Kraschbilder...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Innan biltillverkarna med bla Volvo i spetsen började fundera å säkerhet i slutet på sextio(?) så dog folk i kollisioner i så banal hastigheter som 30 km/h. Men då hade man invändiga backspeglar som skruvades fast med dubbla halvtums-skruv så att den klarade slå hål i huvudet på folk och handskfack som i stort sett var specialdesignade för att halshugga små barn. Eller varför inte tändningsnyckeln som i gamla jänkare sitter så smart att även banala småkrockar lätt kunde leda till förstörda knäskålar....
Samt rattstänger som effektivt spetsade folk till döds.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
Samt rattstänger som effektivt spetsade folk till döds.

Hamen se, å såna däringa bakelitrattar som inte vek sig en tum se...

....Sen så ä re dax att börja ragga runt,
bara köra kring på stan å ragga runt,
spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten,
visa röven här å där å ragga runt (jea, jea raggare).
Ja jag ä en riktig raggare de kan förstås,
jag ha till och med för satan raggat i Borås,
jag har visat röven på var enda jävla torg,
därför satt jag inne fyra dar i göteborg.
Framför riksdagshuset åkte arslet fram en gång,
då så fick jag stryk av fyra snutar me batong,
men en äkta raggare han tål behandligen,
sen så tar han nya tag å börjar om igen.


eddie20b.jpg
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vad gäller överlevnad i krockar, har man maximalt med flyt kan man överleva i högre hastigheter.
En kompis i england smällde in i en stillastående escort bakifrån i mellan 110 och 120km/h med sin mg cab. Utan bilbälte, han klev ur bilen och klagade på nacksmärtor.. Iofs bruten nacke, men klarade nerverna och fick gå med stålställning ett par månader. Men är frisk och kry idag.
Annan kompis frontade en volvo 240 i +200km/h med en rc30, han överlevde på grund av att han flög över bilen ut på en åker, han är dock inte lika pigg idag..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Vad gäller överlevnad i krockar, har man maximalt med flyt kan man överleva i högre hastigheter.
En kompis i england smällde in i en stillastående escort bakifrån i mellan 110 och 120km/h med sin mg cab. Utan bilbälte, han klev ur bilen och klagade på nacksmärtor.. Iofs bruten nacke, men klarade nerverna och fick gå med stålställning ett par månader. Men är frisk och kry idag.
Annan kompis frontade en volvo 240 i +200km/h med en rc30, han överlevde på grund av att han flög över bilen ut på en åker, han är dock inte lika pigg idag..


Det är ju fullt möjliga exempel men det är ju inte stumma stopp de har kört in i. När man börjar snacka betongväggar och asfaltsvältar(?) så inser man att folk inte vet så mycket som de borde.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Min grannes polares farsa körde in i en betongbil i 650 och överlevde.
Jo, men det var ju bara för att han inte hade säkerhetsbälte på sig som han klarade sig. Livsfarliga, de där strypsnarorna.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Det är ju fullt möjliga exempel men det är ju inte stumma stopp de har kört in i. När man börjar snacka betongväggar och asfaltsvältar(?) så inser man att folk inte vet så mycket som de borde.

Precis, en stillastående ford escort flyttar på sig rätt bra när man kör in i den i 110 med en annan bil+ att den demoleras=Mycket längre stoppsträcka än vid en stum krock som tex betongvägg.
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Chris Ash skrev:
Min grannes polares farsa körde in i en betongbil i 650 och överlevde.


Va fan ska jag säga då? :va ska jag ljuga och säga att det var jag som smällde i 200???

för övrigt så kan jag även säga att min polare flög ut genom sidofönstret när dom kultade med bilen och klarade sig med bara blåmärken, (gick ca 140 när dom åkte av) men sen drogs nog farten ner men ändå... så visst finns det folk som överlever stora krockar
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
stony skrev:
Va fan ska jag säga då? :va ska jag ljuga och säga att det var jag som smällde i 200???

för övrigt så kan jag även säga att min polare flög ut genom sidofönstret när dom kultade med bilen och klarade sig med bara blåmärken, (gick ca 140 när dom åkte av) men sen drogs nog farten ner men ändå... så visst finns det folk som överlever stora krockar


Du missar det vi anmärker på hela tiden. Stumt stopp(dvs in i en stum vägg el dyl) är i stort sett omöjligt att överleva i en vanlig bil.
Så fort en bil studsar, snurrar eller flyttar på något så är det en helt annan sak.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top