Krascher Falkenberg/Racerapport

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Kom precis hem från sjukhuset idag, fredag. Nästan en vecka efter rejset och kraschen. Ber om ursäkt för eventuella stavfel men jag är fortfarande full med morfin.
Hela helgen såg ut att gå så bra. Startade som andra man i a-finalen för R600. Tog starten och så långt är väl allt perfekt. Tog det lugnt första varvet och lät adrenalinen sjunka lite vilket resulterade i att jag låg på 3:e plats efter några kurvor. Ökade lite och hände på. Känder ju riktigt bra, kände att jag kunde åka fortare en 2:an så jag började attakera lite lätt. Hittade inte riktigt några bra ställen att köra om på så jag avvaktade lite. Efter ca 12 varv passerade jag chikanen, la ner åt höger, växla upp 3:an 4:an. Sen kommer jag inte ihåg så mycket helt plötsligt satt jag på arselet och åkte i över 100 knyck! Hmm känns som om det börjar slita igenom skinnstället. Satte i händerna och tittade framåt. Sandfållan kom oroväckande snabbt emot mig. :gnissla
Hjälp: den det finnas plogfåror i sanden. Slog det mig. Strax efter det smälde forsta sandfåran in i arschlet på mig. AJ. Fötterna slog frammåt ner i nästa och jag bokstavligt talat flög upp i stående ställning. Benen fick en otrolig rotationshastighet bakåt jämnfört med överkroppen.
Hela ryggen böjdes bakåt i en vinkel som jag inte trodde var möjlig. AJ AJ AAAj. :censored
Helt plötsligt låg jag på ryggen ca 1m ifrån däcken. Jag kunde inte se hojen. Men det gjorde ont, fruktansvärt ont. Jag skreeek. Provade att röra fötter och armar. Det gick men inte mer. Jag kunde inte flytta mig.
Kände som en evighet innan jag var inne på sjukstugan.
MORFIN skrek jag och sprutorna kom så småning om.
Vad som hände i resten av rejset vet jag inte än. Har inte hittat så mycket info om det här.
Till slut kom iaf en ny ambulance som körde mig till Varberg, Halmstad var tydligen fullt av hojåkare. Såg en tjej sjukstugan innan jag åkte, hon hade nack-krage. Såg henne igen i kulvertarna på varbergs sjukhus. Ingen aning om vem det var men jag hoppas det gick bra.

Hur löd då domen:
Kotkompression i 4 kotor samt sprickor i samma 4 kotor.
Läktid: 6 veckor - 6 månader.
Verkar som om tävlandet är slut innan det ens har hunnit börja.

Ett par ord till Banansvariga på Falkenberg: Byt ut gruset mot Lecakulor!!!!
Och om ni nu måste ha grus, se till att det inte är plogat till fåror!!! Det gör ONT!!!

Hur har ni andra klarat er som åkte ikull? Jag är ju tydligen inte ensam har jag hört.

Och jo hojen klarade sig bra :)

Marcus Seger Nr:27 R600 :kryckor

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Fan inge kul läsning det där. Vet hur det käns att slå i backen. Hoppas du kommer tillbaka och blir helt återställd.

Björn E no:4 R600

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
brukar det vara fåror på mc-tävlingar? alltså på moto gp tex.
är inte det mest anpassat för biltävlingar?
känns ju som att du inte hade skadat dig alls ifall det inte funnits fåror eller så kanske du hade glidit in i däcken i 50km/h istället. vad vet jag.

Edit: hoppas du läker fort och bra

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Lät inget trevligt det där.

Krya på dig och jag hoppas på ett snabbt tillfrisknande.

#35 Magnus

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Man blir ju både bestört och arg. Hur i h-e kan man låta en avåkningszon bestå av hårt grus med djupa fåror i?! Görs ingen besiktning av avåkningszonerna innan tävlingen?

:mad: :confused:

henki

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Skrotad
Det lät inte alltför trevligt det där, krya på dig!

Men kan någon förklara för mig som inte vet något varför lecakulor skulle vara bättre att landa på?

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
henki skrev:
Det lät inte alltför trevligt det där, krya på dig!

Men kan någon förklara för mig som inte vet något varför lecakulor skulle vara bättre att landa på?

