Kramp i fingrar och underarmar vid körning på crossbana

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
som rubriken säger så har ja ett ganska så grovt problem då ja får kramp i fingrar och underarmar redan efter ett varv på banan.

blir som att dom låser sig så jag får bända upp fingrarna för att få av dom ifrån styret:näsblod
vilket leder till att under körning tappar jag helt och hållet kontroll över quaden då ja inte orkar vrida på rullen eller ens bromsa/koppla.

räcker att ja vilar i ca 3 min sen känns fingrarna som normalt igen och ja fortsätter köra, går ett varv och samma visa igen..

vad kan detta bero på? hade inte alls dessa problem när ja körde vanlig cross för ett par år sedan men när ja började med quaden så går det helt enkelt inte köra mer än 1-2 varv utan att behöva vila fingrarna i ett par minuter.

någon annan som har liknande problem och har tips på hur ja kan få bort det?

kan hända att ja postat i fel sektion på forumet men i så fall får en mod gärna flytta på den.

mvh viktor
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Håller du kroppen i balans så att du hinner slappna av i armarna under körningen eller 'hänger du i styret' och håller i dig hårt hela tiden?

Min gissning är det senare.

Det är hård körning på bana men prova att under träning backa av lite på tempot och köra med endast en hand på styret, håll i dig med knäna och träna på att balansera kroppen. Stomp Grips eller motsvarande är en stor hjälp för att kunna hålla i sig med benen som man ska.

Armarna ska eg vara avslappnade hela tiden under körning annars påverkar man hojen mer än nödvändigt.

Läs SMC's 'Full kontroll' eller CSS/Keith Code's 'Twist of the Wrist II' så förklaras det i detalj

Prova och återkom
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Håller du kroppen i balans så att du hinner slappna av i armarna under körningen eller 'hänger du i styret' och håller i dig hårt hela tiden?

Min gissning är det senare.

Det är hård körning på bana men prova att under träning backa av lite på tempot och köra med endast en hand på styret, håll i dig med knäna och träna på att balansera kroppen. Stomp Grips eller motsvarande är en stor hjälp för att kunna hålla i sig med benen som man ska.

Armarna ska eg vara avslappnade hela tiden under körning annars påverkar man hojen mer än nödvändigt.

Läs SMC's 'Full kontroll' eller CSS/Keith Code's 'Twist of the Wrist II' så förklaras det i detalj

hinner nog inte slappna av alls, kan tänka mig det är en kombination av hård bana och original fjädrar som gör att det slår så förbannat i styret för ja får oftast ta i väldigt hårt för att orka hålla styret rakt.

känns som att håller jag lösare i styret så kommer det börja slå hejvilt..i alla fall om ja försöker köra så fort ja kan.

ska försöka googla fram den där twist of the wrist, tack för tipset:)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
... ja får oftast ta i väldigt hårt för att orka hålla styret rakt...
En MC är genom sin konstruktion stabil av sig själv. En frisk hoj wobblar inte utan negativ inverkan. Att hålla emot förvärrar oftast.
Har du provat att inte hålla emot för att se vad som händer?
Min Gixxer wobblar om jag sätter ner en wheelie med spända armar men är stabil om jag är avslappnad.

Vad är det för typ av hoj och bana? Har hojen styrdämpare?
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
falköpings crossbana, är en ganska så hård jordbana, quaden i fråga är en honda trx450r -07 om ja inte minns fel, sitter lite special grejor på den så som eftermarknads A-arm eller vad det kallas och även bakaxel men stötdämpare skall fortfarande vara original så vitt jag vet.

styrdämpare vet jag inte ens vad det är så ja kan väl säga med 99%säkerhet att så länge det inte sitter det på dem original finns det heller ingen på den nu.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har inte mycket erfarenhet av quads men det bör ju gå att montera en styrdämpare (förhindrar slag i styret) på nåt styrstag, men det är inte lösningen på ditt problem.

