Kraschat, brutet nyckelben men hojen OK.

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Jaha, då har man fixat sig en paus i mc-åkandet då.

Nu är det bevisat, det behöver inte gå fort för att det ska gå åt helvete. Efter en high-sider i 30-40(!!!) km/h så har jag ett avbrytet nyckelben och en spricka i skuldran för att bevisa det.

Efter ambulansfärd till västerås från Sala (där det hände), massor av morfin, ett sönderklippt skinställ, sönderklippt ryggskydd, demolerad hjälm, och en natt på lasarettet så är man nu hemma igen. Fullproppad av fina små piller, så om jag skriver osamanhängande beror det på det. Plus att jag är tvungen att enbart använda vänsterhanden, för det var NATURLIGTVIS höger nyckelben och skuldra jag bröt.

Hojen klarade sig bra, det var KTM'en jag körde. Styrfästena kroknade lite och styret likaså. Men det är ju lätt fixat. Nu ska bara kroppfan läka ihop så att man får ut och åka snart igen.

Jag är väldigt glad att jag hade alla skydden på mig och hela läderkitet. Hade jag inte haft det hade man kunnat plussa på lite härliga skrapsår till slutnotan också. Tror nog inga skydd skulle ha kunnat rädda mig ifrån det brytna nyckelbenet, inte så som jag landade, men det hade säkert kunnat gå betydligt värre.

Nåja, kör försiktigt nu pojkar och flickor och slarva inte med skydden!

I'll be back....
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Isch, Jag har också brutit nyckelbenet och fyfan vad ont det gjorde,
men du fick iallafall morfin :tungan
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ajaj fasen vad trist.
Dubbelt trist att det är precis i början på säsongen med, hur lång tid tar det att läka det där då?
//Tobbe
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tråkigt att höra.. Hoppas du repar dig fort! :tummenupp
Highsider verkar otrevligt nästan i vilken hastighet som helst. Själv har jag bara råkat ut för en lowsider i typ 80 på bana, och fick en liten löjlig skråma på lillfingret, det var allt. Farten är bara en liten del av den totala riskfaktorn.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kan Fredde Watz köra med brutet nyckelben så kan du det med. Du är väl ingen mes, ZpiX? ;)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
McB skrev:
Kan Fredde Watz köra med brutet nyckelben så kan du det med. Du är väl ingen mes, ZpiX? ;)

Skillnaden är väl att Watz får Dr. Costas morfin medans Zpix blir behandlad av Salas personal.. ;)

Men hur lyckades du få till en highsider med KTM:n i de farterna? Grus eller?
 

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Sorsele
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Hur länge tar det för ett nyckelben att läka?
Surt att det var i början av säsongen. Det positiva är väl att det kunde varit värre, du kan ju trots allt sitta framför datorn (snacka om klen tröst...).

Krya på dig!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Det var väl satans onödigt! Du kunde väl iallafall ha vurpat ordentligt, 40 blås liksom.... Krya på sig :pannkyss
 

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Aj aj aj jag vet hur det känns men det går över...

Ja lyckades oxå med att bryta nyckelbenet sista augusti förra året. Och kan till lägga att det gick ÄNNU saktare när jag ramlade. Men falltekniken vär väl inte den bästa kan man väl säga... Var ut på premiär tur igår med nylagad och olackad hoj. Fan va härligt det var. Krya på dig. Henrik,sala

Ps: Världen är bra orättvis, det enda jag fick på akuten var några alvedon och 4 timmars väntanj
 
Last edited:

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
bor:
Hoj
Lightbike
PacMan skrev:
Tråkigt att höra.. Hoppas du repar dig fort! :tummenupp
Highsider verkar otrevligt nästan i vilken hastighet som helst. Själv har jag bara råkat ut för en lowsider i typ 80 på bana, och fick en liten löjlig skråma på lillfingret, det var allt. Farten är bara en liten del av den totala riskfaktorn.

Farten är den allra största riskfaktorn - både när det gäller att dö och att en olycka ska ske.
Men ibland händer osannolika saker...
Känner en som lyckades med en hi-sider på mcdonaldsparkeringen i södertälje, typ 30km/tim och han bröt armen...
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
adl skrev:
Hur länge tar det för ett nyckelben att läka?
Surt att det var i början av säsongen. Det positiva är väl att det kunde varit värre, du kan ju trots allt sitta framför datorn (snacka om klen tröst...).

Krya på dig!
3-4 veckor sen ska du allt kunna ge dig ut igen. Så det blir lagom till studenten så kan du ta några studentskor bak på hojen. :tuttar
Bröt själv nyckelbenet för 2 år sen och det känns. Första nätterna vet man inte riktigt hur man ska ligga gör ont överallt. Se bara till att läkarna kollar så det läker rätt. Själv så blev man tvungen att operera skiten förra året för det såg ut som om man hade en kniv som nån kört in ifrån ryggen. Men det såg tufft ut o på stranden kolla alla brudar. :tuttar
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Fy fan och du körde bara 30-40 :huvet
Jag har nu i helgen kört i bara ryggskydd och hjälm+ handkse....dock bara i låga farter och inne i stan...man kanske ska tänka om ändå...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
skoteridioten skrev:
Skillnaden är väl att Watz får Dr. Costas morfin medans Zpix blir behandlad av Salas personal.. ;)

Men hur lyckades du få till en highsider med KTM:n i de farterna? Grus eller?

Fredde is not the painkiller kind of guy.......
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Jag bröt nyckelbenet efter att ha kört hyr-minimoto på bana. Kedje-h-vetet hoppade ur vilket resulterade i en frivolt i luften och landning på axeln. Efter ca en månad med "8-linda" kunde jag ta premiärturen med mc:n. Men gissa om tjälskadorna och vägguppen kändes.... :gnissla.
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Krya på dig mannen. Lät inget kul.

Du skrev aldrig hur det gick med det svarta visiret :gnissla
 

MR.E

Guest
ZpiX skrev:
Jaha, då har man fixat sig en paus i mc-åkandet då.

Nu är det bevisat, det behöver inte gå fort för att det ska gå åt helvete. Efter en high-sider i 30-40(!!!) km/h så har jag ett avbrytet nyckelben och en spricka i skuldran för att bevisa det.

Efter ambulansfärd till västerås från Sala (där det hände), massor av morfin, ett sönderklippt skinställ, sönderklippt ryggskydd, demolerad hjälm, och en natt på lasarettet så är man nu hemma igen. Fullproppad av fina små piller, så om jag skriver osamanhängande beror det på det. Plus att jag är tvungen att enbart använda vänsterhanden, för det var NATURLIGTVIS höger nyckelben och skuldra jag bröt.

Hojen klarade sig bra, det var KTM'en jag körde. Styrfästena kroknade lite och styret likaså. Men det är ju lätt fixat. Nu ska bara kroppfan läka ihop så att man får ut och åka snart igen.

Jag är väldigt glad att jag hade alla skydden på mig och hela läderkitet. Hade jag inte haft det hade man kunnat plussa på lite härliga skrapsår till slutnotan också. Tror nog inga skydd skulle ha kunnat rädda mig ifrån det brytna nyckelbenet, inte så som jag landade, men det hade säkert kunnat gå betydligt värre.

Nåja, kör försiktigt nu pojkar och flickor och slarva inte med skydden!

I'll be back....

Krya på dej :pannkyss

Mr E
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top