Lecakulor är som att landa i en vattensäng (var iaf sist jag provade) Dom glider undan och bromsar upp kroppen på ett mjukt sätt. Sand är som vatten ju fortare det går desto hårdare blir den. Det vill säga att i över 100 knyck så är sand inte bättre att landa på än asfalt.
Plogad sand hmm ja det känns ju ungefär som asfalt med stora bulor. AJ aj.

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Seger skrev:
Lecakulor är som att landa i en vattensäng (var iaf sist jag provade) Dom glider undan och bromsar upp kroppen på ett mjukt sätt. Sand är som vatten ju fortare det går desto hårdare blir den. Det vill säga att i över 100 knyck så är sand inte bättre att landa på än asfalt.

Vansinnigt...men fårorna är nog bra när det gäller bilar

Krya på dig !

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bra att du är tillbaka igen! Krya på dig och skicka ett brev till falkenbergarna så förhoppningsvis tänker de om.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Usch det gjorde ont att bara läsa....tjejen var nog Eva Hällström i 250, hur gick det med henne egentligen?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Lät inte som någon trevlig krasch, hoppas du blir bra igen.

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Seger skrev:

Aj som faen.....Krya på dig grabben.

Beträffande leca så är det bara mjukt och skönt, sist jag bada i lecahavet slog jag mig inte ett smack, tyckte det var rent behagligt, låg liksom och väntade på att det skulle börja göra ont men icke :)

Wander

Medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Allt sålt
Gjorde en rookie miss och gick ut i sanden = krökte framgaffeln + det vanliga med kåpor osv. Klarade mig väldigt bra annars.
Föredrar lecakulor för där har jag klarat att köra igenom utan att gå över styret, och så är det lättare att blåsa bort.
Hoppas du kommer tillbaks snart, krya på dig.
#3 R600

wernvik

Ambulanssjuksköterska
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Snabb
Seger skrev:
Jag kunde inte flytta mig.
Kände som en evighet innan jag var inne på sjukstugan.
MORFIN skrek jag och sprutorna kom så småning om.
Vad som hände i resten av rejset vet jag inte än. Har inte hittat så mycket info om det här.
Till slut kom iaf en ny ambulance som körde mig till Varberg, Halmstad var tydligen fullt av hojåkare. Såg en tjej sjukstugan innan jag åkte, hon hade nack-krage. Såg henne igen i kulvertarna på varbergs sjukhus. Ingen aning om vem det var men jag hoppas det gick bra.

Hur löd då domen:
Kotkompression i 4 kotor samt sprickor i samma 4 kotor.
Läktid: 6 veckor - 6 månader.
Verkar som om tävlandet är slut innan det ens har hunnit börja.

Ett par ord till Banansvariga på Falkenberg: Byt ut gruset mot Lecakulor!!!!
Och om ni nu måste ha grus, se till att det inte är plogat till fåror!!! Det gör ONT!!!

Hur har ni andra klarat er som åkte ikull? Jag är ju tydligen inte ensam har jag hört.

Och jo hojen klarade sig bra :)

Marcus Seger Nr:27 R600 :kryckor

Hej Marcus

Tur att det gick så bra som det gjorde.
Hoppas att du kommer tillbaka till tävlandet.

Hälsningar
Killen med morfinsprutan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag kanske e annorlunda men jag tycker inte de e så farligt att landa på asfalten, de gör ju mycke ondare med ojämnheter utanför banan som det ofta är :(

Hoppas det går fort att tillfriskna!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
OlleR skrev:
Jag kanske e annorlunda men jag tycker inte de e så farligt att landa på asfalten, de gör ju mycke ondare med ojämnheter utanför banan som det ofta är :(

Hoppas det går fort att tillfriskna!

Du tror inte att det är lite skillnad på fart mellan motard och RR-hoj? Åker man av i över 130 blås hinner nog skinnställ skrapas upp helt om man inte stannar i på en gräsmatta/avåkningzon.

:gråta

Last edited:

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Tråkigt att sånt händer, men man får se det från den ljusa sidan. Du fick ju träffa wernvik och hans verktyg. Det är ju inte fy skam. :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024