Faktum är ju att du spänner dig så mycket att du krampar till slut. Cross/offroad och sannolikt även quads ska ju slänga/skaka/ruska på sig på ojämnheter. Tricket är ju att låta den göra det till en viss grad. Det stabiliserar sig självt förutsatt att du har vettiga hjulinställningar.
Du har ju kört cross innan och den sladdade och rörde på sig eller hur? Låt quaden göra det också och försök att slappna av så mycket du kan.
En-hand-på-styret-övningen är jättebra träning på det

Dubbelkolla hjul och hjulinställningar för säkerhets skull också. Är den stadig rakt fram på asfalt?
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
ah jo det är ju i och för sig sant, skall försöka tänka mer på det till nästa körning, skall även testa det där med en hand på styret som du nämnde.

tack så mycket:tummenupp
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tänk på att du ska hålla i dig i alla MC med benen, inte armarna. Det är huvudsaken i ditt fall.

När du håller i dig med benen inverkar din kroppsvikt på mc'n närmare dess egen tyngdpunkt och blir stadigare tack vare det, inte minst under full broms.

Jag kan rekommendera Tank Tredz om du inte har sånt på din hoj. Då får man riktigt bra grepp med knäna, sen burka/luta överkroppen så mycket du kan för att kompensera acceleration/inbromsningar. Det kräver mycket av din bål-muskulatur men de är större och starkare än dina underarmar/händer iaf :tummenupp

Se hur den här föraren lutar sig framåt och åt sidan under sladd/acc, knäna mot tanken. Armarna ser inte särskilt spända ut.
MAXPOWERLTR550.jpg
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
ok, jo när ja tänker på det så försöker jag nog mest hålla mig i med armarna istället för att använda knäna, skall försöka tänka på detta när ja kör så får vi se hur det går. sidan du länka till funkar ej för mig för tillfället men finns det nån butik man kan köpa något liknande?

biltema eller brukar mc/cross firmor ha sådant på hyllorna?
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Stompgrips, tanktredz eller shark skinz är väl alternativen. Är man snål kör man vanlig grepptejp typ ;)
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
hehe ok, får åka ut å ta en titt då så man får klämma och känna lite, vore ju tråkigt att köpa något för ett par hundralappar om det ramlar av efter första tvätten eller något liknande:p
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Stomp och Tank tredz håller för tvätt om du inte sätter högtrycken mot kanten antar jag :) Jag har beställt direkt från deras hemsida och det har funkat jättebra. Passa på att köpa till Yamahan samtidigt. Väl värt det!

http://www.tanktredz.com/

Såna och styrdämpare är ändå bara hjälpmedel. Det viktigaste är att du får in rätt teknik och du verkar ju vara villig att prova så det här är snart löst tror jag :tummenupp
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
tack så mycket för tipset:) att jag inte har rätt teknik har jag väl igentligen lyckats klura ut, bara försöka och pröva vidare antar jag, tack så mycket för hjälpen:Bugar skall även kika vidare på den sidan:)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..jag hade lite av det där problemet på tvåhjulig geggmoped innan man slutade hänga i styret och brottades med hojen. Mer avslappnad körning och mindre bryt, samt att man använder kroppsvikten för att motverka krafterna (framåt vid tung acceleration så man slipper hänga i armarna t.ex) hjälpte massor, och att slå ihop knäna runt hojen.

Men hur man översätter det till fyrhjuligt... :hihi
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Kramp i fingrarna så man måste bända ut dom känner ja igen, har hänt i början på varje motardsäsong hittills efter endel slangande... För mej blir de bättre när ja kört ett par gånger...
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
när ja körde cross hade jag liknande problem men det försvann efter ett par veckor som du skriver klyrre, är väl helt enkelt det att ja inte fått in tekniken för quaden så som k-man och SGM skrev då det helt enkelt vägrar försvinna:p bugar och bockar för all hjälp jag fått
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Finns ett mirakelpiller mot detta, PUMP-X heter det o säljs i välsorterade crossbutiker, har själv använt det under ca 3 år o tycker att det hjälper mot den värsta "armpumpen" vid cross/endurokörning, har även använt PUMP-X på ERF. Krampkänningarna kommer visserligen då och då under extrem körning men den släpper så fort du slappnar av! Placebo eller inte, mina bästa resultat har kommit efter jag börjat med PUMP-X.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Armarna ska vara som spagetti.

Du ska nya såpass hårt med benen att du kan slanga utan att hålla i dig. :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Då får man jäklar i min lilla låda inte ha vaxat tanken! Är det ens möjligt? Grymma magmuskler lär krävas :D

Jadå, om man ska släppa styret med en hand och vinka så får gashanden inte vara belastad alls för då svänger du åt h-e.
Provade lite i somras och det funkar allt men magen och benen blir helt slut. :hihi
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top