Kraftigt knackande ljud i R6

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Tack för svaren, det uppskattas! :Bugar

Att lämna in på verkstad för renovering känns iaf inte som ett reellt alternativ, men det återstår att se vad resultatet av kompressions- och läckagetestet blir.
Både jag och den drabbade R6-ägaren vill mer än vi kan, när det gäller meckande, så det kan ju bli ett relativt långdraget och potentiellt kostsamt projekt att gå igång med renoveringen själv - speciellt om han ska ha en rimlig chans att få ut något mer av den här sommaren. Men det skadar troligtvis inte att riva medans man letar efter en utbytesmotor, i utbildningssyfte om inte annat. :)
 

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Robban_C skrev:
*Nytt filter och ny olja (enklare lågprisolja för inkörning samt ytterligare ett nytt filter och seriös olja bortom inkörningen).
Måste protestera mot att använda billig olja vid inkörning! Faktiskt bättre att göra tvärt om! Det mest kritiska skedet är just inkörningen och då behövs den bästa olja man kan tänka sig! Varfär snåla på några hundringar när resten kostat så pass? :7peta
/Andreas
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det handlar inte om att snåla på oljan. Det handlar om att medvetet inte ha för bra olja vid inslitning av ringarna, dvs de första 15-30 minuterna. Om inte ringarna får chansen att slita in sig ordentligt från början finns risken att dom glaserar med följd att dom aldrig tätar riktigt bra efter det.

Jag har aldrig haft några exklusiva oljor vid inkörning och jag har aldrig haft några problem med motorer, varken på bil eller hoj. Skulle aldrig i livet försöka köra in nya ringar med värstingolja. Ringarna är som du säkert vet bland det enda man egentligen på allvar behöver köra in på en motor av idag.

Och att det mest kritiska skedet är inkörningen håller jag inte med om. I min värld är det mest kritiska skedet varje gång man toppar ur knarren eftersom den aldrig går så hårt som just då. Det näst kritiska skedet är varje gång man accar för fullt och börjar närma sig redline men vid toppning ligge rman ju där konstant. Men då har vi ju passerat inkörningen för länge sen och då kör vi ju på seriös olja, inte sant?

Och detta är ju mina åsikter och motiveringar, var och en gör ju som dom vill.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Andreas7902 skrev:
Måste protestera mot att använda billig olja vid inkörning! Faktiskt bättre att göra tvärt om! Det mest kritiska skedet är just inkörningen och då behövs den bästa olja man kan tänka sig! Varfär snåla på några hundringar när resten kostat så pass? :7peta
/Andreas
Utan att vara så insatt i oljesnacket så håller jag med robban. Oftast är väll de dyrare oljorna ute efter minst friktion/, minst/effektivast smörjning så den inte hindrar effekten. Då de billigare verkligen gör det de ska smörjer. Har de samma värde så tror jag inte skillnaden är nån.
 

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Håller med till viss del... Men du har en masssa andra känsliga detaljer oxå... Tex lager och främst inkörning av ytan mellan kam och lyftare/vippa/tryckare... En felaktigt inkörd kam går ner sig på nolltid är min erfarenhet... En bra olja tycker jag är en självklarhet för att inte riskera dessa grejor... Sedan kan jag hålla med om teorin ang kolvringarna... Som sagt vi har ju alla anammat olika skolor... Men någon "sämre" "billighetsolja" skulle nog jag passa mig för iaf...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Lager klarar sig utan någon nämnvärd inkörning. De ska ju inte ens ha metall->metallkontakt om dom är hopsatta med korrekta toleranser.
Jag håller med dig gällande kam/vippor så länge det är motorer med vippor men motorer med roterande lyftare brukar ju klara sig vad man än tar sig till. Jag vet inte vad det är för konstruktion på en R6:a men skulle nästan kunna slå vad om att det är roterande lyftare. Och dom här är ju dessutom inkörda = dom klarar sig rätt bra efter en demontering/montering.

Hursomhelst så är det två olika skolor ang inkörning och oljor. Vi har båda bra argument och ingen av oss kan med 100% säkerhet säga att det i alla situationer (dvs alla motorer) är bäst att göra si eller så. Var och en får ju givetvis göra sitt val. :tummenupp
 
Last edited:

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Jag kollade lite lätt på en ny vev till min R1:a när jag rasade den motorn. 16 000 kostar det enligt verkstaden. :rolleyes:

Var det inte så Swedies motor lät när han fick byta?
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
En liten uppdatering...

Efter lite skruvande kunde följande konstateras: Flera av lamellerna hade slagits sönder, och bitar från dessa hade tagit sig ut genom öppningarna i kopplingkorgen, och orsakat mycket små hack i en eller två kuggar på veven, knappt synligt. Detta gjorde att passformen mellan vevens kuggar och kopplingskorgen inte är helt perfekt på en bestämd punkt. Det är för tight på ett ställe. Vi tror att knackandet kommer på den punkten. Verkstan hade visst sett detta ett par gånger tidigare, och rådet blev att försöka fila/slipa lite på de skadade kuggarna i förhoppning att det skulle hjälpa, men även om motorn var helt funktionsduglig skulle man nog aldrig bli helt av med knackandet, trodde de.

Eftersom hojen ska säljas ville kompisen inte veta av några sådana oljud, och efter att ha sprungit på en fin motor (1300 mil) till ett mycket bra pris, bestämde han sig för att byta hela motorn. Sagt och gjort, vi bytte motor. Otroligt nog, för ett par riktiga noviser som oss, så fungerade allt smärtfritt efter bytet.

Hur mycket tror ni hans gamla motor kan vara värd? Den har ny koppling (lameller), men inga förgasare - de flyttade vi över till den nya motorn.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
rerell skrev:
Hur mycket tror ni hans gamla motor kan vara värd?

Om köparen läser om motorns historia här på sporthoj lär man inte få ut mer än vad begagnatpriset är för motorhalvor. Kanske 2000, men förmodligen mindre.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Det är kanske mer lönsamt att sälja den i smådelar...? Oavsett om köparen läser något på sporthoj heller inte så kommer ingen info om motorn att undanhållas. Det är ingen som försöker lura någon här.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top