Kramp

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Fick hojåterfall förra året. Då kunde man på sin höjd få lite kramp i höfternade första långa körningarna.

Hade riktiga långkörningspremiären för i år i går, nästan 10 grader ju.
Helt underbart om det inte hade varit för att det nästan direkt började krampa i höfterna.
Blev rätt jobbigt till slut och jag avbröt efter en timmes körning.
Kör mer så släpper det säger nog en del av er och det stämmer säkert.
Kunde knappt sova inatt av värk och nu känns det som jag har en sjujäkla "träningsvärk" i höfterna.

Vad är då skillnaden från förra året?
Äldre givetvis, mitt nya (första skinnstället någonsin) använde jag dessutom igår.
Otränad, tror inte det. Kanske lite dålig på att stretcha.

Personligen tror jag på skinnstället och att jag är dåligt stretchad.
För jag hade inte full rörelseförmåga med stället på vilket gav mig en lite annorlunda sittställning.
Antagligen blir det bättre när man börjar köra mer och stället tänjs ut.

Vad tror ni andra?

Vad kan man förebygga krampen med eller har jag sagt det själv ovan?

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
låter som du spänner dig och får kramp pga det. känner du dig avslappnad osv när du kör?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Håller med Christoffer,
Mjuka muskler och aktiv avslappning är viktigt.
En spänd muskel får svårare att transportera bort slaggprodukter och tillföra nytt syre och näring.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Tror inte skinnstället eller stretchning spelar någon större roll utan det är nog du själv som spänner dig på tok för hårt.

Jag jobbar hårt varje år när jag drar igång på säsongen att leka gelegubbe med hela kroppen. Gör jag inte det kommer träningsvärken som ett brev på posten. Ha spagetti i axlarna/armarna och var noga med att slappna av hela tiden så kommer det bli bättre. Statisk belastning utav muskler under längre tid är jobbigt även om man är vältränad. Prova att låta axlarna vara helt mjuka och "hängandes" när du kör och håll lösare om styret med händerna. Samma sak gäller underkroppen, sitter du och spänner dig runt tanken får du träningsvärk. Spänn dig inte alls utan låt hela kroppen vara avslappnad och mjuk.

Som ett brev på posten kommer en bättre hantering utav hojen med. När jag lärde mig att slappna av i axlarna blev svängandet så mycket lättare (och roligare).

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Är det din XJR eller R1:a som får dig att krampa?

Är det R1:an är det ålderrelaterat. Är det XJR:n är det värre ...

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Ser att du har två hojar. Spelar de nån roll vilken av dom du kör lr e de samma fenomen oavsett hoj?

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Inse att du är för gammal och lämna in både hojen och stället :p

HojARNA menar du väl. Kanske man skall skaffa hoj med sidovagn istället. Fan va fräckt med ett
militärgrönt ekipage.

låter som du spänner dig och får kramp pga det. känner du dig
avslappnad osv när du kör?
När jag fick kramp förra året så var det på en Knix där man spänner benen mycket mot tanken i stort sett hela tiden.
Där testade jag att inte använda bentekniken en omgång utan satt i stort sett på samma ställe på sadeln med benen
avslappnade och då kom inte krampen.

Igår tyckte jag inte att jag spännde benen nämnvärt.
Visst, lite gör man det nog omedvetet men jag upplevde inte det så i alla fall.

Men ni har nog rätt, vad skulle det annars kunna vara.

Är det din XJR eller R1:a som får dig att krampa?

Är det R1:an är det ålderrelaterat. Är det XJR:n är det värre ...
Ajdå, XJRen är det.

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Otränad? Sätt på stompgrip och sätt hela insidan på låret mot tanken, på så sätt sitter du tokfast och beöver inte spänna dig. Vet av egen erfarenhet att efter en viss ålder börjar kroppen bete sig konstigt under och efter belastning. Men med lite korrekt träning så borde det försvinna i ett naffs.

http://www.thighmaster.net/ LoL

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Jaha du, jag råkade ut för samma sak själv när jag började åka igen 2008. Fick kramp mitt i kurvor, bara att räta upp och slänga ut benet!

I mitt fall var det alltid vänster ben/höft, kunde inte ens växla så det var bara att stanna och stretcha tills det släppte. Har bara kört en vända i år, så ännu ingen kramp, men det verkar försvinna efter man kört ett par gånger. Helt klart är det dom gamla gubbmusklerna som är ovana.....

Eventuellt får man väl skaffa sig en sån där "Thighmaster" och sätta på rollatorn och träna mellan hojturerna......:)

EDIT: He he, såg just att ocke länkat till Thighmaster.......:D

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
du kallar dig morfar, vet inte nad du jobbar med är det inte fysiskt, sitter du på kontor,
du är nog på tok för otränad

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Jag har haft samma problem. Stog upp på fotpinnarna halva vägen från Trollhättan till Nässjö på min CBR. Kör nu Aprilia rsv mille och problemet är borta.

Men så fort jag byter hoj med min polare som kör en cbr 954 så får jag kramp. Beror med all säkerhet på att Aprilian är väldigt smal över tanken så benen / låren vinklas inte ut så mycket. Men grundproblemet kanske beror på att jag är otränad men då känns det lättare att byta hoj än att börja motionera :)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Rör du på dig för övrigt? Gympar, tränar, går:vaKan du ha varit i "bättre" träningsskick förra året än vad du är idag? Om du rör på dig kontinuerligt på något sätt utöver till och från bilen eller kylskåpet, så kan du kringse detta..men är det så att det är du själv som är dåligt tränad så börja röra lite mer på dig, ut och gå promenader, jogga, kör på gym, muskler är en färskvara så man kan inte leva på gamla meriter på den biten, det kan mycket väl vara så att du är mera spänd första turerna oxå.

du kallar dig morfar, vet inte nad du jobbar med är det inte fysiskt, sitter du på kontor,
du är nog på tok för otränad

Det finns de som blir morfar vid 40 som har LÅNGT bättre fysik än 20 åringar idag med dagens mode bland många unga är att "chilla" framför tv och dator, pimplandes på litervis med dricka och godis, och som mer eller mindre lever på snabbmat, amerikaniserat så det förslår.. som kommer leda till mångas övervikt och på tok för tidig död..

Då man själv är 40, men ännu inte morfar(som tur är:brinnerup)så är det bara att inseatt kroppen "läker" inte lika fort som när man är 20, vid sträckningar, ryggont mm och det försämras allt mer med åldern, men man kan förebygga genom hålla sig i bra skick:)

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hade exakt samma problem som du, hade en zx6r och en R6 och efter 10 mil så totalkramp i höger höft/ben.

Bytte upp mig till R1 och efter lite SMC kurser så har jag kommit fram till att jag satt och spände mig i kombination till att jag inte är direkt ybervig.

slappna av när du kör och gör strechövningar så kommer det att släppa.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...