kraftlös Retta

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har en R1-98 som helt plötsligt tappat kraften. Den går ok på tomgång och startar fint men när jag kör så är det som att köra moppe. Jag har kollat exupen. Har kört bana hela dan och det har känts ok förutom en gång när jag skulle accellerera från stillastående och den inte ville svara riktigt. Mycket tacksam för svar då jag har 35 mil med mc hem. Jan

Solid snake

Guest
Det är la förgasare på den dära, kan ju vara så enkelt att du har fått skit i förgasarna.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jan Isaksson skrev:
2211588 Jag har en R1-98 som helt plötsligt tappat kraften. Den går ok på tomgång och startar fint men när jag kör så är det som att köra moppe. Jag har kollat exupen. Har kört bana hela dan och det har känts ok förutom en gång när jag skulle accellerera från stillastående och den inte ville svara riktigt. Mycket tacksam för svar då jag har 35 mil med mc hem. Jan

Kan vara TPSen som lagt av/glappar.
Då läser inte ECUn av att du gasar och ökar inte på bränsleinsprutet när du öppnar trottelspjällen.

Jag råkade ut för detta för någon månad sen.
Hojen toppade 80km/h i sexan.

Solid snake

Guest
xyx skrev:
2211917 Kan vara TPSen som lagt av/glappar.
Då läser inte ECUn av att du gasar och ökar inte på bränsleinsprutet när du öppnar trottelspjällen.

Är väl inte sprut på en -98a?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
TPS används aldrig (tror jag) för att kompensera. Den används (om den finns) i det här fallet för att ge rätt tändläge.

I insprutningssystem är TPS:en den ena huvudparametern när bränslemängden ska beräknas.

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Ljunghusen skrev:
2212035 Vad ger tps utan insprut? Hur ska den kompensera?

Vet att det finns TPS på R1 98 då jag själv haft en samt mekat en del....
Tror den styr tändkurvan en del samt ev även avgasporten.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
xyx skrev:
2211917 Kan vara TPSen som lagt av/glappar.

Det verkar ju som att Jans problem är löst men bara för sakens skull, om TPSen går sönder eller kommer ur läge så indikeras det av varvräknaren (lägger sej på 3000r/m), den kalibreras även mha varvräknaren :tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=147147&stc=1&thumb=1

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Det måste varit skit i förgasarn. Jag hade en påse grus i mina å samma fel uppstod. Går dåligt under belastning...

spettet1

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
suzuki Gsx-r 1100-vässad:)
Jan Isaksson skrev:
2211588 Jag har en R1-98 som helt plötsligt tappat kraften. Den går ok på tomgång och startar fint men när jag kör så är det som att köra moppe. Jag har kollat exupen. Har kört bana hela dan och det har känts ok förutom en gång när jag skulle accellerera från stillastående och den inte ville svara riktigt. Mycket tacksam för svar då jag har 35 mil med mc hem. Jan
d e ju en Retta , köp en GSX-r Istället o bli nöjd :tummenupp

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
kraftlös retta

Det löste sig såtillvida att jag kom hem men den gick inte optimalt. Har haft tid att titta efter lite nu och det är en tändhatt som har en vit beläggning och jag antar att det har att göra med tändningen. Finns det nån enkel test jag kan göra. Jan

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Jan Isaksson skrev:
2242503 Det löste sig såtillvida att jag kom hem men den gick inte optimalt. Har haft tid att titta efter lite nu och det är en tändhatt som har en vit beläggning och jag antar att det har att göra med tändningen. Finns det nån enkel test jag kan göra. Jan
Var är den vita beläggningen?
Mina hattar hade en tendens att släppa lite mellan tändhatt och tändkabel.
Som tur var så är tändhatten gängad så det var bara att dra åt hatten något varv så satt den bra igen.
Enkelt test? Nja egentligen inte, tyvärr:

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept