ny reg besiktning så att det står rätt i pappren.

Mellanklassen:
Idag är det vad jag vet Länsförsäkringar och Bilsport och MC som godkänner strypningar om du har mellanklasskörkortet.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
JohanFÖK skrev:

Alt 2:
Du har köpt en hoj som är strypt på pappret men du har "riktigt" körtkort. Du får köra den ostrypt, du försäkrar den ostrypt, du kör den ostrypt, men du orkar inte åka till bilprovningen och göra en ny reg besiktning så att det står rätt i pappren.

Får och får..neeedu johan.. Detta kom jag fram till i samma ärende:

Hade just detta problemet när jag skulle ställa på, fulleffekt och självklart försäkrad som fulleffekt men 24kw i papprena. Var lite osäker på om man fick köra ändå så jag ringde f-bolaget. För dom var det helt OK så länge det var lagligt att köra så. Jahapp, då fick man slå farbror trafikpolisen ("vanliga" snuten va inte heller säker") en signal.
- Nej för helvete, papprena måste vara rätt annars böter!!

Hmm.. jaja tänkte jag lite böter är väl skit samma och ringde f-bolaget igen, men då visade det sig att ifall hojen är olaglig så gäller inte försäkringen heller!! Även om man skenförsäkrar åt fel håll lixom... :( Bara vänta snällt på regbesiktningen!!

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Det var intressant!
Tack!

(Jag tror dock inte f-bolaget kommer att vara lika gnälliga för detta som om den vore försäkrad strypt, men säger dem att försäkringen inte gäller om man kör på fel effekt så är det så)

Vilket f-bolag pratade du med?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...