Kraschad Suzuki GSX-R 600-01

Status
Ej öppen för fler svar.

Big Fredd

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Hej alla duktiga mekaniker:) , lyckades lägga cykeln i en norsk kurva. Som ni flesta vet så finns inte så mkt mer än berg och dalar i Norge så givetvis kysstes hojen av en bergvägg! :huvet

Det alvarligaste är att yttre H motorkåpa vid Vevaxeln(namn?) är smulor och att det även är käkat några mm i motorblockets kant där packningen tätar! Byta blocket i motorn är ingen billig ide. Är det lyckat att svetsa på plats och slipa ner till en plan kant? Förslag på åtgärd?

Delar som behövs till körduglighet:
Motorkåpor H
Startmotor drev
Gaffelben H,V
Styre V
Fälgar H,V
Bromsskivor Hf,Vf
 

Bifogat

  • Sporthoj.jpg
    Sporthoj.jpg
    116 KB · Visningar: 368
  • Sporthoj2.jpg
    Sporthoj2.jpg
    116.1 KB · Visningar: 546
  • Kurva.jpg
    Kurva.jpg
    36 KB · Visningar: 97
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Boka in en tur förbi en riktbänk också. Det där ser ut som... ja, totalskada, typ.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det alvarligaste är att yttre H motorkåpa vid Vevaxeln(namn?) är smulor och att det även är käkat några mm i motorblockets kant där packningen tätar! Byta blocket i motorn är ingen billig ide. Är det lyckat att svetsa på plats och slipa ner till en plan kant? Förslag på åtgärd?


öhh:va kontakta försäkringsbolaget och anmäla skada kanske:confused: annars har jag inga fler vettiga förslag på ditt "lilla" problem, ser väl ut som att det blir billigare för dig att köpa en hoj istället för att laga upp vraket på bilderna:confused:
 

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
No hoj
Hur är det med ramarna på nyare sporthojar? En ram kan ju inte väga så mkt och därmed vara rätt så svag. Om man nu dundrar in i en bergvägg på liknande sätt borde inte ramen vara ganska sned?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Spontant känns det; Skrot


Jag hade strippat hojen helt, kontrollerat/riktat/bytt ramen och byggt upp den från scratch
edit: Äh en 01a hade jag skrotat

Ang. svetsningen så är det the way to go. inga problem att laga

Hur är det med ramarna på nyare sporthojar? En ram kan ju inte väga så mkt och därmed vara rätt så svag. Om man nu dundrar in i en bergvägg på liknande sätt borde inte ramen vara ganska sned?

Chansen att den inte är sned är minimal


En polare vurpade med sin gixxer på asfalt i 50, hojen slog inte i nånting - kass ram
 
Last edited:

postrom

Right behind you....
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stallarholmen
Hoj
Vmax -00, Kawasaki 500 H1 -71
öhh:va kontakta försäkringsbolaget och anmäla skada kanske:confused: annars har jag inga fler vettiga förslag på ditt "lilla" problem, ser väl ut som att det blir billigare för dig att köpa en hoj istället för att laga upp vraket på bilderna:confused:

Håller med. Plocka av de delar som kan säljas och kör resten på skroten. Din båge har nog tyvärr gjort sitt vad det ser ut.....
 

Inches

Inches
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hoting
Hoj
?
..som sagt ser ut som skrot..lättast att köpa ny hoj så du kan komma ut på vägen igen. Inte så kul att köpa alla delar och sen blir det inte riktigt 100%!
Tänk på all tid som du måste lägga ner också för det blir ju för dyrt att lämna
in på verkstad. Ngn aning vad du ska göra?

Hoppas det ordnar sig på ngt vis iaf! :tummenupp
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Hur fan gick framfälgen upp på det däe viset?!:confused: Inga ekrar kvar på fälgen heller:va
Har du räknat på hur mkt pengar/tid det kommer att kosta laga hojen jämfört med att bara köpa ny...?
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Som dom säger i göta kanal: öhhh du grabben, den där är inte ihopfällbar:)

Åk å plåstra om dig, kräng det som är helt på ebay, å köp sen en ny hoj för pengarna.

EDIT: höger och vänster fälg:D
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Oj, det där ser dyrt ut.

Men förutsatt att ramen är ok och att du skulle komma över delar som behövs till rimliga priser så tycker jag att det är allvarligast att motorkåpan är sönderslagen/slipad.
Fan vet hur mycket skit som har kommit in i motorn när den kasade och tumlade runt mot bergväggen. Blir till att rengöra ordentligt när du ändå ska bort med blocket för att svetsa och slipa.

/Nitrous
 

Big Fredd

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Haha, fan killar, fick mig rätt goa garv:lol av alla sköna komentarer och inlägg.

Till och börja med så klarade jag mig lyckligtvis bra:angel. Behöll lugnet så pass att jag släppte hojen och kröp ihop som en sköldpadda, därefter in i bergväggen, ensam!:Bugar Dum som jag var reste jag mig upp av adrenalin ruschen och föll sedan ihop vid dikeskanten därefter åkte jag ambulans med dropp och slangar överallt. Inte ett enda brutet ben visade röntgen, endast blåmärken, förstörda muskler i vänster höft och knä samt ett skadat liggamet i knäet.

Jepp, självklart hade jag halvförsäkring, typiskt. Men det verkar som att jag får ut en del för axelväskan och ryggsäcken jag hade på mig. Både hemförsäkring och reseförsäkring.

Det verkar som om fälgarna och gaffeln har tagit emot den största smällen, svingen och ramen tycks inte ha en repa, ser värre ut på bilden med alla kåpor kan jag tänka mig. Som sagt, det är mkt möjligt att ramen kan ha fått sig en sträckning, finns det några tipps hur sånt kan upptäckas?

Skit i motorn är svårt att säga eftersom jag inte plockat några motorkåpor än, hade tänkt mig detta i höst. Fast bärgningen hade lagt skadade motor delen neråt, oljan verkade ha runnit ut och tagit med sig det lilla som hamnat i motorn.

Jag kommer givetvis att köpa beg delar. För att få den körduglig så har jag överslagsräknat till circus 10 papp. Så länge det inte är något allvarligare som att motorn eller ramen är skit.

Lyckades få till en bild på hur det gick till, fälgarna verkar ha gått in i väggen, sen har hojen rest sig och motorn touchat berget. Ni måste hålla med om att ni gillar Rockringen som framhjul :hoppskrat
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016

Jag kommer givetvis att köpa beg delar. För att få den körduglig så har jag överslagsräknat till circus 10 papp. Så länge det inte är något allvarligare som att motorn eller ramen är skit.


Kanske lite väl optimistiskt att tro att man får ihop den för 10 lappar
bara med 2 fälgar & gaffel så är det passerat
sedan ser jag att det är ljudddämparen, bromspedal + kopplingskåpan

nä, jag skulle tro på 15-17 innan den e körbar som fighter
20-25 för att få den i "orginalskick" mer om den ska vara i nyskick

detta förutsatt att styrkronor, ram, sving, bakram inte är kasst

nä, jag hade såld den i delar & sedan köpt en annan
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Du ska vara glad för att du lever om man kollar på motorcykeln:näsblod

Sälja det som finns kvar i delar eller streetfighter. Ser ut att vara riktigt mycket att göra för att få den att rulla.
 

Big Fredd

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Ja, kanske lite optimistiskt. Är säkert det lättaste, men ska se över den nogrant innan jag gör något beslut. Slutar kanske på skroten, vem vet:död... Om någon vet vart man kan sälja en reservdels hoj och för hur mkt pengar, kom gärna med tips.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Har läst en guide i hur man mäter upp en ram här på SH men u kan man tyvär inte söka. Men det hela gick ut på att man hadde en rak stålstång som man körde igenom styrhuvudet med en exact diameter och denan likadant genom fätena för svinget. så skulle det sticaka ut lika mycket på båda sidor om sving fästena så skulle man mäta upp mot spetsen på den stången som gick igenom styrhuvudet. var värdena lika så var det ok. Men var glad över att du lever o köp ingen trisslot din turkvot är redan förbrukad
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
vad jag kan se så har du en bula vid ramairen. då är ramen skrot, men det är svårt att se på bilderna och kan lika gärna vara en skugga. ser också att bulten till vänster fotpinneplatta är av. är det bulten eller fästet i ramen som är av? dessa är jobbiga att svetsa och man är alltid orolig över om det håller

hade jag varit du så hade jag sålt den i delar
 

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Har rejsat med -04 Gsx-r 600 och kan säga att styrhuvudet ger lätt vika på de ramarna iaf. Skadorna syns inte på ramen men gaffelvinkeln blir lite brantare.
Tänkte bara i fall du köper delar och monterar ihop och får se eländet för sent... Då kan man hålla sig för skratt...:huvet
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top